DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Een 4-kanaals overbruggen

7.7K views 16 replies 4 participants last post by  credible  
#1 ·
Kan iemand me alsjeblieft helpen? Ik was er zeker van dat ik alles goed had gedaan, maar hij gaat steeds in de beveiliging.

Alleen de linker luidspreker heeft wat volume en zodra ik probeer hem harder te zetten, gaat hij in de beveiligingsmodus.

Ik heb de aansluitingen aan de achterkant van de versterker gevolgd die 'gebridged' aangeven, dus ik weet niet wat er mis is. Misschien moet ik ook de RCA's veranderen, maar ik weet niet zeker wie of hoe ik ze moet verwisselen. De versterker heeft ook een 2- en 4-kanaals instelling en ik heb beide geprobeerd.

Als iemand een paar minuten de tijd zou willen nemen om naar de foto's van mijn versterker te kijken, zou ik dankbaar zijn.

MB Quart XA1-600.4 600W 4-kanaals X-Line Series Klasse SQ A/B Versterker

#4 ·
Wat heb je erop aangesloten?

Mijn gok is dat de impedantie te laag is en/of dat er iets geaard/kortgesloten wordt.

De 2/4-schakelaar is waarschijnlijk voor het selecteren van de ingang, op 2 geeft hij waarschijnlijk de ingang van kanalen 1 en 2 door aan kanalen 3 en 4. Met 4 heeft elke ingang zijn eigen signaal en dus moet je alle vier de ingangen gebruiken.

#5 ·
Bedankt voor de reactie vriend, impedantie zou geen probleem moeten zijn, aangezien deze 4 ohm zijn en overbrugbaar zijn tot 300 watt bij 4 ohm.

Nu over naar mijn probleemoplossing, want ik heb het net bij zonsondergang afgemaakt, kortom, ik heb die Clarus-componenten van Hybrid-Audio en het crossover heeft de drukknopverbindingen voor de draden... nou, ik heb de ene kant weer uit elkaar gehaald die niet speelde en zie, ik had de draden te ver doorgestoken lol en de min en plus raakten elkaar aan:(

Geen tijd vandaag, maar ik heb ze wel aan het werk, want ik heb één kant aangesloten op kanaal 4 en één kant op kanaal 1 en natuurlijk staat het op 4 kanalen.

Ik denk dat het voor de inloopperiode prima is, ik heb nu geen 300 watt nodig die er naartoe gaan, maar de vraag die ik nu heb en die een beetje gerelateerd is aan wat je zei, denk je dat de 2-kanaalsinstelling voor de overbrugde modus is en dat het een interne schakeling of wat dan ook heeft als je dat selecteert.

Bedankt voor je hulp tot nu toe.

#6 ·
Heb je de handleiding gelezen? Klinkt alsof je maar wat doet.

De kans is groot dat de handleiding je vertelt hoe je links en rechts RCA aansluit als je bridged...zoals of je een Y-connector moet gebruiken of niet.

Ik kan aannemen dat je de speakerbedrading voor bridged begrijpt?

Zet op 2-kanaals modus en verbind links + en - met CH1- en Ch2+ en hetzelfde voor rechts + en -. Ch3- en ch4+.

Ik zou dit doen en de gain volledig tegen de klok in draaien...en kijken hoe het klinkt.

#8 ·
Heb je de handleiding gelezen? Klinkt alsof je maar wat doet.

De kans is groot dat de handleiding je vertelt hoe je de linker- en rechter RCA moet aansluiten als je bridged...zoals of je een Y-connector moet gebruiken of niet.

Ik kan aannemen dat je de speakerbedrading voor bridged begrijpt?

Zet op 2-kanaals modus en verbind links + en - met CH1- en Ch2+ en hetzelfde voor rechts + en -. CH3- en ch4+.

Ik zou dit doen en de gain volledig CCW draaien...en kijken hoe het klinkt.
Eerlijk commentaar vriend, maar ik kan je verzekeren dat hoewel ik graag knutsel en dingen zelf leer, ik dat niet ga doen met $700 speakers:)

Dat is het probleem, de handleiding lol, er staat absoluut niets in over de RCA's en hoe ze aangesloten moeten worden voor bridged.

Ik zal proberen wat je hebt voorgesteld, want het klinkt logisch, aangezien de speakerverbindingen zijn wat ik online heb gelezen voor bridged.

#7 · (Edited)
Dus het was kort, blij dat je het uitzoekt.

De handleiding voor die versterker vermeldt de schakelaar niet eens, in feite zie ik, behalve foto's van de versterker, geen melding van de schakelaar of zijn functie.

Echter, gebaseerd op andere versterkers die ik heb gebruikt/omheen ben geweest/of handleidingen voor heb gelezen die ook een 2/4-schakelaar hebben, heeft het te maken met de ingangen. De schakelaar staat ofwel toe dat alle vier de ingangen hun signalen naar hun bijbehorende kanalen sturen, ofwel staat hij kanaal 1 en 2 toe om het ingangssignaal dat ze ontvangen naar kanalen 3 en 4 te sturen. Potentieel handig als je één luidspreker op elke kanaal van de versterker zou bedraden, wat je niet doet.

