DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Hoeveel sub-clipping is veilig?

26K views 33 replies 11 participants last post by  ccapil  
#1 ·
Voordat ik beslis dat ik niet kan leven met 500 RMS op de sub, ga ik proberen de versterkingsinstellingen opnieuw aan te passen. Op dit moment heb ik DMM en -5 tonen gebruikt op mijn JL 900/5 versterker, maar mijn vriend heeft een oscilloscoop, dus moet ik een paar baszware nummers gebruiken en de sub aangesloten laten en dan de oscilloscoop aansluiten en de versterking blijven verhogen tot ik clip?

#4 ·
Als je de versterking goed probeert in te stellen, hoef je je geen zorgen te maken over het verkrijgen van de meeste kracht. Zelfs als je het vermogen halveert, vermindert het je output slechts met 3 dB. Eigenlijk minder als je rekening houdt met zaken als compressie en de natuurlijke neiging van een subwoofer om minder efficiënt te worden bij hogere uitslag.

Maar als je baszware nummers hebt die overstuurd zijn en de versterking daarvoor instelt om clipping te voorkomen, kan je bas behoorlijk zwak klinken als je je normale muziek afspeelt.

Omdat je toegang hebt tot een o-scope, zou ik zeggen dat je hem normaal instelt, 3/4 volume op de head unit en je moet de versterking zo instellen dat je net aan het clippen bent. Dit zou de kracht die je gebruikt moeten maximaliseren, maar voorkomen dat je versterker onnodig clipt als je hem harder zet.

Het kan ook goed zijn om de afstandsbediening te krijgen. JL heeft deze functie eindelijk goed gekregen op de HD-versterkers, voorheen gebruikten ze de knop om de basversterking te regelen, wat de egalisatie en frequentierespons van de subwoofer verpest. Nu gebruiken ze hem op de HD-versterkers om de versterking te regelen. Je kunt hem dus gebruiken om je versterking iets hoger in te stellen en hem wat te verminderen met de knop. Op die manier kun je bij nummers waarbij de bas licht is opgenomen, hem een beetje harder zetten en als hij te sterk is en je wat vervorming begint te horen, kun je hem een beetje terugdraaien.

Gebruik hem echter niet als volumeknop. Wat ik doe, is dat ik mijn basknop in het midden houd en de versterking dienovereenkomstig instel. Dan kan ik het versterkingsniveau met de knop verhogen of verlagen en weet ik dat het midden de plek is waar hij moet staan om veilig en evenwichtig te spelen met een neutrale instelling.

#5 ·
Goed idee! Ik heb sub-level controle op hu dus ik kan dat gebruiken als een sub-level remote? Het is een sub volume geen bass boost, alpine 9855r head unit. En bij het afstellen met o scope moet ik de sub aangesloten laten? Zodat er belasting op de versterker is?

#6 ·
Je hebt geen oscope nodig om een gain in te stellen. Sterker nog, het is waarschijnlijk slechter, omdat het je een vals gevoel van veiligheid geeft.

Zoals Andy zei, stel het op het gehoor in, zodat het evenwichtig klinkt. Het is niet ingewikkelder dan dat.

#7 ·
Het is geen vals gevoel van veiligheid. Als je het zo instelt dat het nooit clipping laat zien, is het zo veilig als je maar kunt krijgen.

Het enige probleem is als de versterker meer schoon vermogen afgeeft dan de subwoofer echt aankan. Dan is het veiliger om het op het gehoor in te stellen. Maar zoals het er nu uitziet, heeft de OP volgens mij een WGTi. Die kan zeker 500 watt aan, dus de subwoofer voorbij zijn vermogenslimiet duwen is niet zo'n probleem als de versterker in clipping duwen.

#8 · (Edited)
Het is geen vals gevoel van veiligheid. Als je het zo instelt dat het nooit clipping laat zien, is het zo veilig als je maar kunt krijgen.
Het is absoluut een vals gevoel van veiligheid.

Ja, je kunt het instellen met een 0dB-testtoon op maximaal volume en "nooit clippen", maar je krijgt ook geen echt vermogen van de versterker, hebt geen beschikbare headroom om rekening te houden met verschillen in bronniveau en 99% van de gebruikers zal niet tevreden zijn met de prestaties van het systeem. Dit is vrij gemakkelijk te bewijzen door rond te kijken op de forums en alle threads te zien waarin mensen klaagden over een gebrek aan systeemuitvoer en vroegen hoe ze dit konden oplossen bij het instellen van het systeem met een DMM of oscope en een 0dB-testtoon. Niemand met enig verstand stelt zijn systeem op deze manier in.

Dus, aangezien NIEMAND zijn systeem instelt met een 0dB-testtoon en het instelt om "nooit te clippen" omdat de resultaten op het gemiddelde systeem VERSCHRIKKELIJK zijn, gebruiken mensen in plaats daarvan een -6dB- of -10dB-testtoon om hun systeem in te stellen...zoals Andy, een van de meest gerespecteerde gebruikers op het forum, hierboven suggereert. Nu denken mensen dat het "goed" is en "nooit zal clippen" omdat ze een oscope hebben gebruikt om hun gain in te stellen, terwijl ze in feite duidelijk kunnen clippen door een nummer af te spelen met hogere gemiddelde opnameniveaus dan verwacht, pieken in de muziek die het niveau overschrijden waarop de gain was ingesteld, of door een nummer af te spelen met een veel lager opnameniveau en de volumeknop hoger te draaien om dit te compenseren (aangezien de basislijn "veilige instelling" nu uit het raam is).

Dus ja, vanwege de variabele aard van het bronmateriaal is het net zo onnauwkeurig en onjuist als het instellen op het gehoor, alleen met het valse gevoel van veiligheid dat het "perfect" en "nooit clippend" is ingesteld.

Stel het in op het gehoor. Het is niet ingewikkelder dan dat. Je hebt niet meer apparatuur nodig dan je oor en een schroevendraaier. Zeker, het kan een beetje clippen, maar als het niets beschadigt en je het niet kunt horen... maakt het niet uit. Dus wie maakt het iets uit? Het instellen met een oscope kan precies hetzelfde laten gebeuren, dus wat is het verschil? Anders dan dat de oscope je ten onrechte doet denken dat het onfeilbaar is terwijl dat niet zo is. Dat is het enige verschil.

EDIT: En dat is zonder zelfs maar in te gaan op de andere problemen waar een oscope geen rekening mee houdt, zoals de juiste niveaumatching, de mogelijkheden van de versterker in vergelijking met het vermogen van de driver, enz. enz. alles in overweging genomen is er nooit een behoefte om een oscope te gebruiken. Het gebruik van je oren en hoofd is de beste keuze en alles wat nodig is in het gemiddelde systeem.

