DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Hoe laag moet mijn sub echt spelen?

6.1K views 22 replies 8 participants last post by  bbfoto  
#1 ·
Hoe laag gaat de meeste muziek?

Ik luister niet naar orgelmuziek, maar meestal naar top 40, elektronische muziek en rap.

Moet mijn sub tot 20 Hz spelen? Bij het modelleren van een sub kijk ik naar de free air f3 en maak ik me zorgen dat deze te hoog is, maar misschien hoef ik me er geen zorgen over te maken, aangezien ik me realiseerde dat ik niet eens weet hoe laag typische muzikale informatie typisch gaat.

#2 · (Edited)
Er is echt geen vast getal, omdat het allemaal afhangt van de overdrachtsfunctie van uw specifieke voertuig, bijvoorbeeld de cabineversterking en de resulterende algehele frequentierespons met uw specifieke subwoofer/behuizingsopstelling.

Over het algemeen gaat de bas in de meeste populaire muziek zelden veel onder de 30 Hz en ligt meestal meer in de ~40 Hz-range.

Google naar een FR-kaart of grafiek die het volledige bereik van typische muziekinstrumenten laat zien. Een goed percentage van de noten dat op een standaard elektrische basgitaar kan worden gespeeld, valt bijvoorbeeld in het bereik dat we doorgaans Mid-Bass noemen.

Hoe dwaas het ook mag lijken, ik geef er nog steeds de voorkeur aan dat mijn subwooferrespons tot minstens 20 Hz reikt (rekening houdend met de overdrachtsfunctie van het voertuig, niet de echovrije respons), zelfs als ik het niet echt kan horen, LOL. De RTA vertelt me altijd dat het er is. ;)

Maar realistisch gezien zul je niet veel missen met 99% van de muziek die de meesten van ons dagelijks luisteren. Stem het subwoofersysteem gewoon zo laag als je kunt af en EQ de frequentierespons naar wens. Als je echter probeert "perfecte" Up Front Bass te bereiken, is het belangrijk om een ​​subwoofersysteem te hebben dat relatief diep kan graven zonder vervorming te produceren op een geluidsniveau dat je een soepele of evenwichtige FR geeft. Als uw subwoofersysteem een ​​opgeblazen low-end FR en/of vervorming creëert, is het onmogelijk om de Up-Front-Bass-illusie te bereiken.

Slechts mijn 2 cent. Er zijn hier VEEL technische discussiedraden over dit onderwerp. Doe wat onderzoek.

EDIT: hier zijn een paar goede links naar FR-kaarten...

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

http://www.psbspeakers.com/audio-topics/The-Frequencies-of-Music

#13 · (Edited)
Er is echt geen vast getal, omdat het allemaal afhangt van de overdrachtsfunctie van uw specifieke voertuig, bijvoorbeeld de cabineversterking en de resulterende algehele frequentierespons met uw specifieke subwoofer/behuizingsopstelling.

Over het algemeen gaat de bas in de meeste populaire muziek zelden veel onder de 30 Hz en ligt meestal meer in de ~40 Hz-range.

Google naar een FR-grafiek of -grafiek die het volledige bereik van typische muziekinstrumenten laat zien. Een goed percentage van de noten die op een standaard elektrische basgitaar kunnen worden gespeeld, valt bijvoorbeeld in het bereik dat we doorgaans Mid-Bass noemen.

Hoe gek het ook mag lijken, ik geef er nog steeds de voorkeur aan dat mijn subwooferrespons daalt tot minstens 20 Hz (rekening houdend met de overdrachtsfunctie van het voertuig, niet de echovrije respons), zelfs als ik het niet echt kan horen, LOL. De RTA vertelt me altijd dat het er is. ;)

Maar realistisch gezien zul je niet veel missen met 99% van de muziek die de meesten van ons dagelijks luisteren. Stem gewoon het subwoofersysteem zo laag mogelijk af en EQ de frequentierespons naar wens. Als je echter probeert "perfecte" Up Front Bass te bereiken, is het belangrijk om een ​​subwoofersysteem te hebben dat relatief diep kan graven zonder vervorming te produceren op een volumeniveau dat je een soepele of evenwichtige FR geeft. Als uw subwoofersysteem een ​​opgeblazen low-end FR en/of vervorming creëert, zal het onmogelijk zijn om de Up-Front-Bass-illusie te bereiken.

Slechts mijn 2 cent. Er zijn VEEL technische discussiedraden hier over dit onderwerp. Doe wat zoekopdrachten.

EDIT: hier zijn een paar goede links naar FR-grafieken...