Ik wou dat er een vermelding van de schakelaar in de handleiding stond, maar ik kon gewoon niets vinden.

Gezien je één set gebrande kanalen gebruikt voor de L-luidspreker en de andere set gebrande kanalen voor de R-kanaal, zou ik denken dat om L/R-kanaalscheiding te behouden, je alleen de L-kanaal RCA's op kanalen 1 en 2 zou moeten gebruiken, en dan alleen de R-kanaal RCA's op kanalen 3 en 4. En om dat goed te doen, zou het in de 4CH-modus moeten staan.

Ik weet niet zeker hoe je de RCA's hebt aangesloten, maar "ik" zou waarschijnlijk de voor- en achter-L-kanaal RCA's in kanaal 1 en 2 steken, en dan de voor- en achter-R-kanaal RCA's in kanaal 3 en 4.

Als je de voor-RCA's in kanalen 1 en 2 hebt gestoken met de achter-RCA's in kanalen 3 en 4, dan geloof ik niet dat je L/R-kanaalscheiding zult hebben, wat ik me niet kan voorstellen dat iemand wil op full-range luidsprekers.

Bewerken.
Y-splitters kunnen worden gebruikt om je in staat te stellen alleen de voorste kanaal RCA's te gebruiken, maar aangezien je al voor- en achterkanaal RCA's hebt lopen, is het gewoon meer kosten. Tenzij je HU achter/sub selecteerbare preamps heeft en je toch een sub wilt toevoegen, zie ik geen reden om Y-splitters te nemen.

#9 ·
Dus het was kort, blij dat je het uitzoekt.

De handleiding voor die versterker vermeldt de schakelaar niet eens, in feite zie ik, behalve foto's van de versterker, nergens melding van de schakelaar of zijn functie.

Echter, gebaseerd op andere versterkers die ik heb gebruikt/rond heb gehad/of handleidingen voor heb gelezen die ook een 2/4 schakelaar hebben, heeft het te maken met de ingangen. De schakelaar staat ofwel toe dat alle vier de ingangen hun signalen naar hun bijbehorende kanalen sturen, ofwel staat hij kanaal 1 en 2 toe om het ingangssignaal dat ze ontvangen naar kanalen 3 en 4 te sturen. Mogelijk handig als je één luidspreker op elke kanaal van de versterker zou aansluiten, wat je niet doet.

Ik wou dat er een vermelding van de schakelaar in de handleiding stond, maar ik kon gewoon niets vinden.

Gezien je één set gebridgede kanalen gebruikt voor de L-luidspreker en de andere set gebridgede kanalen voor de R-kanaal, zou ik denken dat om L/R-kanaalscheiding te behouden, je alleen de L-kanaal RCA's op kanalen 1 en 2 zou moeten gebruiken, en dan alleen de R-kanaal RCA's op kanalen 3 en 4. En om dat goed te doen, zou het in de 4CH-modus moeten staan.

Ik weet niet zeker hoe je de RCA's hebt aangesloten, maar "ik" zou waarschijnlijk de voor- en achter-L-kanaal RCA's in kanaal 1 en 2 steken, en dan de voor- en achter-R-kanaal RCA's in kanaal 3 en 4.

Als je de voor-RCA's in kanalen 1 en 2 hebt gestoken met de achter-RCA's in kanalen 3 en 4, dan denk ik niet dat je L/R-kanaalscheiding hebt, wat ik me niet kan voorstellen dat iemand wil op full-range luidsprekers.

Bewerk.
Y-splitters kunnen worden gebruikt om je in staat te stellen alleen de voor-kanaal RCA's te gebruiken, maar aangezien je al voor- en achter-kanaal RCA's hebt lopen, is het gewoon meer kosten. Tenzij je HU selecteerbare pre-amps voor achter/sub heeft en je toch een sub wilt toevoegen, zie ik geen reden om Y-splitters te halen.
Hoi daar en bedankt voor het antwoord nogmaals, van wat ik kan zien op de daadwerkelijke website voor de versterker, vermelden ze de bridged modus als mono, bedoel je te zeggen dat ik daar mee weg kan komen door gewoon de rca's om te wisselen zoals je noemt.

Ik ga de normale bridge mode aansluitingen proberen en 2 kanalen selecteren zoals de collega hierboven zegt, dan ga ik dit uitproberen wat je net noemde.

ja, op dit moment zijn de rca's aangesloten zoals je zei dat ze waren, wat de 'normale' setup voor 4 luidsprekers zou zijn, correct, aangezien ik voorheen 2 sets Image Dynamics had die op 2ohm draaiden.