#9 ·
Ik denk niet dat je begrijpt wat een vals gevoel van veiligheid is. Winst instellen met een 0dB testtoon en een o-scope is een manier om 100% te garanderen dat er geen clipping optreedt. Ik heb nooit gezegd dat het zou klinken zoals je wilt. Ik zei dat het instellen met de o-scope zo zou garanderen dat je niet clipt, hoe hard je het volume ook opendraait. Dat is 100% veilig en 100% veilig om clipping te voorkomen. Ik heb niet gezegd dat het zou klinken zoals je wilt.

De OP heeft 500 watt voor een subwoofer en wil clipping voorkomen. Als hij het zo instelt dat clipping wordt voorkomen en hij niet genoeg bas krijgt, is de oplossing niet om de winst op te schroeven. De oplossing zou zijn om een krachtigere versterker of een efficiëntere subwooferopstelling te krijgen.

Lees de vele, vele berichten op deze site. WINST IS GEEN VOLUMEREGELING. Je behandelt het zo.

En ik denk niet dat je begrijpt wat 0dB betekent. Als je een bron hebt die piekt op 0dB, kan niets van die bron ooit dat niveau overschrijden. Dus de winst instellen om niet te clippen bij 0dB is de veiligste 100% manier om clipping uit je versterker te voorkomen. Winst instellen met -6 dB testtonen is slechts een manier om ervoor te zorgen dat je, als je stillere opnames hebt, het volume van de head unit kunt verhogen en compenseren. Maar het instellen met -6dB tonen introduceert wel de mogelijkheid dat als je nu een 0dB opname hebt en hem echt opendraait, je je versterker in clipping duwt. En dat is het valse gevoel van veiligheid. 0dB is 100% veilig, aangezien geen signaal van de bron dat ooit kan overschrijden en je versterker in clipping kan duwen.

En per je bewerking ja, dit houdt geen rekening met niveau-matching voor geluid. De OP heeft 500 watt voor een subwoofer en wil clipping voorkomen. Als hij het zo instelt dat clipping wordt voorkomen en hij niet genoeg bas krijgt, is de oplossing niet om de winst op te schroeven. De oplossing zou zijn om een krachtigere versterker of een efficiëntere subwooferopstelling te krijgen. Niveau-matching van een subwoofer die zwakker is dan je mains zal onvermijdelijk leiden tot clipping als je geen gebalanceerd systeem hebt.

#12 · (Edited)
Ik denk niet dat je begrijpt wat een vals gevoel van veiligheid is.
Ik ben er vrij zeker van dat ik dat wel doe. Hoewel het lijkt alsof je het punt van het gesprek niet begrijpt.

Het instellen van de versterking met een 0db testtoon en een o-scope is een manier om 100% te garanderen dat er geen clipping is. Ik heb nooit gezegd dat het zou klinken zoals je wilt.
Dan was het een nogal dom punt om te maken. Ik heb nooit gezegd dat je een systeem niet zo "kon" instellen dat het nooit clipt. Sterker nog, ik heb specifiek gezegd dat je dat wel zou kunnen, maar dat je niet blij zou zijn met de resultaten als je dat deed. Let op. Je bent aan het argumenteren over een punt dat ik nooit heb gemaakt.

Het instellen met de o-scope zou garanderen dat je niet clipt, hoe hard je het volume ook opendraait. Dat is 100% veilig en 100% veilig om clipping te voorkomen. Ik heb niet gezegd dat het zou klinken zoals je wilt.
En ik zal herhalen dat het een belachelijk punt was om te maken, aangezien niemand zijn systeem op die manier zou instellen of blij zou zijn met de resultaten. Dus ik weet niet eens zeker wat dit met mijn opmerkingen te maken heeft.

De OP heeft 500 watt voor een subwoofer en wil clipping voorkomen. Als hij het zo instelt dat clipping wordt voorkomen en hij niet genoeg bas krijgt, is de oplossing niet om de versterking op te schroeven. De oplossing zou zijn om een krachtigere versterker of een efficiëntere subwooferopstelling te krijgen.
Nogmaals, niet eens in de buurt van wat ik heb gezegd.

Lees de vele, vele berichten op deze site. VERSTERKING IS GEEN VOLUMEREGELING. Je behandelt het als zodanig.
Het kan zeer zeker als zodanig worden gebruikt. Heb je het NOG NOOIT gebruikt om het niveau aan te passen? Iedereen die dat heeft gedaan, gebruikt zijn versterking verkeerd? In de afgelopen tien jaar is dat alles waar ik de versterking voor heb gebruikt... niveau-aanpassing. Natuurlijk wil je het niet zo hoog zetten dat het zo erg clipt dat de vervorming zo hoorbaar is en/of apparatuur het risico loopt beschadigd te raken. Maar anders kan het zeer zeker als een volumeregeling worden gebruikt.

Lees Andy's verklaring hierboven. Dat is PRECIES wat hij ook suggereert, maar ik zie niet dat je met hem in discussie gaat. Waarom is dat??

En ik denk niet dat je begrijpt wat 0db betekent.
Natuurlijk begrijp ik wat 0db betekent. Het ontbreekt je gewoon aan leesvaardigheid en je hebt het in je hoofd dat we in dit "argument" zitten, terwijl 3/4 van je bericht tot nu toe volledig irrelevant is voor wat ik heb gezegd. Je bent te gefocust op het "gelijk" hebben om te begrijpen waarom je het mis hebt of dat we het zelfs niet oneens zijn over een bepaald punt.

Dus het instellen van de versterking om niet te clippen bij 0db is de veiligste 100% manier om clipping uit je versterker te voorkomen.
Klopt, en we hebben vastgesteld dat het een hoop vermogen op tafel laat liggen, dus niemand doet het. Dus stop met het ter sprake te brengen. Het is irrelevant.

Het instellen van de versterking met -6 db testtonen is slechts een manier om ervoor te zorgen dat je, als je stillere opnames hebt, het volume van de head unit kunt verhogen en kunt compenseren.
Nee, je bent in de war. Je zou een -6db testtoon kunnen gebruiken, maar als je de versterking instelt met het volume op 100%, zou je geen extra headroom hebben voor lagere opnameniveaus. Het gebruik van een -6db testtoon wordt gebruikt om een hoger gemiddeld vermogen van de versterker mogelijk te maken, wat resulteert in een hogere gemiddelde output van het systeem voor een bepaalde volume-instelling. Het instellen van de versterking op een volumeniveau van minder dan 100% (d.w.z. op 75% van het maximale volume) is om headroom mogelijk te maken voor lagere opnameniveaus.