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

http://www.psbspeakers.com/audio-topics/The-Frequencies-of-Music
Yo, dit is een CRAZY oude post, maar ik heb een vraag over je opmerking hier waar ik elders geen antwoord op kan vinden.
Je zei dat het getal om je front subs naar rear subs over te steken afhangt van de specifieke cabineversterking van de auto. Bedoel je dat ik moet proberen over te steken op mijn cabineversterkingsfrequentie, of dat er een getal is op basis van mijn cabineversterkingsfrequentie dat ik moet vinden? Ik hoop dat je dit ziet, en ik waardeer je opmerkingen die je tot nu toe hebt gemaakt. Dankjewel!

#3 ·
Ik heb een paar zoekopdrachten gedaan, maar kon niets vinden, misschien heb ik de verkeerde zinnen ingevoerd.

Als je zegt "Stem het subwoofersysteem zo laag als je kunt af", betekent dat dat je een deel van de rimpeling opgeeft waar ik af en toe graag op inspring, vooral als de rimpeling van 65-35 komt. Ik kan daar ofwel een mooie versterking van ~4-5dB krijgen, of mijn vrije lucht f3 5-7Hz verlagen, wat precies de reden is waarom ik het vraag.

#4 ·
Gesloten of gepoort? Ik heb beide gebruikt. Alleen een gepoorte sub hoeft tot ongeveer 30 Hz te reiken vanwege de steile afrol, maar zelfs dan moet het lage einde mogelijk een beetje worden afgesneden op een EQ wanneer de overdrachtsfunctie wordt meegerekend.

Wat betreft gesloten, beschouw ik graag de transient response, omdat het mij altijd lijkt dat te veel sub-thump de mid-bass snap van de frontstage kan verstoren, waardoor de bas in de achterkant lijkt te "verschijnen". Een vrij lage Qtc rond 0,5-0,7 met een relatief hoge F3 rond 60 Hz lijkt beter te passen bij de voorkant wanneer de overdrachtsfunctie wordt toegevoegd. De afrol zal zo geleidelijk zijn dat de werkelijke F3 in de cabine vrij laag, maar natuurlijk zal zijn. Verschilt per voertuig, maar ik heb de neiging om in die algemene opstelling te blijven.

#5 ·
Mijn plan is om een behuizing met poorten te gebruiken, en ik ben er een beetje gefrustreerd over. Ik heb een behuizing gebouwd voor 2 12's afgesloten, en ik dacht dat ik betere sq zou krijgen en zo blij zou zijn! Maar er was gewoon niet genoeg output voor mij in de laagste octaaf, dus ik ga terug naar mijn oude gewoontes en gebruik 1 12 in een behuizing met poorten. De sub die ik erin heb - idqd2v2 - is niet permanent, want ik ben er vrij zeker van dat hij 800 watt niet voor altijd leuk zal vinden, dus ik modelleer andere subs en daar begon mijn vraag.

Oh en het grootste deel van mijn frustratie is dat 1 sub met minder vermogen in een behuizing met poorten luider is dan 2 subs in een afgesloten behuizing. De wiskunde is er om het te ondersteunen, maar, echt waar? Ik dacht dat dubbel het conusoppervlak iets in de echte wereld zou produceren dat niet in de modellering verscheen. Er is iets meer output 70-100hz, maar mijn front stage is gekruist op 65.

Nog een vraag, hoe kan ik rekening houden met cabineversterking en wat het doet met de f3? Is er een vuistregel? Bass box pro heeft een stijging van 12db/octaaf vanaf 50hz die ik kan aanklikken, maar ik weet niet zeker of dat realistisch of zelfs nuttig is. Misschien kan alleen een rta me vertellen wat de versterking is in MIJN auto, wat een accord hybrid is, voor het geval iemand daadwerkelijke metingen heeft.

#6 · (Edited)
Je bent goed bezig met de RTA. Ik gebruik Bassbox en het is ongetwijfeld een goed programma, maar de overdrachtsfunctie die het standaard gebruikt, is slechts een generalisatie. Het kan worden veranderd, maar je moet de frequentieplot van je auto kennen om er goed mee te kunnen ontwerpen. Een RTA op een testluidspreker met een bekende open veldrespons helpt je om de natuurlijke stijging van je auto te vinden. Een beetje extra werk, maar als je echt een box goed wilt ontwerpen, is dat zo ongeveer de enige manier om te gaan. Zijn er winkels in de buurt die dat kunnen doen?

Wat betreft ported, je stemt gewoon af op ongeveer 30 Hz en egaliseert de natuurlijke boost naar beneden. Een stuk eenvoudiger zonder de pieken te plotten, maar hey, dat maakt dit toch een hobby, hè?

#7 ·
Nee, het zijn een paar bouwmarkten om me heen. Een vriend van me heeft een rta, maar hij woont een paar uur verderop. Ik hoopte naar hem toe te gaan om mijn auto te equalizen, ik weet niet of ik tijd zou hebben om zoveel te meten.

