DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

F150 Lightning eenvoudige SQ-build

18K views 86 replies 16 participants last post by  Stephen81  
#1 · (Edited)
Hallo, misdaadbestrijders!

Mijn vorige systeem van vroeger werd gebouwd door de adviezen hier zo ongeveer op te volgen en het kwam er geweldig uit: Pioneer 80prs, Rainbow comps, Image IDQ12, Alpine PDX-9, 50lbs of Stinger lol. Het kostte me twee weken maar het raakte de roos. Ik hoop op wat hulp bij de volgende onderneming.
-----------------------------

Bullseye, gericht in de algemene richting van het doel, of een verdwaalde pijl sloeg een kraai uit de lucht:

•Oude roestige Alpine PDX 9 (100x4 + 500/1) (Al in bezit)

•Ouder roestig Alpine PDX F4 (100x4) (Al in bezit)

•JL TwK-D8 DSP (Mijn lokale winkel is JL/ Focal/Alpine dealer)

•Pac AmpPro met Tos digitale link

•Moet nog component luidsprekers demonstreren. Lokale winkel heeft Alpine, Focal.

•Moet nog subs demonstreren. Voorlopig browsen voor pasvorm: JL Stealthbox met 2 12tw3 qts (de ondiepe), of zelfgemaakte box met 2 Sundown SA-8's (de niet echt ondiepe) of... waarschijnlijk iets meer zelfgemaakt en betaalbaar.

•Standaard achterluidsprekers


---------------------------


Edit: Na het demonstreren van een hoop JL subs ging ik voor een enkele Alpine rs-w12. Gezien het feit dat hij in een kleine box speelde met slechts 500 watt was de output verbluffend, ik weet niet hoe ze het doen. Het was ook de enige 12" sub die ik kon bedenken hoe ik hem onder de achterbank kon plaatsen zonder liften. Volgens mijn papieren servet berekeningen is de 3,22" montage diepte van de sub + 3/4" MDF box + 3/4" verhoogde MDF uiteinden voor downfiring ongeveer .000000001" extra speling onder de stoel.

Edit 2: Na satelliet demo's heb ik besloten dat ik het geluid van de mellow Alpine Type R speaker eigenlijk heel erg leuk vind. Heb een half uur met deze budget speakers doorgebracht. Focal's waren briljant en onthullend, maar misschien wel teveel voor mijn smaak, maar misschien zouden ze in de auto perfect zijn. Ik had het gevoel dat ze direct op de as gemonteerd willen worden, wat ik helaas niet kan doen. Ze hadden ook Audio Frog's, 4x de kosten van de Alps, maar de geluidskwaliteit was onmiskenbaar. Mellow, onthullend, bijna droog, zo accuraat waren ze.
 
#2 · (Edited)
De build is voor een 22 Lariat die momenteel het standaard 8-luidsprekers B&O-systeem heeft. (Middenkanaal, tweeters in A-stijlen, 6,5" mids in de deuren, full range achterspeakers, rare 6 1/2" x 12" sub).

Goede imaging en tonale balans meestal oké, eigenlijk een mooi klinkend muzikaal systeem. De standaard afstelling heeft een typische (Amerikaanse auto?) enorme mid-bass bump, en bijna geen sub-bass.
De gebruikelijke verwachte standaard stereo algemene gebrek aan echte transparantie ook, een beetje als het drinken van platte frisdrank. Nog steeds zoet, maar ik mis de bruis.

Opmerkingen: Zal de 4-kanaals F4 gebruiken voor de front mids, 5-kanaals PDX-9 voor tweeters en rear fill (standaard speakers) evenals sub. Subbox ruimte is krap omdat ik de achterbank niet op liften wil zetten, vandaar het budgetverslindende idee van een Stealthbox.

Ik heb altijd alles zelf geïnstalleerd (langzaam), een goed systeem gedaan in elk van de vorige 4 voertuigen die ik heb gehad. Maar ik heb minder tijd en iets meer geld dan voorheen, dus mijn shop zal dit keer het meeste van de apparatuur plaatsen. Ik zal waarschijnlijk nog steeds knutselen met geluidsisolatie en een paar andere pietluttige dingen die het minder of meer duur kunnen maken...

Ik denk $5K het totale budget.
 