Maar het instellen met -6db tonen introduceert wel de mogelijkheid dat als je nu een 0db opname hebt en hem echt opendraait, je je versterker in clipping duwt. En dat is het valse gevoel van veiligheid.
DIT IS PRECIES WAT IK ZEI, DUS WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM OVER AAN HET DISCUSSIEREN???? Ik heb zelfs de gevallen aangegeven waarin dit zou gebeuren. Dit bewijst mijn punt dat je de hele tijd de enige was die het gesprek niet begreep en punten aan het beargumenteren was die niet beargumenteerd hoefden te worden, alleen maar om je "gelijk" te voelen en dat je slimmer bent dan de andere partij.

Het enige wat je hebt gedaan, is punten beargumenteren die ik nooit heb gemaakt of punten die volledig irrelevant zijn, en hetzelfde herhalen wat ik al heb gezegd, alleen dan presenteer je het alsof het deze grote openbaring is. Leesvaardigheid en stop met argumenteren om te argumenteren.

0db is 100% veilig, aangezien er geen signaal van de bron ooit dat kan overschrijden en je versterker in clipping kan duwen.
En niemand doet dit. Dus stop met het ter sprake te brengen. Het is irrelevant en ik heb al gezegd dat dit het geval was in mijn oorspronkelijke bericht.

En per je bewerking, ja, dit houdt geen rekening met niveau-aanpassing voor geluid. De OP heeft 500 watt voor een subwoofer en wil clipping voorkomen. Als hij het zo instelt dat clipping wordt voorkomen en hij niet genoeg bas krijgt, is de oplossing niet om de versterking op te schroeven. De oplossing zou zijn om een krachtigere versterker of een efficiëntere subwooferopstelling te krijgen. Niveau-aanpassing van een subwoofer die zwakker is dan je hoofdluidsprekers, zal onvermijdelijk leiden tot clipping als je geen gebalanceerd systeem hebt.
De bewerking was meer een "in het algemeen" verklaring en niet per se deze specifieke situatie.

#11 ·
Dat is het punt dat ik probeerde te maken.

3/4 volume op de head unit en je moet de gain zo instellen dat je net aan het clippen bent. Dit zou de stroom die je gebruikt moeten maximaliseren, maar je versterker ervan weerhouden onnodig te clippen als je hem harder zet.
Dat zorgt ervoor dat je bijna op maximaal vermogen zit, aangezien je net aan het clippen bent. Wanneer je de toppen van de golven net ziet beginnen af te vlakken. Draai de gains niet verder omhoog.

Ik weet niet waar Squeak het idee vandaan haalt dat het instellen van de gains om clipping te voorkomen op de een of andere manier gevaarlijk is en een vals gevoel van veiligheid geeft. Als je je versterker nooit in clipping kunt duwen, zul je je apparatuur nooit beschadigen. Zelfs als er een beetje extra vermogen op tafel blijft liggen, zie ik niet hoe dat gevaarlijk kan zijn.

Maar het op het gehoor instellen, tenzij je weet hoe je dit goed moet doen, kan gevaarlijk zijn voor je apparatuur. Bass is erg moeilijk om vervorming te horen. Veel mensen hebben hun gains op het gehoor ingesteld en kwamen er later achter dat ze hun subs constant in clipping duwden en ofwel hun subs opbliezen ofwel hun versterkers in protect stuurden. Bandpass-kasten zijn hier vooral gevoelig voor. Omdat ze de geluiden van clipping erg goed dempen.

Het gebruik van een O-scope is net als het gebruik van een DMM om je gains in te stellen, alleen is het een nauwkeurigere manier om het te doen dan alleen op het gehoor of alleen met een DMM, wat ook een mismatch kan vertonen als het geen echte RMS DMM is. Aangezien een niet-RMS DMM clipping zal weergeven als een hogere AC-spanning dan het werkelijk is. Zo komen sommige mensen tot de conclusie: "Wow, mijn versterker is meer dan 100% efficiënt!" Nee, je bent hem gewoon helemaal aan het clippen.

#13 · (Edited)
Dat zorgt ervoor dat je ongeveer op maximaal vermogensniveau zit, aangezien je bijna aan het clippen bent. Wanneer je de toppen van de golven net ziet beginnen af te vlakken. Draai de versterking niet verder open.
Juist, en als je alleen naar die testtoon luisterde, zou het systeem perfect zijn.

Wat je negeert, is de variabele aard van het bronmateriaal. Verschillende opnameniveaus, enz. maken het allemaal een oefening in nutteloosheid als je daadwerkelijk van het systeem wilt genieten. Zodra een van die variabelen in het bronmateriaal verandert en je "nauwkeurige instelling" gaat meteen de prullenbak in. Lager opnameniveau en je zet het volume iets hoger... hoe weet je nu waar het clippingpunt is? DAT WEET JE NIET. Hoger opnameniveau en je zet het volume op hetzelfde punt. Raad eens? CLIPPING.

MAAR omdat het met een oscope is ingesteld, denkt de gebruiker dat het clipvrij is, terwijl dat niet het geval is. DAT is het valse gevoel van veiligheid dat je niet krijgt. En nee, NIEMAND stelt zijn versterking in met een 0dB-toon, dus doe niet de moeite om het ter sprake te brengen.

Alle variabelen in overweging genomen, is het niet nauwkeuriger dan op het gehoor, alleen de gebruiker gelooft ten onrechte dat het "perfect" is ingesteld om "clipping te voorkomen", dus ze stoppen met het gebruiken van hun hoofd en oren en blazen uiteindelijk toch rotzooi op.

Ik weet niet waar squeak het idee vandaan haalt dat het instellen van de versterking om clipping te voorkomen op de een of andere manier gevaarlijk is en een vals gevoel van veiligheid geeft.
Zie hierboven. Jij bent degene die het niet snapt, niet ik.

Oscope, DMM, DD1, enz. negeren ook de juiste niveau-afstemming tussen componenten, het vermogen van de versterker in vergelijking met het vermogen van de luidsprekers, andere systeeminstellingen, enz. enz. die ook de scope-methoden nutteloos maken en het oor een betere optie. Dit negeer je ook.
Als je je versterker nooit in clipping kunt duwen, zul je je apparatuur nooit beschadigen. Zelfs als het een beetje extra vermogen op tafel laat liggen, zie ik niet hoe dat gevaarlijk kan zijn.
Zie Andy's suggestie van -10db hierboven. Richt je niet op mij. Zeg Andy dat hij het mis heeft. Je ruziet met mij omdat je je superieur voelt, ik heb nog niet gezien dat je ruzie maakt met Andy toen hij in wezen hetzelfde zei als ik, met minder woorden.

