DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Kan de AC-uitgangsspanning op mijn versterkers niet goed krijgen - wat doe ik verkeerd?

8.2K views 32 replies 9 participants last post by  Holmz  
#1 ·
Met de hieronder beschreven opstelling en apparatuur, met elke versterker op minimale gevoeligheid, is de output in millivolt bereik, en bij maximale gevoeligheid is de output ongeveer 5v AC.

Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?

Opstelling:

1) OEM Toyota JBL headunit ingesteld op 75% volume is 46 (max 62) die JL's 1k Hz sinusgolf afspeelt –>

2) PAC AmpPro (voorversterker) met een effen rode LED die 'module actief' aangeeft –>

3) miniDSP 6x8 master volume 0dB tot -127.5dB ingesteld op 75% = -31.5 dB –>

4) 2@ JL xd400/4 Versterkers. Minimale gevoeligheid output = mV, maximale gevoeligheid output is ~ 5v. Mijn doel is 17.4v AC op versterker #1 en 20.0v AC op versterker #2.

(**AC-spanning uitgelezen met een extech ex505 Autoranging true RMS multimeter)

#2 ·
#1. Het is tijdverspilling om versterkingen in te stellen met een DMM.

#2 als je erop staat. Meet je de ampère RCA of de uitgang? Belast of onbelast?

Wat voor soort DMM? Sommige meten niet goed boven een paar honderd Hz.

Verzonden vanaf mijn LG-LS998 met Tapatalk

#3 ·
#1. Het is tijdverspilling om versterkingen in te stellen met een dmm

#2 als je erop staat. Meet je de amp rca of de output? Belast of onbelast?

Wat voor soort dmm? Sommige meten niet goed boven een paar honderd hz

Bedankt voor de hulp.

Ik sta er niet echt op om de multi te gebruiken, het is gewoon wat ik heb. Ik heb een extech ex505 Autoranging true RMS Multi Meter.

Ik lees onbelast (als dat betekent dat de luidsprekers losgekoppeld zijn van de versterker) en lees op de luidsprekeruitgangsklemmen - met behulp van het proces dat door JL is gespecificeerd https://www.youtube.com/watch?v=2eRYzXBmWq8

Ik ga ook een van de 400/4's gebruiken, gebridged voor mijn gs690's (ik heb een geweldige deal voor de versterker gekregen). Maar ik zal hem op 100/2 draaien in plaats van zijn maximale 200/2

#6 ·
Nee. Je doet iets niet goed. Met je versterkerversterking op maximaal (wat je niet zou moeten doen!) krijg je maximaal 5V uit de luidsprekeraansluiting?

Als je het met aangesloten luidsprekers doet, sla dan dit hele DMM-proces over. Draai één versterkerkanaal tegelijk (schakel alle andere kanalen uit/ontkoppel ze). Blijf de versterking op de versterker verhogen totdat je de sinusgolf van toon hoort veranderen. Ga terug naar voordat het veranderde. De versterkingen zijn nu ingesteld om clipping te voorkomen.

Vergeet niet dat je voor de sub de 1000Hz niet kunt gebruiken. Je hebt een 40 of 50Hz toon nodig. Als je veel basuitvoer wilt, dan wil je een -6 of -10 dB sinusgolf testtoon gebruiken en geen 0dB.

#7 ·
Nee. Je doet iets niet goed. Met je versterkerversterking op maximaal (wat je niet zou moeten doen!) krijg je maximaal 5V uit de luidsprekeraansluiting?

Als je het met aangesloten luidsprekers doet, sla dan dit hele DMM-proces over. Draai één versterkerkanaal tegelijk (zet alle andere kanalen uit/koppel ze los). Blijf de versterking op de versterker verhogen totdat je hoort dat de sinusgolf van toon verandert. Ga terug naar voordat het veranderde. De versterkingen zijn nu ingesteld om clipping te voorkomen.

Vergeet niet dat je voor de sub de 1000Hz niet kunt gebruiken. Je hebt een toon van 40 of 50Hz nodig. Als je veel basuitvoer wilt, dan moet je een -6 of -10 dB sinusgolf testtoon gebruiken en geen 0dB.
Bedankt voor de reactie.

Ik zal geen subs gebruiken met deze versterkers. Versterker #1 is voor mijn tweeters en 4"s, versterker #2 zal alleen mijn 6x9"s aansturen.

Ik denk dat ik een luidspreker kan aansluiten om versterker #1 af te stellen, maar zoals ik in mijn vorige bericht zei, zal versterker #2 slechts op ongeveer 50% van zijn maximale capaciteit draaien.

Ideeën wat ik verkeerd zou kunnen doen?

#11 ·
Als er iets is zonder aangesloten luidspreker, zou je een hogere spanning krijgen, niet minder. Omdat een luidspreker belasting op de versterker zet, zou de spanning kunnen dalen, maar deze zou niet stijgen.
Tenzij de versterker de uitgang niet activeert.

#13 ·
Eenvoudigste methode.. download testtonen op verschillende frequenties... 50, 250, 500, 2000 (voorbeelden) zet de versterking op minimum, begin met subversterker met een toon die in zijn bandbreedte speelt, volume op 75-80% op de bron. Wanneer het gezoem van de toon overgaat in een gezoem, iets terugdraaien. Klaar. Herhaal met andere versterker/frequentie combinaties.
DMM's hebben verschillende graden van nauwkeurigheid weg van 60hz tonen. sommige zijn erg dichtbij, sommige zitten ver, ver weg.
Ik was vroeger een aanhanger van Dmm instelling. Ik ben nu misschien een bekeerling.

#14 ·
  • Like
Reactions: Chris12
#16 ·
Mijn twee keuzes zijn de oormethode met testtoon, zoals besproken, of het gebruik van een oscilloscoop (wat ik doe). Maar de enige waarop ik een oscilloscoop gebruik, zijn subwoofers en woofers (in een actieve opstelling). Midden- en hoge tonen zouden nooit de 150 W/per die ik heb gebruiken, dus het is zinloos om ze met een oscilloscoop in te stellen. In plaats daarvan stel ik ze in op dB-uitvoer met een referentiemicrofoon om ze gelijk te houden met mijn woofer en sub.

#31 ·
Jscoyne2, ik probeerde geen eikel tegen je te zijn, maar wees er gewoon op dat dit specifieke versterkingsprobleem werd verholpen met de uitvinding van afstandsbedieningen; het is de enige reden dat ze bestaan.

#32 ·
Jscoyne2, ik probeerde geen eikel tegen je te zijn, alleen maar te wijzen op het feit dat dit specifieke versterkingsprobleem werd verholpen met de uitvinding van afstandsbedieningen; het is de enige reden dat ze bestaan.
Alles goed. We verschillen iets van mening en ik had geen zin om een discussie te voeren over een punt van discussie.

Verzonden vanaf mijn XT1710-02 met Tapatalk