#8 ·
Er zijn nog een paar andere manieren om het te doen, maar ik zou liever zien dat je de tijd neemt en het goed doet met de rta. Je hebt een paar mooie spullen. Overleg met je maat en kijk of je een tijdstip kunt regelen. Het kan de moeite waard zijn om te zien wat je voertuig doet met elke opstelling die je erin plaatst.

#9 ·
Het echte probleem is hoe ver hij weg woont, dan zou ik de hele testbehuizing moeten uitzoeken, zou dat vereisen dat ik een andere driver koop? Klinkt als veel werk voor slechts één octaaf! :)

#10 ·
Het is niet nodig om een testomgeving te creëren. U hoeft alleen maar grafisch weer te geven wat de reactie van de subs is in het open veld (buiten de auto) en te vergelijken met de reactie in het gesloten veld (in de auto). Een eenvoudige, maar niet zo nauwkeurige manier is om een goedkope decibelmeter en een testtoondisc te gebruiken. Zorg er wel voor dat u de "open veld"-test uitvoert weg van grenzen die ongewenste resonantie kunnen veroorzaken.

Noteer beide reacties op papier, in grafieken, enz., en u zult beginnen te zien waar uw belangrijkste pieken en dips zich in het basbereik bevinden. Soort van stenen tijdperk, maar hey, het werkt...

#11 ·
Geen behoefte aan een testbehuizing. Je hoeft alleen maar in kaart te brengen wat de respons van de subs is in het open veld (buiten de auto) en te vergelijken met de respons in het gesloten veld (in de auto). Een eenvoudige maar niet zo nauwkeurige manier is om een goedkope decibelmeter en een testtoondisc te gebruiken. Zorg er wel voor dat je de "open veld"-test uitvoert weg van grenzen die ongewenste resonantie kunnen veroorzaken.

Noteer beide responsies op papier, in een grafiek, enz., en je zult beginnen te zien waar je belangrijkste pieken en dips zich in het basbereik bevinden. Soort van stenen tijdperk, maar hey, het werkt...
Ik zat hier net over na te denken, en waar sluit ik de meter aan als ik in een open veld ben?

Ik ben een beetje afgedwaald van het oorspronkelijke probleem, namelijk hoe laag moet ik gaan? Ik ben begonnen met het analyseren van een aantal typische nummers die ik luister, en "no hands" lijkt de laagste bas te hebben op net iets meer dan 30 Hz. Ik ga door met analyseren voordat ik een definitieve beslissing neem, maar ik heb niet het gevoel dat ik veel onder de 30 ga vinden.

Ik denk dat alles onder de 30 Hz waarschijnlijk niet nodig is om te kunnen reproduceren, omdat het gewoon niet te zien is, tenzij je naar pijporgels luistert.

#12 · (Edited)
Dat is waar. Soms concentreren we ons te veel op perfecte lage tonen of een bepaalde respons over de hele bandbreedte, maar het luisteren naar verschillende genres, de kwaliteit van opnames, enz. kan nadelig zijn voor de oorspronkelijke instellingen waarvan we dachten dat ze ooit juist waren. Dat gezegd hebbende, je stelt het in het begin het beste in zoals je wilt en dealt daarna met de kleine afwijkingen, anders zou je jezelf nooit tevreden kunnen stellen. Een beetje zoals een drugsverslaafde die die eerste high najaagt... Ik denk dat dat de meeste constante verandering van apparatuur in deze hobby verklaart.

Kleine aanpassingen aan de eq lossen de meeste problemen op, maar als je van tevoren weet dat je de mogelijkheden nodig hebt om de meerderheid van je luisterkeuzes aan te kunnen, dan moet het dat kunnen. IE stel het systeem zo in dat het nauwkeurig afspeelt waar je voornamelijk naar luistert.

Wat betreft waar je de microfoon moet aansluiten als je in een open veld bent, ik weet niet zeker wat je vraagt. Normaal gesproken positioneer je de microfoon 3 voet van de bron, maar in het voertuig wil je hem op oorhoogte op de bestuurdersstoel hebben.

#21 ·
Proost
[/QUOTE]
Zou je zeggen dat het over het algemeen slechte forummanieren zijn om een draad als deze nieuw leven in te blazen? Ik ben nieuw in het gebruik van forums zoals deze. Ik ben al lange tijd een lurker en heb dus een heleboel van deze oude threads met geweldige info gezien, maar ik heb wat verduidelijking nodig om het allemaal te laten klikken
[/QUOTE]

Niet per se slechte manieren imo, er zal meestal gewoon geen reactie komen.