#3 ·
Ik zou het ten zeerste aanbevelen om te kiezen voor een MTI Acoustics stage 1 box met een paar TW3's in plaats van de stealth box (geen stoelverhoging nodig). Beter gemaakte box en een beetje minder $$. Ik ken een paar mensen die van de stealth naar een MTI-behuizing zijn overgestapt en ze zeiden dat het verschil behoorlijk significant was. Ik ben benieuwd naar de voortgang van deze build!
 
#4 ·
Ik zou ten zeerste aanraden om te kiezen voor een MTI Acoustics stage 1 box met een aantal TW3's in plaats van de stealth box (geen stoellift nodig) Beter gemaakte box en een beetje minder $$
Ik ken een paar mensen die zijn overgestapt van de stealth naar een MTI-behuizing en ze zeiden dat het verschil behoorlijk significant was


Ik ben benieuwd naar de voortgang van deze build!
Over het algemeen ook veel meer luchtvolume.
 
#5 · (Edited)
Oh man, dat opent een hele andere doos van Pandora. Bedankt voor de suggesties.

MTI is een goed uitziende optie. Nu denk ik waanvoorstelling dat aangezien het MDF is, ik zelf een kopie zou moeten maken. Dan denk ik, om ruimte te besparen, dat ik voor twee 10's in plaats van 12's zou kunnen gaan (als ik het onder een voet breed houd, past de box gelijk onder de stoel). Dan denk ik willekeurig dat ik voor een minder dure woofer zou moeten gaan, zoals een Kenwood, maar dan misschien terug naar 12's... maar dan zou de output of SQ eronder kunnen lijden... en dan herinner ik mezelf er steeds aan dat de diepte echt onder de 4" moet zijn om in de box te passen... en rond en rond.

Een ander fabricageprobleem waar ik naar kijk, zijn de tweeter pods. Man, die dingen staan off-axis in de F150. Waarom wijzen ze naar mijn schoot!? In mijn vorige auto bouwde ik twee on-axis sail panel pods, maar Jezus, het duurde eeuwen en vereiste alleen maar continu vloeken. Misschien kan ik gewoon 3D-geprinte mounts onder de standaard roosters maken die de tweeters een paar graden kantelen... of zoiets.

Helaas ben ik geen AudioGal.

Heb de deuren nog niet geopend om te zien wat het afdichten zou kunnen inhouden. Handig had ik twee willekeurige grote platen van stijve koolstofvezel voor de gaten in de vorige auto. F150-deuren hebben naar ik hoor ook een paar grote gaten om te vullen. Maar ik ben hier om kont te schoppen en koolstofvezel uit te snijden en ik heb geen koolstofvezel meer... en ik weet niet hoe ik moet vechten. Dus, terug naar systeemontwerp.

Woedend krabbelen op servetten gaat door.


Bedankt voor de tips.
 
#11 ·
Een ander fabricageprobleem waar ik naar kijk, zijn de tweeter pods. Man, die dingen staan off-axis in de F150. Waarom wijzen ze naar mijn schoot?!? In mijn vorige auto bouwde ik twee on-axis sail panel pods, maar Jezus, het duurde eeuwig en een dag en alleen maar continu vloeken. Misschien kan ik gewoon een paar mounts 3D printen onder de standaard roosters die de tweeters een paar graden kantelen... of zoiets.
Ik dacht hetzelfde toen ik zag waar de tweeters in de nieuwe trucks naartoe wijzen, maar Jeffrey van MTI die de tuning doet, zei dat ze eigenlijk heel mooi afgesteld worden.
 
#8 · (Edited)
Dat is enorm. Bedankt allemaal.

Ik ben er vrij zeker van dat de Lightning die nieuwe elektrische FNV-architectuur heeft zoals de Mach-E, waardoor tunen moeilijker wordt. Ik weet dat het over-the-air updates heeft en ik denk dat die twee hand in hand gaan.

Adapter USB is maar $40. Zou leuk zijn. De fabriekstune is niet optimaal. Zou fijn zijn om de Ford-opstartanimatie, een aantal piepjes en geluiden kwijt te raken en de bedcamera op snelheid aan te zetten.

Ik vertrouw die hond daar achterin niet.
 
#17 ·
/\Dat is enorm. Bedankt allemaal.