Maar het op het gehoor instellen, tenzij je weet hoe je dit goed moet doen, kan gevaarlijk zijn voor je apparatuur. Bass is erg moeilijk om vervorming te horen. Veel mensen hebben hun versterking op het gehoor ingesteld en kwamen er later achter dat ze hun subs constant in clipping duwden en ofwel hun subs opbliezen ofwel hun versterkers in bescherming stuurden. Bandpassboxen zijn hier vooral gevoelig voor. Omdat ze de neiging hebben de geluiden van clipping heel goed te dempen.
Juist. Miljoenen versterkingen die elk jaar over de hele wereld op het gehoor worden ingesteld zonder schade aan de apparatuur. Over hoeveel decennia car audio. Het is niet eens in de buurt zo moeilijk als je het doet lijken. (Woordspeling bedoeld?)

Het gebruik van een O-scope is net als het gebruik van een DMM om je versterking in te stellen,
Juist, ze zijn beide even onnodig en onnauwkeurig :laugh:

Stel het in op het gehoor en geniet ervan. Het is een versterking, geen hogere wiskunde. Geen andere hulpmiddelen dan je hoofd en oren nodig.

#14 ·
Nu probeer je elke zin die ik schrijf uit elkaar te halen en doe je het verkeerd.

Hier is je citaat dat alles is begonnen.

Je hebt geen oscope nodig om een gain in te stellen. Sterker nog, het is waarschijnlijk slechter omdat het je een vals gevoel van veiligheid geeft.
Oké, vertel me PRECIES waarom het gebruik van een o-scope om je gains correct in te stellen een vals gevoel van veiligheid is. Hoewel je het niet nodig hebt, heeft de op toegang tot een en wil hij graag weten hoe hij het moet gebruiken.

ZEG ME NIET WAAROM HET SLECHT ZOU KLINKEN. Waarom is het gevaarlijk? Voor mij is het hebben van een systeem dat niet clipt, wat je ook doet, heel veilig. Zeggen dat het je een vals gevoel van veiligheid geeft, impliceert op de een of andere manier dat het gevaarlijk is.

Leg me dit uit. Het is iets dat je hebt proberen te vermijden.

#17 ·
Oké, dus vertel me PRECIES waarom het gebruik van een o-scope om je versterking correct in te stellen een vals gevoel van veiligheid is. Hoewel je het niet nodig hebt, heeft de operator er wel toegang toe en wil hij graag weten hoe hij het moet gebruiken.

.....

Het is iets dat je hebt proberen te vermijden.
:laugh::laugh:

Iets dat ik heb vermeden? **** man, ik heb het nu minstens twee keer gedaan. Het is niet mijn schuld dat je het leesbegrip mist om het te begrijpen.

Lees post 8 en 13. Als je het niet snapt, is dat jouw schuld, niet de mijne.

#15 ·
Squeak, ik denk dat qwerty het gewoon oneens is met de "vals gevoel van veiligheid" en zijn punt is geldig. Afgezien van een simpel conflict van termen hebben jullie beiden goed advies. Even ter aanvulling op de discussie, een beetje clipping is perfect acceptabel. Sterker nog, VEEL clipping is perfect acceptabel als het je apparatuur niet vernietigt, maar zware clipping is zeker hoorbaar (en soms ruikbaar). Zorg ervoor dat je je spanning controleert nadat je de gain hebt ingesteld en de apparatuur weer hebt aangesloten. Een doorzakkende voedingsspanning bij de versterker zal dingen snel beginnen te vernietigen, omdat het een positieve terugkoppelingslus is. Omdat de OP slechts 500 W draait, denk ik dat hij perfect veilig zal zijn om dingen op het gehoor in te stellen, zoals Andy aanbeval, maar op een versterker met een hoger wattage of een auto met een minder dan uitstekend elektrisch systeem zou dat een vreselijk advies zijn.

#18 ·
maar op een versterker met een hoger wattage of een auto met een minder dan uitstekend elektrisch systeem, zou dat een vreselijk advies zijn.
In de afgelopen 2 decennia heb ik het met niets anders dan mijn oor gedaan en niets beschadigd. Miljoenen mensen over de hele wereld hebben gedurende meerdere decennia met succes versterkingen op het gehoor ingesteld. Nogmaals, lang niet zo moeilijk als je zou willen waarnemen.

#16 ·
Dus niemand stelt zijn versterking in met 0 dB testtonen?

Testtonen gebruiken om de versterkerversterking in te stellen

Autosound 2000 Disc Four Amplifier Optimizer Test CD bij Crutchfield.com

Die test-cd gebruikt 0dB testtonen.

En als je denkt dat het instellen van de versterking met een -10 dB testtoon veilig is, vertel dat dan aan mensen met muziek met een groot dynamisch bereik. Klassieke muziek, zoals ik luister, gaat direct tot 0 dB.

Probeer eens te luisteren naar Telarc's uitvoering van Tsjaikovski's 1812 Ouverture. Als je je versterking instelt met -10 dB testtonen en die kanonnen gaan tot 0 dB, als je je versterking niet goed hebt ingesteld en je wilt ernaar luisteren op referentieniveaus, dan blaas je je subs op of drijf je ze op zijn minst in ernstige clipping. Ooit gehoord hoe 10 dB overdrive klinkt? Het is niet mooi. Dat is alsof je een versterker van 100 watt probeert op te voeren tot 1000 watt. Het kan me niet schelen hoeveel headroom je hebt, dat is niet veilig.

Moderne muziek maakt het als gevolg van de loudness war veilig om -5 dB testtonen te gebruiken, omdat er zelden een dynamisch bereik zal zijn dat je systeem tot het uiterste kan drijven.

Dus als ik mijn systeem instel met een -10 dB testtoon, zal ik mijn versterkers zeker in ernstige clipping drijven.

Als de violen in een concerto zachtjes spelen en je het volume zo ver opdraait dat het klinkt als een viool die op normale luisterniveaus speelt, zou het ongeveer 80 dB luid moeten zijn, als je een orkest voluit laat gaan, krijg je 120+ dB, 137 dB is trouwens het wereldrecord.

Tenzij je je versterking goed instelt, zal het proberen om naar muziek met dat soort dynamisch bereik te luisteren, klinken als rotzooi op de luidere secties wanneer je je versterkers in clipping drijft vanwege het gebruik van -10 dB testtonen.

Andy heeft gelijk, hoogstwaarschijnlijk zouden -10 dB testtonen veilig zijn voor het soort muziek waar de OP naar luistert. Maar om te zeggen dat het instellen van de versterking met 0 dB je een vals gevoel van veiligheid geeft, dat is verkeerd. Het geeft je de veiligste manier om je systeem te laten draaien, en dit is vooral belangrijk als je naar muziek met dynamisch bereik luistert.

