DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

84 Celica Supra bouwlog

8.3K views 12 replies 12 participants last post by  annoyingrob  
#1 ·
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een complete amateur ben op het gebied van auto-stereo's. In het verleden heb ik altijd gewoon het goedkoopste deck genomen dat een aux-ingang had, of wat ik dan ook had liggen, en ben ik bij de standaard luidsprekers gebleven. Ik maak een auto over het algemeen gewoon leuker om in te rijden en raak de radio nauwelijks aan. Ik heb eindelijk besloten om wat meer aan mijn auto te doen en heb een heleboel gelezen voordat ik dingen kocht en installeerde om me voorlopig te redden, met plannen om meer te lezen en te leren voordat ik geld uitgeef aan andere luidsprekers, versterkers, een sub, enz.

De auto zoals hij er nu staat, is sinds '87 in de familie, dus ik probeer hem niet te slopen, alles is uitneembaar:
Image

Head unit: Pioneer deh-80prs - $250 nieuw. De oude was een cassettedeck uit de jaren 90
Voorluidsprekers: 4" alpine sps-410 ($45 nieuw) in aangepaste beugels (de standaard 3" werkten nog)
Achterluidsprekers: 5,25" Polk DXi525 ($25 open doos) in plaats van de standaard 4x6's

Voorlopig heb ik een goede head unit, zodat ik de rest later kan upgraden, maar uit wat ik lees, zou deze alles moeten kunnen doen wat ik wil. Ik heb goedkope, goed beoordeelde luidsprekers die in de standaard posities achter de standaard roosters passen, maar ik zal de dingen waarschijnlijk later veranderen. Ik heb nieuwe bedrading naar alle luidsprekers getrokken en gebruik ze via de interne versterker in de standaardmodus. Ik heb de automatische afstemming/eq uitgevoerd met de meegeleverde microfoon en het vervolgens daarvandaan een beetje aangepast. Bij hogere volumes vervormden de lage tonen, dus heb ik de afsnijdingen zo goed mogelijk aangepast in de standaardmodus. Ik heb verder niet veel gedaan op het gebied van tuning. Ik denk erover om mijn setup later over te schakelen naar tweeters op de A-stijlen (in plaats van de 4's) in netwerkmodus om te profiteren van de mooiere audio-aanpassingen die het te bieden heeft. Blijkbaar, als ik de huidige luidsprekers in netwerkmodus gebruik, kunnen de 4's niets afspelen onder de 1,25 kHz, wat het doel tenietdoet van het feit dat ik de moeite doe met de 4's, IMO. http://www.diymobileaudio.com/forum...dio-discussion/130460-pioneer-deh-80prs-owners-can-i-go-tweeterless-active.html

Oude stereo en omcirkelde standaard voorluidsprekerlocatie. Ze wijzen horizontaal ongeveer in het midden van mijn borst, niet de beste locatie, maar ze werken voorlopig.
Image

Standaard 3" luidspreker vergeleken met 4"
Image

DIY-beugel voor 4's, aangezien ze op geen enkele manier passen in de standaard plastic luidsprekerbeugels. Ik heb gewoon oude kentekenplaten geknipt met blikschaar nadat ik eerst kartonnen sjablonen had gemaakt. Ze lijken niet te buigen en ik hoor geen geratel, maar ze richten/blokkeren het geluid niet zoals de standaard. Open voor advies hier, ze waren snel en vies en werken voorlopig (terugkerend thema).
Image

Zicht op de achterklep met omcirkelde luidsprekerlocaties. Ik denk erover om een kleine sub toe te voegen die uitneembaar is, want zoals je kunt zien, gebruik ik mijn opbergruimte soms graag volledig.
Image

5,25 in standaard positie is zo groot als ik onder het standaard rooster kon passen, standaard luidspreker hieronder.
Image

Image

De auto kwam af fabriek met een kleine 6" woofer onder het dashboardkastje die naar de voeten van de passagier wees, hij was niet meer aangesloten, dus ik heb hem eruit gehaald. Handig voor mij dat een auto van deze leeftijd met zoiets kwam.
Zicht door het verwijderde dashboardkastje
Image

Image

Ik ben erg blij met de verbetering ten opzichte van 30 jaar oude standaard luidsprekers die mijn muziek afspelen via een cassette-adapter in een 20 jaar oud deck, maar bijna alles zou beter zijn geweest dan wat ik had, denk ik. Als iemand advies heeft over het draaien van de netwerkmodus, het weglaten van mijn voorste 4's voor tweeters, tuning, kleine uitneembare sub-opstellingen, of wat je verder nog wilt toevoegen, dan ben ik één en al oor.