Ik ben er vrij zeker van dat de Lightning die nieuwe FNV elektrische architectuur heeft zoals de Mach-E, waardoor tunen moeilijker wordt. Ik weet dat het over-the-air updates heeft en ik denk dat die twee hand in hand gaan.

Adapter USB is maar $40. Zou fijn zijn. De fabriekstune van vette mid-bass en geen sub-bass is verschrikkelijk. Zou fijn zijn om van de Ford-opstartanimatie, de dubbele claxon en het aanzetten van de bedcamera op snelheid af te komen. Ik vertrouw niet wat die hond daar achterin doet...
Ik heb ook een F150.

Koop forscan. Het is gratis, je hoeft alleen de obd-adapter te kopen, gebruik GEEN Bluetooth. Als je de verbinding verliest, riskeer je het bakstenen van je ECM.

Doe alleen wijzigingen van één regel, sla op en controleer de resultaten. Maak aantekeningen van je originele build en gebruik het forscan-forum om een algemeen gevoel te krijgen van hoe het werkt. Ik heb een xlt en ik kan alle ramen omhoog/omlaag doen, geen gordelwaarschuwing, presidentieel opstartscherm etc.. verschillende nieuwe dingen die alleen zijn ingeschakeld op de getunede xlt of lariat. Er zijn veel manieren om functies aan te passen en in te schakelen.

Ford zal een module en harnas gebruiken voor bepaalde builds en zolang het is geïnstalleerd, zit het goed.

Ik heb bijvoorbeeld geen "cruise radar assist", maar ik kon de code activeren en nu staat hij aan. Ford schakelt letterlijk functies uit, ook al maken ze deel uit van de truck. Bij de mijne waarschuwt het wanneer ik in cruise ben en een voertuig nader. De "geïnstalleerde" versie van de lariat heeft actief remmen, dus door de radar in te schakelen krijg ik de waarschuwing op het dashboard en de beltonen, maar geen remhulp. Beter dan niets, toch?

Ga naar f150forum en livinitup heeft spreadsheets voor elke generatie.

SgS heeft veel producten, maar hun harnas is $$$$. Bruce met hush audio is ongeveer de helft van de prijs, ik heb de mijne van hem gekregen. Super eenvoudig plug-and-play. Bedrade kicker key naar alle 4 deuren en tweets, plus een extra hete draad, signaaldraad en lijningangen voor een sub-amp. Het harnas was het geld waard IMHO. 25-30 voet alle draadweefsel en duidelijk gemarkeerd. Het was een super handige plug-and-play optie.

Als je geen budget hebt, haal dan alles van SGS en het is klaar. Met een budget kun je je blokkeerplaten bouwen, ik heb 50 lbs noico fleabay voor mijn deuren gebruikt (installaties voor meerdere voertuigen en geen problemen) en Bruce's harnas halen.

Succes en veel plezier.
 
  • Like
Reactions: Beaum and Zoom_M5
#10 ·
Ik heb de mijne eindelijk een paar dagen geleden geïnstalleerd in een afgesloten box van 1,24 ft³. Tot nu toe klinkt het beter dan een enkele Comp RT, L7T & TW3 in een afgesloten box, vind ik.
 
  • Like
Reactions: Beaum
#12 · (Edited)
/
Ah goede info. Blijkbaar was er misschien een reden.

Netjes gedaan box. Afmetingen zien er perfect uit voor onder de achterbank.

Denk dat ik in principe hetzelfde cabinet ga maken. Bedankt voor de real world feedback.

Omhoog vuren dan of voeten toevoegen voor down fire? Ik ben tot nu toe van plan om down fire te doen, maar de verticale ruimte is beperkt. Ben nog steeds op zoek naar nog eens 0,25 inch.

Twijfel over de kastgrootte (alleen de lengte, breedte is stabiel op 13" om onder de stoel te stoppen). Ik moet het nog preciezer modelleren en mijn rekenmachine opzetten. Ik begon bij 1,2 ft³, toen 1,1, toen 1,0, toen 0,9 lol. Deze sub wordt schijnbaar moeiteloos luid en laag. Vooral afkomstig van een IDQ, die moeite had met output, ongeacht de kastgrootte waarin ik hem plaatste. Ik denk erover om de kastgrootte voor de Alpine te verkleinen om een lagere QTC te bereiken, misschien van 0,707 naar 0,5 of zo. Misschien 0,6 of 0,7 behuizingsgrootte? Misschien is 0,656279493662993829100176 ft³ het magische getal.