#19 · (Edited)
:laugh:

Linken naar 1 artikel dat slecht advies geeft, maakt je niet gelijk.

Trouwens, die schijf bevat ook -10db testtonen. Weet je waarom? Omdat A2K, Richard Clark en David Navone 1:1 gain overlap (0db) voor line-level bronnen en 3:1 gain overlap bij de versterkers suggereerden. Zie je een trend? Mensen als Richard Clark, Davod Navone, Andy hierboven raden -10db tonen aan....lijkt de suggestie te zijn van de meeste topveteranen uit de industrie....

Ik zie je artikel en verhoog het met een post van iemand die er daadwerkelijk toe doet. Hier zijn RC's opmerkingen over de 3:1 gain ratio bij de versterker: http://www.audiogroupforum.com/csforum/showthread.php?p=51692&highlight=gain#post51692

En als je denkt dat het instellen van de gain met een -10 db testtoon veilig is, vertel dat dan aan mensen met muziek met een groot dynamisch bereik. Klassieke muziek zoals ik luister, gaat tot 0 db.
3:1 gain ratio was/is erg populair onder SQ-concurrenten. Denk je niet dat ze naar dynamische muziek luisteren? Denk je niet dat RC naar dynamische muziek luisterde in de GN? Denk je niet dat Andy naar dynamische muziek luistert?

Nu probeer je elke zin die ik schrijf uit elkaar te halen en doe je het verkeerd.
Gain instellen, JIJ doet het verkeerd :laugh:

#20 ·
Berichten 8 en 13 leggen nog steeds niet uit waarom 0 dB gevaarlijk is. De hele berichten van 8 en 13 hebben alleen betrekking op waarom je denkt dat het slecht zou klinken, misschien te "stil", maar niet gevaarlijk. Opnieuw verwijzend naar je eigen materiaal.

Je stelt al 20 jaar de versterking in op gehoor. Ik ook, en ik heb ze ook ingesteld met een O-scope en ben het ermee eens dat het de meer conservatieve instelling is, ik heb ook nog nooit mijn systeem opgeblazen. Dus hoe kan het gevaarlijker zijn om meer conservatieve instellingen te gebruiken? Dat is het punt dat je niet zo goed uitlegt. Elke keer dat je het probeert te doen, probeer je gewoon te zeggen dat het niet goed zou klinken, of dat het stiller zou klinken, of dat het niet op hetzelfde niveau zou worden afgestemd. Maar je vermijdt nog steeds waarom het gevaarlijk is, wat je oorspronkelijke bericht impliceert. Waarom geeft het instellen van de versterking met een 0dB-testtoon een vals gevoel van veiligheid? Welk gevaar vormt het voor uw apparatuur?

3:1 gain structure? [Archive] - CARSOUND.COM Forum

Dit is het punt dat ik probeer te maken en dat je steeds ontwijkt.

Ik ben niet tegen een 3:1 gain overlap. Ik ben het van harte eens met David Navonne's fundamentele uitgangspunt dat je het heetst mogelijke ongeknipte signaal aan het einde van de processorketen wilt hebben en dat je wilt dat elk onderdeel van die keten (hoofdeenheid, crossover, enz.) ongeveer tegelijkertijd knipt. Dat geeft je de maximale beschikbare S/N-verhouding en dynamisch bereik. (Laten we dit signaal voor de discussie 3 volt noemen voor een typisch systeem.)

Verder ben ik het ermee eens dat als je de mogelijkheid wilt hebben om maximaal SPL uit je versterkers te halen, de 3:1-verhouding logisch is (1 volt in = max. onvervormde output). Dat geeft je de mogelijkheid om de versterkers in hard clipping te drijven, zelfs met een bron-cd die een laag niveau heeft. Natuurlijk zal een verstandige gebruiker de volumeknop waarschijnlijk niet zo ver opendraaien dat hij de versterker constant in hard clipping drijft, maar de mogelijkheid is er vanuit de basisversterkingsstructuur.

Wat ik vraag is: als je tevreden bent met lagere SPL's van een bepaald systeem en je je versterkers nooit in hard clipping wilt drijven, is er dan iets fundamenteel mis met het instellen van de versterking op de versterkertrap voor 3:2 gain (2 volt in = max. onvervormde out) of zelfs een 3:3 gain (3 volt in = max. onvervormde out)?

Je hebt nog steeds het hete signaal bij de versterkeringangen, je beperkt gewoon de mogelijkheid om de versterkers in hard clipping te drijven. Niet echt een slechte zaak, zolang het systeem luid genoeg voor je speelt en het enige bescherming biedt tegen "valet parking"-problemen waarbij een onwetende bediener het systeem harder aanstuurt dan de luidsprekers zouden willen.
"Dat geeft je de mogelijkheid om je versterkers in hard clipping te drijven, zelfs met een bron-cd die een laag niveau heeft." Heb je dat gelezen? Het geeft je de mogelijkheid om je versterkers in hard clipping te drijven, zelfs met een bron-cd met een laag niveau. Mijn muziek gaat naar 0 dB en als ik het volume harder zet, zal het de versterker zeker knippen. Daarom wil ik mijn versterking instellen met 0 dB.

Lees dat 3:1-argument. Je kunt je versterkers zeker in ernstige clipping drijven met 3:1-versterkingsinstellingen. Het instellen van de versterking met een 1:1-structuur zou 100% veilig zijn. En dat is wat ik doe, omdat ik geen clipping in mijn signaalpad wil. Het is zeker conservatief. Maar ik zorg er ook voor dat ik vanaf het begin voldoende versterker-headroom heb, zodat ik de luidsprekers nog steeds naar de dB-niveaus kan drijven die ik wil en kan garanderen dat ze 100% schone stroom krijgen.

Dit is de reden waarom zoveel van ons op deze site zoveel versterker-headroom hebben, vaak 2-3 keer de RMS-waarden op de luidsprekers. Het geeft je niet alleen een zeer goed dynamisch bereik, maar het doet dit ook zonder je versterkers tot het uiterste te belasten.

Er is een verschil tussen het verhogen van het gemiddelde vermogen met behulp van een 3:1-versterkingsstructuur en het hebben van muziek waarbij je die limiet daadwerkelijk bereikt en de hoge niveaus van gemiddeld vermogen op korte termijn uiteindelijk knippen en je het kunt horen. In het bovenstaande bericht met een 1:1-versterkingsstructuur wordt beweerd dat je slechts 10% van het gemiddelde vermogen gebruikt dat de versterker aankan. Muziek zelf bereikt sowieso maar ongeveer 10% van de tijd zijn piek. Maar als je gebieden begint te krijgen waar je de pieken wel gebruikt en ze in clipping drijft, zul je het de meeste tijd niet horen met de stillere secties, maar je zult het zeker horen tijdens de pieken. Dit is dynamisch bereikcompressie, iets dat ik wil vermijden. En ook iets dat vrijwel is geëlimineerd door de loudness wars. Gewoon mijn muziek heeft nooit geleden onder de loudness wars, dus het instellen van de versterking met 0dB-testtonen is nog steeds logisch voor mij, aangezien ik ook de versterker-headroom heb om ervoor te zorgen dat ik de gewenste luidheid krijg en de versterkers nooit knippen.