XA1-600.4 | MB Quart

#10 ·
Ja, zoals je het hebt, met de luidsprekers in brugmodus aangesloten, zien ze elk een monosignaal van de L- en R-kanalen gecombineerd. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoiets van een set componenten wil. Om de L- en R-kanaalscheiding terug te krijgen, moet je alleen L-kanaalsignalen gebruiken voor de (ik zal zeggen) voorste kanaalingangen en alleen R-kanaalsignalen voor de achterste kanaalingangen. Dit zou niet de manier zijn om dingen te bedraden als je een luidspreker op elk kanaal had, maar met de manier waarop je de versterker probeert te gebruiken, is het de enige manier waarop ik zie dat dingen correct werken.

#11 ·
Normaal gesproken, voor het overbruggen op een 4-kanaals versterker met slechts 2 lijnen die van de bron komen (l/r), zou je een splitter op elke uitgang willen gebruiken. Verbind vervolgens de 2 stekkers van de splitter voor links met de 2 kanalen die aan de linkerkant worden overbrugd en de 2 voor rechts met de 2 kanalen die aan de rechterkant worden overbrugd.

Vanaf de versterker naar uw luidsprekers zou een pluspool van het ene kanaal aan de linkerkant en een minpool van het andere kanaal aan de linkerkant zijn. Welke kanalen te gebruiken, moet worden gemarkeerd. Herhaal dit voor de rechterkant. Ik zou denken dat om het te overbruggen, je het in de 4-kanaals modus moet laten draaien, zodat alle kanalen actief en beschikbaar zijn voor overbruggen, maar daar ben ik niet 100 procent zeker van over die specifieke versterker.

#13 ·
Ik zou denken dat je het in 4-kanaalsmodus moet laten draaien om het te overbruggen, zodat alle kanalen actief en beschikbaar zijn voor overbrugging, maar ik ben daar niet 100 procent zeker van wat betreft die specifieke aml. Dit dacht ik in eerste instantie ook, maar ik begon me af te vragen of er misschien een soort interne schakelaar is wanneer je 2 kanalen inschakelt die automatisch de brugmodus instelt.

#14 ·
Nogmaals, de 2/4-schakelaar zou (IMHO en van wat ik heb meegemaakt) de signalen van kanaal 1 en 2 doorgeven aan kanaal 3 en 4. Dus aangezien je een L- en R-kanaal op de voorste kanalen zou hebben aangesloten, zou je ook L- en R-kanalen op de achterste kanalen hebben. Dan zou het overbruggen ervan ze optellen tot een monosignaal. Je moet alleen L- of alleen R-kanaalsignalen naar de voorkant en alleen L- of R-kanaalsignalen naar de achterkant hebben om de L- en R-kanaalscheiding te kunnen behouden.

Dan, aangezien elke luidspreker (midden- en tweeterpaar) op zijn eigen kanaal zit, heeft elk zijn eigen dedicated gain. Tenzij ze hetzelfde zijn ingesteld, zou het niet moeilijk zijn om de ene luider te krijgen dan de andere.

#16 ·
Ik ben het ermee eens dat het in dit geval logisch is om de selectieschakelaar op de 4-kanaals kant te zetten als je stereo gebridged wilt gebruiken. Dat is hoe ik het deed op mijn 300/4 van JL, en het lijkt erop dat de MB vergelijkbaar is gebouwd met 2 geĂŻsoleerde versterkers intern.

Het lijkt ook uit de afbeelding van de handleiding dat het aansluiten van de luidsprekers vrij eenvoudig is.

Het zijn alleen de RCA's die nog moeten worden ontcijferd. Ik denk dat ik de voorste linker RCA in een splitter zou steken en die in 1&2 zou steken, en de voorste rechter in een splitter en dan in 3&4.

Dit houdt je achterste RCA's vrij voor wat dan ook en behoudt het faden.

Splitters zijn goedkoop.:D

#17 ·
Hallo mensen, een korte update en een bedankje aan iedereen die me heeft geholpen, in de eerste plaats werkten beide suggesties en daarmee bedoel ik, de splitters pakken, spotgoedkoop en misschien nodig in de toekomst en de rca's omdraaien.

Het punt is dat er nog steeds iets niet goed klinkt, maar ik moet even een pauze nemen omdat ik midden in de verkoop van mijn huis zit en het wordt een beetje gek lol.

Ik heb het teruggezet naar de linkerluidspreker op kanaal 1 en rechts op kanaal 4 en ik kan niet geloven hoe goed het klinkt en hoe luid het is en ik moet de knop nog echt bewegen omdat ze 20 tot 30 uur inloopperiode aanbevelen en aangezien ik met de verhuizing bezig ben, laat ik het tot dan zo.

Nu moet ik toevoegen dat dit mijn eerste uitstapje is naar 'dure' luidsprekers, maar ik ben absoluut geschokt over hoe goed deze luidsprekers klinken, ik neigde naar een Hertz- of Focal-set omdat er een dealer in de buurt is en mijn oorspronkelijke wens was voor de nieuwe JBL GT7-set, maar die baksteen van een crossover maakte me doodsbang lol, plus ze zijn duizend Amerikaanse dollar en ik kreeg deze Clarus-exemplaren voor de Amerikaanse prijs bij de Canadese distributeur in Lindsay, Ontario, dus in totaal $711.