Eigenlijk best wel enthousiast dat ik voor deze driver heb gekozen, was niet zo enthousiast over de vorige R woofers. Hij is op maat gemaakt voor een F150.

Jammer dat de behuizingsmaten van Alpine zo vreemd breed zijn. Ik vraag me af in welk voertuig dat überhaupt zou passen.

Bewerken: Gisteren goed gekeken naar een Alpine 12" fabrieksbehuizing, ik realiseerde me dat de vrij brede breedte van 17" komt doordat de woofer verzonken is - 17" is de minste hoeveelheid materiaal die ze konden gebruiken en toch voldoende sterkte rond die smalle boven- en onderranden hebben.

Zag ook dat de 10" standaardbehuizing eigenlijk best goed past voor een F150 onder de achterbank op 14".
 
#13 ·
Ja, dit is een slanke wig die mooi onder de achterstoelen past. Het is een up-fire box. Ik had een 12TW3 die naar beneden vuurde in mijn vorige F150 en vond het geluid niet mooi. Ik heb een andere box gebouwd voor dat naar boven vuren en ik houd me sindsdien aan up-fire boxes.
 
#14 · (Edited)
Wilt u uw boxafmetingen delen? Ik worstelde een beetje met de wigafmetingen en de vrije ruimte voor de driver. Heb er een getekend die gewoon 5" recht over de hele linie was en dat vereenvoudigde de zaken.

Ik dacht ook dat gestapelde afgeronde hoeken gemakkelijker zouden zijn als ik het waterpas houd, weet niet zeker hoe MTI dat in een wig doet...moet wel zo zijn dat ze het gewoon waterpas maken waar het aansluit op de gestapelde hoeken.

Ik denk erover om ook verstelbare meubelpootjes onder de kast te plaatsen, zodat ik de neerwaartse vrije ruimte gemakkelijk kan instellen als dat nodig is. Of ze zelfs verwijderen en omdraaien.

In andere luidsprekerplannen wacht ik op een antwoord om te zien of ik een Audiofrog GB15, GB60 frontstage kan krijgen. Zo niet, dan denk ik erover om de dobbelstenen te gooien op de in China gemaakte Esotans. Of misschien een Stereo Integrity mid om wat geld te besparen.
 
#16 ·
Wil je je boxafmetingen delen? Ik worstelde een beetje met de wigafmetingen en de vrije ruimte voor de driver. Heb er een getekend die gewoon 5" recht over de hele linie was en dat vereenvoudigde de dingen.

Ik dacht ook dat gestapelde afgeronde hoeken gemakkelijker zouden zijn als ik het waterpas houd, weet niet zeker hoe MTI dat in een wig doet...moet wel zo zijn dat ze het gewoon waterpas zetten waar het aansluit op de gestapelde hoeken.

Denk erover om ook verstelbare meubelpootjes onder de kast te plakken, zodat ik de neerwaartse vrije ruimte gemakkelijk kan instellen als dat nodig is. Of ze zelfs verwijderen en omdraaien.

In andere luidsprekerplannen wacht ik op een antwoord om te zien of ik een Audiofrog GB15, GB60 frontstage kan krijgen. Zo niet, dan denk ik erover om de dobbelstenen te gooien op de in China gemaakte Esotans. Of misschien een Stereo Integrity mid om wat geld te besparen.
Het is 50", 13" diep, H1 als 7", H2 is 4". Vanwege de montagehoek moest ik ruimte maken voor het H1 7" stuk, dat vrij dun werd. Ik moest het verstevigen met een laag glasvezel.
 
  • Like
Reactions: Beaum
#18 · (Edited)
...
Image

Image

Image

Image


Heb wat mockups gemaakt van MDF om de pasvorm te controleren. 6,25" is de maximale hoogte van de subbehuizing (ik koos voor 4,75" behuizingshoogte + 1,5" voeten) [←Dit is een fout, zie "bewerken" hieronder], 13,5" breed zit precies tegen de rand van de rubberen vloermat en 52,75" is de volledige lengte onder de stoelen. (Ik gebruik mogelijk breedte en lengte verkeerd om... Ik bedoel lengte als de lengte over de breedte van het voertuig onder de achterstoelen, breedte als ruimte van voor naar achter onder de stoelen).