Dus zeggen dat niemand de versterking instelt met 0dB-testtonen is belachelijk. Veel mensen doen het. Ik heb het al eerder gedaan. En zelfs mensen op het Steve Meade Forum begrijpen dat 0 dB de veiligste, meest conservatieve manier is om de versterking in te stellen. Het kan je muziek een beetje stiller maken, wat betekent dat je het volume op de hoofdeenheid iets harder moet zetten, maar het geeft je geen vals gevoel van veiligheid.

Dus, hoeveel mensen stellen de versterking in met 0dB in plaats van -5dB-tonen? - Head Units-Processors en Eq's - SMD Forum

Dus hoewel het veilig is om je versterkers een beetje in clipping te duwen. Als dit een site is die gewijd is aan geluidskwaliteit, zelfs als het haalbaar is om een beetje te knippen. Zou je dan niet willen weten dat je helemaal niet knipt als maximale geluidskwaliteit is wat je nastreeft? Zeker, je muziek vervormt alleen op de pieken, maar voor klassieke muziek zijn de pieken waar je de vervorming absoluut zult horen en dat heb ik zeker gedaan bij het instellen met -10 dB. Iets minder met -5 dB, maar ik heb het zeker gehoord toen mijn muziek naar 0 dB ging.

Dus vertel me nogmaals waarom het je een vals gevoel van veiligheid geeft? In welk scenario is het gevaarlijk voor apparatuur?

#23 ·
Berichten 8 en 13 leggen nog steeds niet uit waarom 0dB gevaarlijk is. De hele berichten van 8 en 13 hebben alleen betrekking op waarom je denkt dat het slecht zou klinken, misschien te "stil", maar niet gevaarlijk. Nogmaals, verwijzend naar je eigen materiaal.
Holy **** sticks, leer lezen. Ik heb nooit gezegd dat 0dB gevaarlijk is. Ik zei dat het zo conservatief was dat niemand met enig begrip het gebruikt. Hoe vaak moet ik dezelfde **** steeds opnieuw herhalen in dit gesprek met jou? Lees de thread opnieuw. Als je het niet snapt, dan ligt dat aan jou, niet aan mij. Lezen zou je goed doen. Het staat hier allemaal. Ik denk niet dat iemand behalve jijzelf in de war is over mijn standpunt. Je bent het er niet mee eens en dat is prima, je hebt recht op je verkeerde mening. Maar ik ben er klaar mee om steeds weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden die ik al heb beantwoord omdat je het gewoon niet lijkt te snappen. Het is niet nodig om mij te onderwijzen over headroom van de versterker. Je praat met een man die 600 W per kant naar zijn passieve componenten stuurde en een artikel schreef ten gunste van headroom voor een ander forum. Ik ben bekend met het concept van headroom van de versterker en heb het een decennium lang met succes gebruikt. Op dit punt kunnen we het erover eens zijn dat we het oneens zijn. Je kunt bij Crutchfield en SMD blijven, ik blijf bij de deskundige mensen en pioniers van de industrie. Proberen alle clipping te vermijden is belachelijk en volkomen onnodig, net als het gevoel dat je een apparaat nodig hebt om een gain goed in te stellen. Geen wonder dat je beide ondersteunt, ze gaan hand in hand...

#21 · (Edited)
Holy crap... wat een discussie. Ik gebruik -8dB tonen om de versterking in te stellen en match dan het niveau met de DSP. Heeft altijd voor mij gewerkt, heb nog nooit in mijn leven een woofer opgeblazen vanwege mijn versterkingsinstelling. Het gebruik van 0dB tonen om de versterking in te stellen verspilt veel beschikbare stroom op de MEERDERHEID van de platen die er zijn, maar zeker als je een hoop stroom beschikbaar hebt en het gevoel hebt dat de output adequaat is, kun je de versterking instellen met een 0dB toon, daar is niets mis mee - het is inderdaad de meest conservatieve en veilige manier om de versterking in te stellen.

Er zijn veel momenten geweest dat ik het gewoon op het gehoor heb ingesteld omdat ik wist dat ik het systeem toch nooit tot zijn limiet zou drijven, als het slecht klinkt, zet dan gewoon het volume lager... Het kan een probleem zijn met BP-behuizingen die de vervorming maskeren, ze zijn gevoeliger voor storingen omdat de vervorming niet erg hoorbaar is.

Edit: Transient vervorming is minder hoorbaar dan steady state vervorming maar te weinig stroom zal effectief het dynamische bereik van de plaat verminderen. Genoeg stroom en een goede opname hebben om reducties in DR of transient vervorming te horen terwijl je nog steeds van de muziek geniet is een luxe die niet iedereen heeft (die goede opnames zijn vaak 'saaie' muziek IMO. Ik luister vaak naar veel van die 'tot de hel gecomprimeerde' muziek lol)

#24 · (Edited)
In feite is het waarschijnlijk erger, omdat het je een vals gevoel van veiligheid geeft.
Wat denk je dat dit betekent? Iedereen die dit leest en daadwerkelijk een fundamenteel begrip van het Engels heeft, zou je zin gelijkstellen aan de gedachte dat het instellen van 0 dB versterking op de een of andere manier gevaarlijk is.

Je verstoppen achter een stuk multiplex in een vuurgevecht is een vals gevoel van veiligheid. Dat wil zeggen, je voelt je misschien veilig, maar in werkelijkheid ben je dat niet. Dat is wat een vals gevoel van veiligheid betekent.

Het instellen van je versterking met een 0dB-testtoon is geen vals gevoel van veiligheid. Het is precies het tegenovergestelde. Het is zo conservatief dat er absoluut geen manier is waarop je je versterkers in clipping zou kunnen drijven. Daar is niets vals aan. Het is 100% waar.

Je denkt dat ik dom ben omdat ik probeer te wijzen op de allereerste fout die je weigert toe te geven? Wanneer alle berichten die je zelf plaatst, mijn standpunt meer ondersteunen dat het instellen van de versterking met 0 dB veilig, conservatief maar toch veilig is. En dat hoe dynamischer je muziek is, hoe belangrijker het is om de versterking conservatiever in te stellen.