Bedankt voor het bekijken. Ik dacht dat ik iets zou plaatsen zodat jullie ervan kunnen genieten nadat ik hier zoveel onderzoek heb gedaan.

#2 ·
Mooie auto!!! Hier zijn een paar tips van mijn kant:
- Zet je headunit niet op netwerkmodus, maar op normaal. Op die manier worden je frontspeakers niet gezien als tweeters, maar als fullrange speakers. Je kunt de speakers dan filteren op 80Hz of 100hz HPF of iets dergelijks (wanneer je een sub gebruikt).
- Je speakers lekken lucht door de openingen op hun baffles (althans achterin - kan de voorkant niet goed zien op de foto's). Dit creëert een akoestische kortsluiting. Ik had datzelfde probleem en had ook geen hoogte om een MDF-adapter te maken in een van mijn auto's. Koop wat geluiddempend materiaal en breng dat aan voordat je de speakers monteert.
- Voor een sub: een actief systeem met een versterker ergens uit de weg werkt het beste IMO. Plaats een (kleine) versterker op een plek zoals je reservewiel of gewoon weggestopt in de hoek van je kofferbak, zodat je die niet hoeft te verwijderen. Voeg een subbox naar keuze toe, doe het veilig en zet hem vast aan iets in de auto. Wanneer je je volledige kofferbakruimte nodig hebt, kun je gewoon de luidsprekerkabels van je subbox en de remote kabel van de versterker loskoppelen. Je hoeft op deze manier niet met stroomkabels te knoeien (dat is wat je tegenkwam met een actieve sub).

#3 ·
Ik ben dol op deze oude Supra's en die van jou ziet er geweldig uit. Ik zou voorstellen om wat 1/2" MDF te gebruiken om de baffles voor de voor- en achterluidsprekers te maken. De MDF zal helpen om de resonantie te verminderen, die je ongetwijfeld krijgt met metalen beugels. Mijn eerste auto was een '88 Corolla FX16, die bijna exact dezelfde OEM-luidsprekerlocaties had. De OEM-locaties, vooral aan de voorkant, zullen je geen voordelen opleveren. Als de drivers recht naar de achterkant van de auto wijzen, krijg je een behoorlijk slecht beeld aan de voorkant. Je zult volume en toon hebben, maar geen aanwezigheid. Heeft de auto ĂĽberhaupt voorportierluidsprekers? Zo ja, dan zou je veel betere resultaten behalen door die te gebruiken en de dashboardluidsprekers te laten vallen. Zo niet, dan wil je misschien nadenken over hoe je ze zou kunnen toevoegen. Haal de deurpanelen eraf en kijk of er ruimte in het deurmetaal is waar een luidspreker gemonteerd kan worden.

#6 ·
MOOIE Supra. Ik heb een heleboel Mk2's en 3's gehad. Ik heb een set deurpanelen gebouwd waar de zak op mijn Mk2 zit. Het werkte goed en ik zou het aanraden als je een andere set deurkaarten kunt vinden en het werk niet erg vindt. Is de auto nog steeds 5m aangedreven of is hij verwisseld? Ik heb een paar vrienden met 7m verwisselde Mk2's.

#7 ·
Ik ben dol op deze oude Supra's, eerlijk gezegd waarschijnlijk mijn favoriete Supra-carrosseriestijl. Ik zou er een met een slechte motor krijgen als mijn eerste auto toen ik 17 was, maar er was een probleem met de titel en ik heb hem uiteindelijk niet gekregen....hij was ook waanzinnig schoon.