Het verwijderen van de plastic bak onder de stoelen was een fluitje van een cent. Diepe 14 mm dop (of tang eerlijk gezegd, ze zitten er nauwelijks op), dan de noppen afgeknipt met een boutsnijder, scherpe randen afgewerkt met een Dremel-snijschijf.

Ik ga voor maximale afmetingen voor de subbehuizing, maar slechts 48" breed, voor een intern nettovolume van 0,85 ft³. Ga ook de behuizing waterpas houden, geen wig. Het maakt het anders moeilijk voor de sub om vrij te komen. Een tweetraps wig zou passen, maar dat levert alleen maar meer behuizingsvolume op, iets waar ik in overvloed van heb met slechts één 12" sub en 4 1/2' lengte om mee te werken. Het ziet er cool genoeg uit met de gestapelde ronde hoeken, vooral omdat het niet de volledige breedte onder de stoelen beslaat en je het niet helemaal kunt zien. 5" radius hoeken lijken te passen bij de stoelcurve.

Klein puntje, maar ik kwam er ook achter dat als ik de achterste onderrand van de voet van de behuizing afsnijd onder een hoek van 40° (passende hoek op de vloerheuvel), dit zorgt voor nog eens 0,5" speling voor-achter.
____| ←.5"

Besloten dat ik ook voor oppervlaktemontage moet gaan, er is gewoon niet veel vlees bij slechts 13,5" breedte om een 12" woofer vlak te monteren.

Bewerken: Na een beschamende hoeveelheid tijd naar mijn behuizingsplan te hebben gekeken om erachter te komen waarom ik 3/4" speling tekortkwam, realiseerde ik me dat aangezien ik de dikte van het MDF oppervlaktemonteer waarop de sub is gemonteerd, dit in de 3,25" inbouwdiepte wordt opgenomen, niet eraan wordt toegevoegd. Doh. Dus, de box wordt in totaal 4" (3,25" woofer inclusief 0,75" montage bodemplaat + 0,75" bovenplaat) met 2,25" downfiring ruimte.
-----------
Ben vandaag naar de lokale winkel geweest om mijn behuizingshuiswerk te laten controleren. Ze zagen dat ik gestapelde rondingen maakte en boden aan om ze gratis op hun CNC te doen. Toeval. Hou van die jongens.

Kijkend naar GB15 tweeters, zodra ik kan verifiëren dat de 1,5" tweeter in de standaardbevestiging past. Grill is 1,75" dus... Waarschijnlijk niet lol.

.
Image


.
 
#20 ·
Looking at Audio Frog tweeters, once I can verify that the 1.5" tweeter can fit the stock mount. Grill is 1.75" so...
Audio Frog GB10's passen in de fabrieks A-stijl tweeterlocaties. Dat is wat ik doe. Er zijn verschillende audiogroepen op Facebook en iemand plaatste foto's van GB10's die perfect achter de fabrieks tweetergrille passen.
 
  • Like
Reactions: Beaum
#19 ·
Als u Forscan gaat gebruiken, wilt u een back-up maken van alle modules. Bekijk video's over hoe u Forscan correct gebruikt. Back-up van alle modules is essentieel. Back-ups moeten worden opgeslagen in een andere map op uw computer, zodat u altijd terug kunt gaan en niet per ongeluk de back-up overschrijft. U kunt zeker een Bluetooth OBDII-adapter gebruiken, ik gebruik er al jaren een zonder problemen. Koop gewoon geen goedkope.

F150forum is geweldig met veel geweldige informatie. Ik gebruik ook f150gen14, dat Gen 14-specifiek is. Ik ben lid van beide en plaats regelmatig berichten met dezelfde naam als hier.

Wat betreft de behoefte aan een vlak signaal, dit is niet nodig in de 2021+ als u NAV TV of de PAC-eenheid gebruikt. Deze zijn niet hetzelfde als de vorige fabriekssystemen. Ik weet het, ik had een 2013 Platinum met een volledig aangepast audiosysteem dat afkomstig was van de fabriek HU. In 2013 moest ik het signaal afvlakken voordat ik naar mijn DSP ging. Ik gebruik een Nav TV-eenheid in mijn build voor mijn 2022 Platinum. Ik ben momenteel alleen in de fase van geluidsisolatie.