Wat je negeert, is de variabele aard van het bronmateriaal. Verschillende opnameniveaus, enz. maken het allemaal een oefening in nutteloosheid als je van plan bent om daadwerkelijk van het systeem te genieten. Zodra een van die variabelen in het bronmateriaal verandert, gaat je "nauwkeurige instelling" meteen de prullenbak in. Lager opnameniveau en je zet het volume iets hoger... hoe weet je nu waar het clippingpunt is? DAT WEET JE NIET. Hoger opnameniveau en je zet het volume op hetzelfde punt. Raad eens? CLIPPING.

MAAR omdat het met een oscope is ingesteld, denkt de gebruiker dat het clipvrij is, terwijl dat niet het geval is. DAT is het valse gevoel van veiligheid dat je niet krijgt. En nee, NIEMAND STELT ZIJN VERSTERKING IN MET EEN 0dB-TOON, dus doe niet de moeite om het ter sprake te brengen.
Je ziet, dit is meer verkeerd denken. Als je je bron instelt met een 0dB-testtoon en een o-scope, komt een stillere opname nog steeds stiller uit. Tenzij de muziek zelf aan het clippen was, kun je je versterker nooit in clipping drijven met een stiller muziekstuk, omdat de bron de head unit in de eerste plaats nooit in clipping zou drijven, en aangezien de bron niet in clipping wordt gedreven, hoe zou deze dan de versterker in clipping kunnen sturen?

Dus ja, instellen met een 0dB-testtoon kan leiden tot een stillere output bij het afspelen van stillere opnames. Maar daar is het instellen van de versterking met het volume van de head unit op 3/4 voor. Je krijgt 25% speling om het volume met de head unit te verhogen wanneer de opname stiller is. Dus zet het volume een beetje hoger en waar is je clippingpunt? Het is precies hetzelfde als voorheen, je zult het gewoon nooit bereiken met de stillere opname. Dit is de reden waarom ik hamer op je advies, het slaat nergens op. Je gaat ervan uit dat het opnameniveau in je muziek op de een of andere manier het clippingpunt van je systeem verandert. Dat doet het niet.

Als je muziek op zulke lage niveaus is opgenomen, is dat geen probleem met je instellingen, maar een probleem met de muziek die je afspeelt. En het instellen van je versterking om je stilste muziek naar clipping te spelen, is zeker een gevaarlijk spel.

#25 · (Edited)
Wat denk je dat dit betekent? Iedereen die dit leest en daadwerkelijk een fundamenteel begrip van het Engels heeft, zou je zin gelijkstellen aan denken dat het instellen van 0db-versterkingen op de een of andere manier gevaarlijk is.
Niemand met een begrip van het Engels die deze hele thread heeft gelezen, nam die verklaring aan om 0db te betekenen, terwijl ik dat in latere posts duidelijk heb uitgelegd. Je mist dus, toegegeven, leesvaardigheid en een fundamenteel begrip van de Engelse taal. Jij bent de enige persoon die het niet begrijpt, want dat is de enige premisse waarin je mogelijk "kunt winnen", dus je houdt je eraan vast, ondanks het feit dat ik het bij meerdere gelegenheden heb verduidelijkt.

Je verstoppen achter een stuk multiplex in een vuurgevecht is een vals gevoel van veiligheid. Dat wil zeggen, je zou je veilig kunnen voelen, maar in werkelijkheid ben je dat niet. Dat is wat een vals gevoel van veiligheid betekent.
Een vals gevoel van veiligheid is ook geloven dat je je systeem zo hebt ingesteld dat het "clipping vermijdt" omdat je het hebt ingesteld met een oscope/DMM/DD1 en een niet-0db-testtoon, terwijl clipping in feite nog steeds mogelijk is vanwege de variabele aard van het bronmateriaal en andere factoren. Nogmaals, door je toegegeven gebrek aan leesvaardigheid en fundamenteel gebrek aan begrip van het Engels, ben jij de enige persoon die dit concept niet begrijpt.

Het instellen van je versterkingen met een 0db-testtoon is geen vals gevoel van veiligheid. Het is precies het tegenovergestelde.
Het is ook onverstandig, omdat het een verspilling van versterkervermogen is, een zeer slechte methode om een versterking in te stellen en een dwaze achtervolging om "alle clipping te vermijden".

Het is zo conservatief dat er absoluut geen manier is waarop je je versterkers kunt laten clippen.
Het is zo conservatief dat niemand met enig begrip van het onderwerp het gebruikt als een methode om een versterking in te stellen.

Daar is niets mis mee. Het is 100% waar.
Dat heb ik al gezegd. Het is ook 100% waar dat het een echt slechte methode is om de versterking in te stellen en niemand met enig begrip gebruikt zo'n methode.

Je denkt dat ik dom ben omdat ik probeer te wijzen op de allereerste fout die je weigert toe te geven?
Nee, je bent dom omdat je denkt dat je continu wijst op een fout die ik niet eens heb gemaakt, en elke keer als ik dat aangeef, begrijp je het gewoon niet. Je neemt één zin en negeert al het andere dat ik heb gezegd, wat mijn oorspronkelijke opmerking volledig verduidelijkt, waarom je begrip van die verklaring verkeerd is en je nog steeds gewoon niet begrijpt wat er aan de hand is. Dat is wat je dom maakt.

Wanneer alle posts die je zelf plaatst, mijn standpunt meer ondersteunen dat het instellen van versterkingen met 0db veilig, conservatief maar nog steeds veilig is.
En dit is een ander voorbeeld van waarom je dom bent. Ik heb in meerdere posts al gezegd dat het correct is dat een 0db-versterkingsinstelling bij 100% volume "veilig" is, maar zo dom van een idee dat niemand met enig begrip het doet. Jij bent de enige die het niet begrijpt, omdat je zo gefocust bent op "gelijk hebben" in plaats van te begrijpen wat ik zeg. Ik wed dat dit de 5e keer is dat ik het in deze thread heb gezegd, maar hier ben je weer om erover met me te discussiëren alsof het een nieuwe openbaring is.

Je ziet, dit is meer verkeerd denken. Als je je bron instelt met een 0db-testtoon en een o-scope, zal een stillere opname nog steeds stiller uitkomen. Tenzij de muziek zelf aan het clippen was, kun je je versterker nooit laten clippen met een stiller muziekstuk, omdat de bron de head unit in de eerste plaats nooit zou laten clippen, en aangezien de bron niet wordt geclipped, hoe zou deze dan de versterker kunnen laten clippen?
Nee, het enige verkeerde denken hier is het jouwe. Nog een voorbeeld van je gebrek aan leesvaardigheid. Als je had gelezen, had ik specifiek gezegd dat aangezien het instellen van versterkingen met een 0db-testtoon belachelijk is en niemand met gezond verstand het doet, ik niet naar die gevallen verwees, omdat ik al wist dat dat je enige reactie zou zijn.