Wat betreft de binnenkant van de deuren, mijn bouwthread laat de binnenkant van de deuren zien en wat ik tot nu toe heb gedaan voor geluidsisolatie.
 
#22 ·
Leuk.

Had eigenlijk gehoopt om de 1,5" tweeter van GB15, Audio Frog te gebruiken.
Houd je de center channel? Zo niet, dan heb je genoeg kanalen om een drieweg front te doen. De GB10's passen gemakkelijk en hebben een beter spreidingspatroon dan de GB15's. Dit minimaliseert ook de beaming van je midbass drivers. Er is een reden waarom Andy de GB60, GB25 en GB10 combo maakt voor zijn ultieme front stage. Ik stel voor dat je begint met de GB10 en midbass driver, en gewoon ruimte overlaat voor de midrange upgrade later. Ik zal nooit begrijpen waarom Andy geen passieve crossover maakt voor de GB60 naar GB25, het zou het zo gemakkelijk maken om de voordeuren in deze trucks te upgraden...
 
#23 · (Edited)
De center channel niet behouden. Dat is waar, daar had ik niet aan gedacht, als ik de midbass niet bridge, heb ik twee kanalen meer. Geen standaard locatie voor kleine mids, zou wel wat fabriekswerk zijn. Alleen A-stijl en deur locaties onder de standaard roosters.

Goed om te weten over de GB10 spreiding. Ik denk dat ik waarschijnlijk je suggestie zal volgen, ga voor 10 en 60 en houd de rest in de achterzak.
 
#25 · (Edited)
Ik probeer me aan de voorraadlocaties te houden, dus geen succes met de 8-luidspreker B&O. GB25 zou alleen op het oppervlak passen op de gemarmerde grijze bekleding boven de raambediening. (Deel boven de luidspreker drukt tegen het dashboard wanneer de deur gesloten is).

Ik ben er goed in om de 2-weg te proberen. Vorige auto was 3-weg.

2021-2022 FORD F-150 XLT VOORSTE LINKER BINNENDEURPANEEL TRIM COVER LEER B&O OEM | eBay

Misschien is er een manier om dat grijze gemarmerde plastic paneel te verwijderen en daar een strakke GB25 custom fab in te krijgen. Iets voor toekomstige dromen.

Het lijkt erop dat er misschien net genoeg ruimte is voor een 25 daar als het zou worden herwerkt.
 
#28 · (Edited)
Ik denk dat je gelijk hebt.

De tweeter-locatie is gewoon te moeilijk om mee te knoeien. De A-stijl textuur is uniek, de montage smal, met een ingetrokken lip. Ik gooi de handdoek in de ring voor het GB15-idee.

Zoom, ik had geen idee dat zoiets bestond. De meesten hier hebben meer kennis dan ik in alleen hun pinken, bedankt.

GB10 oppervlaktemontage vs. achter de fabrieksgrille. Oppervlaktemontage ziet er eigenlijk beter uit dan standaard, imo dan ook.
 
#29 · (Edited)
Oké, ik heb een nieuw vreselijk idee:
Middenkanaal.

De moeite waard om te onderzoeken? De reden is dat mijn stiefvader (studiomuzikant) en ik graag samen luisteren. Ik ben bang dat als ik alleen afstem voor één zitplaats (met een two-way setup) hij al die hemelse glorie zal missen en alleen de vinger zal zien.

Misschien een GS25 of...iets. De standaard luidspreker is een enkele 80 mm (3,15"). 2021-2022 Ford F-150 Stereo Upgrade Pt 1: Planning

Hmm, misschien niet. Ik weet niet zeker of het goed werkt met de JL-twk d8 DSP.

Het lijkt erop dat ik voor een Helix met Real Center zou moeten gaan om de 2-zits afstemming te krijgen.

Maar nogmaals, mijn lokale winkel is gewend om JL DSP af te stemmen...en ik zou liever gaan met waar ze bekend mee zijn.

Ik hou wel van het idee van de TOS-link met de JL.

Hmm, oh wacht, het lijkt erop dat ik ook een TOS-link met de Helix zou kunnen uitvoeren. Duh.
--------------------------

Ik denk dat de helft van het probleem hier en in mijn lokale winkel is dat ik onvoldoende communiceer hoe ongekwalificeerd en volledig in de war ik ben hahaha.
 