Je hebt het echter nog steeds mis. Als men de versterking zou instellen op, zeg, 75% van het maximale volume met een 0db-testtoon en ze het volume boven de 75% zouden zetten, is het nog steeds heel goed mogelijk dat ze de versterker laten clippen.

Als je nu suggereert dat iemand in plaats daarvan zijn versterking instelt met een 0db-testtoon bij 100% volume, allemaal om clipping te voorkomen, zou ik je in je gezicht uitlachen, want dat zou de domste methode zijn om de versterking in te stellen die iemand ooit zou kunnen gebruiken.

Dus ja, het instellen met een 0db-testtoon kan leiden tot een stillere output bij het afspelen van stillere opnames.
Het is stiller bij het afspelen van elke opname.

Maar daar is het instellen van de versterkingen met het volume van de head unit op 3/4 voor. Je krijgt 25% speling om het volume met de head unit te verhogen wanneer de opname stiller is. Dus zet het volume een beetje hoger en waar is je clippingpunt? Het is precies hetzelfde als voorheen, je zult het gewoon nooit bereiken met de stillere opname.
MAAR JE WEET NIET WAAR HET NIEUWE CLIPPINGPUNT ZICH BEVINDT OP HET VOLUMEBEREIK, DUS HET KAN NU MOGELIJK ZIJN OM DE VERSTERKERS TE LATEN CLIPPEN. Dat is wat je niet begrijpt, en holy ****, ik heb dit al in post 13 aangegeven. Hoe in godsnaam begrijp je dit niet???

Dit is de reden waarom ik hamer op je advies, het slaat nergens op.
Het enige dat hier geen zin heeft, ben jij. Van je gebrek aan leesvaardigheid tot je vreselijke advies dat gebruikers hun versterkingen moeten instellen met een 0db-testtoon in de idiote achtervolging om elke mogelijkheid van clipping te vermijden... tot dit...

Je gaat ervan uit dat op de een of andere manier het opnameniveau in je muziek het clippingpunt van je systeem verandert.
Het gemiddelde opnameniveau beĂŻnvloedt waar je de volumeknop draait, wat de clipping kan beĂŻnvloeden, vooral als het ervoor zorgt dat je voorbij je "veilige" volume-instelling gaat.

#26 ·
Het maakt niet uit. Ik ben klaar met dit draadje. Je snapt het gewoon niet, en het kan me eerlijk gezegd niet meer schelen. Ik kan de dingen niet duidelijker uitleggen dan ik al heb gedaan, en je negeert het gewoon en houdt vast aan de misvatting die je in je hoofd hebt. Ik weet niet zeker waarom ik er zo lang om gaf, ik had het niet moeten doen, vooral omdat het is alsof je tegen een verdomde muur praat. Je komt steeds weer terug op dingen die ik al in detail heb uitgelegd, maar je begrijpt ze nog steeds verkeerd, je argumenteert tegen punten die ik nooit heb gemaakt, je herhaalt iets wat ik al heb gezegd, maar zegt het alsof het nieuwe informatie is, en je idee van de juiste gain-instelling is gewoonweg lachwekkend slecht.

#29 ·
Ik heb het de vorige keer met een dmm gedaan en het op 38,7 volt gezet, omdat ik een 3 ohm belasting gebruik, dus dat is ongeveer 500 watt met een -5db 40hz toon. Vandaag heb ik het gedaan met dezelfde -5db toon, maar op het gehoor tot ik een zwak gezoem door de sub hoorde, toen iets terug en het daarbij gelaten, toen ik het met dmm mat, kreeg ik 44 volt. Dit is niet perfect, want ik weet zeker dat ik wat lichte clipping moet hebben met sommige nummers, maar ik heb meer bas output en het klinkt niet vervormd. Ik zal het testen met oscope als ik de kans krijg.

#32 ·
Stel de mid- en tweeterversterking in met een scope en een -10dB sinusgolf en stel vervolgens de subversterking zo in dat het goed klinkt.

Als je op die manier niet genoeg bas kunt krijgen, dan heb je ofwel een grotere versterker nodig of je moet de andere versterker zachter zetten. Het hoeft niet moeilijker te zijn dan dat.

#34 ·
Leuke thread en een beetje ruzie, lol.
Dus een waarheid is: IEDEREEN clipt zijn versterker, zelfs als het heel weinig is. Als je je versterker niet clipt, dan zul je zeker niet blij zijn met de output en dus het algehele geluid. Om clipping te voorkomen, zelfs kleine clipping, stel je de versterking in met een echte RMS DMM of een oscope, of beide. Het gebruik van een oscope is een bewezen manier om daadwerkelijk TE ZIEN wat de muziek of sinusgolf doet, maar het hangt allemaal af van de track. Het verandert met elk nummer. Omdat muziek erg dynamisch is, heeft oudere muziek die in hogere kwaliteit is opgenomen meestal een veel hogere crestfactor dan bijvoorbeeld een nummer uit 2013. Het hangt er allemaal vanaf, bij het ene nummer heb je geen clipping, en bij een andere track met een lagere crestfactor zou je de versterker lichtjes of veel kunnen clippen. Het doel is om de gain in te stellen zonder clipping of slechts een klein beetje, een beetje clipping is prima, het is wanneer je in een blokgolf komt en er grote clipping optreedt en er problemen kunnen ontstaan. Stel de gain zo in dat deze clipt wanneer de volumeknop aan de bovenkant van de schaal staat, bijvoorbeeld 34/40. Voor de OP de beste oplossing, mogelijk, zou je kunnen overwegen om een versterker met meer vermogen en dus headroom te nemen, dit zorgt er ook voor dat de gain lager kan, ook minder kans op ruis. MAAR dat betekent meer belasting voor de dynamo. Dus ik zou je gain op het gehoor instellen, dan een echte rms dmm halen en controleren of je spanning op de aansluitingen de spanning voor 500 watt rms (als je bedraad bent naar 500 watt) niet overschrijdt, in principe is het gewoon de wet van Ohm - spanning = vierkantswortel van watt x ohm.
Als je op het gehoor instelt, is het OK, maar er is altijd die ene persoon, die denkt dat hij de gouden oren heeft en de gain perfect kan instellen. Je zou ze zo kunnen instellen dat ze flink clippen. Je kunt beter een oscope of multimeter gebruiken om dat te ondersteunen. Je stelt de gevoeligheid niet zo in dat deze het maximale vermogen van de versterker afgeeft, het stelt je in staat om een goede overlap met de headunit te hebben, zodat je de versterker niet overstuurt.