#30 ·
Het ontbreken van een echte center channel processor zet me op pauze met mijn 2017 XLT F-350. Ik breng veel tijd door in die truck en bijna alles daarvan met mijn vrouw. We genieten allebei van muziek en we verdelen het rijden. Ik heb een 2-zits tune nodig en RealCenter brengt je maar een eindje verder.

Als je besluit een center channel te implementeren, wordt dit de hoofdluidspreker, idealiter tot minstens 100 Hz en inclusief een tweeter. Dus weg met het breedbandidee. Denk aan GB40 of beter, zo dicht mogelijk bij het glas gemonteerd plus een tweeter.

Als alternatief zou je een single seat tune kunnen overwegen die kan worden omgeschakeld van bestuurder naar passagier. Als hij met je optrekt, stuur dan alle glorie naar zijn kant en glimlach alsof jouw kant net zo goed klinkt...
 
#31 · (Edited)
Image

Image


Ik denk dat ik het in fasen ga doen. \Ik zal je advies opvolgen voor de eerste opzet, dat zal werken. Later zal ik werken aan het centerkanaal + verbeterde DSP.

Oké, subbox voor F150:
Een groter volume krijgen is de nieuwste zoektocht. Hoewel die Alpine waarschijnlijk in een theekopje zal spelen, wil ik graag een kubieke voet of zo hebben. De geweldige eigenaar van de lokale winkel stelde voor om de box alleen in het midden waar de sub zit te verlagen tot 4" dik (waardoor 2,25" ruimte overblijft voor downfiring), terwijl de rest van de box de volledige 6,25" dikte behoudt, geen voetjes. Maakte een aanzienlijk verschil in het totale volume.

De sub is op het oppervlak gemonteerd, want met een breedte van 13" blijft er ongeveer 0" over om in de rand te snijden. De submontagering is eigenlijk 12,93" in de smalle configuratie (de ring is een soort vierkant), dus dat zou me ruimte overlaten voor een verzonken ring die 0,07"÷2 breed is lol.

Huidige afmetingen zijn 48" lang, dus hij is teruggezet van de volledige 52,5" breedte omdat het er gewoon beter uitziet. 13,5" breed, weer om hem uit het zicht onder de stoelen te stoppen (achterste onderrand afgerond op 45° om hem nog eens 1/2" terug te laten gaan). Nog steeds op (behalve voor het 4" middengedeelte) 6,25" hoog, wat de hoogte is van het harde, afgeronde metalen oppervlak onder de stoel.

Tapijt comprimeert ook 3/8", maar er zitten vreemde harde klonten op de vloer op sommige plaatsen, dus daar ga ik niet van uit.
Had een heleboel boxberekeningen openstaan, maar ik denk dat de huidige configuratie, met de gestapelde 5" radius hoeken en rekening houdend met het woofervolume etc., een netto van 0,85 ft³ was.
 
#32 · (Edited)
Gedachten over het centerkanaal weer terug...

Afmetingen en constructie van de subbox zijn naar mijn mening allemaal in orde.

Nu denk ik aan Helix DSP.3 als mijn winkel het kan krijgen in plaats van de JL, zodat ik mogelijk kan profiteren van de Real center DSP-functie.

Misschien zelfs meteen een centerkanaal toevoegen. Word gek en betaal de $600 voor een enkele Focal Utopia 3.5wm...? Of...een Audiofrog of...iets. Hmm, maar dan zou ik een behuizing voor die driver moeten bouwen? Ik hoopte glasvezelbewerking te vermijden...

Of niet. Misschien gewoon voor nu gedaan krijgen.

Verder.
 
#33 ·
Middenkanaal gedachten weer terug...

Subwoofer box afmetingen en constructie allemaal in orde, denk ik.

Nu denk ik aan Hertz DSP.3 als mijn winkel het kan krijgen in plaats van de JL, zodat ik mogelijk kan profiteren van de Real center DSP-functie.

Misschien zelfs meteen een centerkanaal toevoegen. Word gek en betaal de $600 voor een enkele Focal Utopia 3.5wm...? Of...een Audiofrog of...iets. Hmm, maar zou ik dan een behuizing voor die driver moeten bouwen? Hoopte glasvezel fabricage te vermijden...

Voorwaarts en opwaarts.
De 3.5wm is meer dan blij in de open lucht/ib in je dashboard.