DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

JL Cleansweep met DSP?

5.7K views 13 replies 7 participants last post by  kmagyar  
#1 ·
Oké, dus hier is de kern...

Een paar maanden geleden een gloednieuwe 2015 Chrysler 200C gekocht. De auto heeft het 8,4" Uconnect infotainmentsysteem met het Alpine 10-luidsprekersysteem.

Nu, ik heb een JL cleansweep en JL summing module gekocht voor mijn vorige auto, voor de OEM-integratie, maar ik wil een DSP gebruiken. Ik weet dat de meeste DSP's kunnen worden gebruikt voor OEM-integratie, maar ik heb al alle apparatuur (hoog, midden, centerkanaal, sub, versterkers, cleansweep..etc).

Ik denk dat mijn vraag is: is het redundant om een DSP en een cleansweep te gebruiken? Ik wil mijn 5.1-opstelling behouden, dus ik heb een DSP met 8-kanaals uitgangen nodig. Ooit had ik een 360.2 en ik vond hem geweldig totdat hij ermee ophield. Ik ben een tijdje uit de audioscene geweest, maar ik begin de smaak weer te pakken te krijgen en wil het de eerste keer goed doen.

Ik heb zo ongeveer elke beschikbare DSP onderzocht, maar ik heb wat informatie uit de eerste hand nodig voordat ik deze installatie in gang zet. Geld speelt eigenlijk geen rol, maar dat gezegd hebbende, ik ga geen $1000 uitgeven aan een Helix PRO.

Gedachten?

#2 ·
Natuurlijk, een Cleansweep werkt met een DSP erachter, zorg er wel voor dat je alles op elkaar afstemt.

Met wat meer details krijg je waarschijnlijk echter beter advies.

Welke DSP's overweeg je? Wat zijn je top drie en waarom?

In de meeste gevallen zou ik het niet aanraden om een Cleansweep te gebruiken als de DSP de OEM-integratie en -sommatie aankan die je nodig hebt. Waarom de signaalketen compliceren met een ander apparaat?

#4 ·
Natuurlijk, een Cleansweep werkt met een DSP erachter, zorg er wel voor dat je alles aanpast.

Met wat meer details krijg je waarschijnlijk echter beter advies.

Welke DSP's overweeg je? Wat zijn je top drie en waarom?

In de meeste gevallen zou ik het niet aanraden om een Cleansweep te gebruiken als de DSP de OEM-integratie en -sommatie aankan die je nodig hebt. Waarom de signaalketen compliceren met een ander apparaat?
Op dit moment staat de 3sixty.3 bovenaan mijn lijst. Ik was aan het kijken naar de PPI/SS harmony, maar na enkele van de recensies die ik heb gelezen, lijkt het in mijn beste belang om gewoon het extra geld te betalen voor een gerenommeerde DSP.

Ik heb de cleansweep al, dus ik kan hem net zo goed gebruiken.

#3 ·
Oké, dus hier is de samenvatting..

Een gloednieuwe 2015 Chrysler 200C gekocht een paar maanden geleden. De auto heeft het 8,4" Uconnect infotainmentsysteem met het Alpine 10-luidsprekersysteem.

Nu, ik kocht een JL cleansweep en JL summing module, voor mijn vorige auto, voor de OEM-integratie, maar ik wil een DSP gebruiken. Ik weet dat de meeste DSP's kunnen worden gebruikt voor OEM-integratie, maar ik heb al alle apparatuur (hoog, midden, centerkanaal, sub, versterkers, cleansweep..etc)

Ik denk dat mijn vraag is, is het redundant om een DSP en een cleansweep te gebruiken? Ik wil mijn 5.1-opstelling behouden, dus ik heb een DSP met 8-kanaals uitgangen nodig. Ooit had ik een 360.2 en ik vond hem geweldig totdat hij er de brui aan gaf. Ik ben een tijdje uit de audioscene geraakt, maar ik begin weer zin te krijgen en wil het de eerste keer goed doen.

Ik heb zowat elke DSP onderzocht die er is, maar ik heb wat informatie uit de eerste hand nodig voordat ik deze installatie uitvoer. Geld is echt geen probleem, maar dat gezegd hebbende, ik ga geen $1000 uitgeven aan een Helix PRO.

Gedachten?
Als je Alpine-systeem ook maar iets lijkt op mijn HK-systeem in mijn 2013 Jeep SRT8, dan wordt het een pijn in de onderbuik. Ik ben momenteel bezig met wat workarounds om goed geluid te krijgen met mijn mosconi 6to8v8.

Mijn probleem is de stomme fabrieksversterker en signaalverwerking. Misschien probeer ik de Pac audio interface. Het maakt het mogelijk om voor de fabrieksversterker af te luisteren.

#11 ·
Misschien probeer ik de Pac audio interface. Het maakt aftappen voor de fabrieksversterker mogelijk.
Naar welk specifiek PAC-onderdeel verwijst u?

Hopelijk zullen meer mensen hier op deze vraag reageren. Het lijkt een redelijke verwachting. Ik heb JL audio gemaild, misschien reageren ze. Ik werk met een Infinity OEM-systeem met 10 kanalen. Door een impulsaankoop bezit ik een Audison Bit 10D, een vierkanaals DSP.

#6 ·
Ik zou verder kijken naar de bedradingsschema's van uw Uconnect-systemen. Bedradingsschema's die ik heb gezien, tonen een volledig analoog signaal dat van de HU naar de versterker gaat. De versterker die bijvoorbeeld in de 2014 Ram wordt gebruikt, toont versterkte luidsprekeruitgangen en extra uitgangen die niet worden gebruikt en die voor mij "pass-through" lijken te zijn.

Sommigen hebben me verteld dat het niet kan en dat het het bussysteem zou verstoren, maar iedereen die dat tegen me heeft gezegd, heeft het nog nooit geprobeerd op deze nieuwe units of op hetzelfde bussysteem. Alle bedradingsschema's die ik zie, geven me geen reden om te denken dat de Uconnect HU die de versterker voedt, kan worden afgetapt, het is tenslotte dezelfde radio die ik gebruik zonder het Alpine-systeem en ik ga rechtstreeks van de achterkant van mijn HU naar mijn DSP en ontvang een volledig signaal.

Wat de cleansweep en een DSP betreft, zou ik het niet aanbevelen. Het zou een extra apparaat zijn dat u niet nodig heeft en problemen kan veroorzaken met de DSP die het signaal probeert te vormen. Deze HU's zijn vrij schoon en vlak met een lichte stijging in het lagere bereik, een DSP is alles wat u nodig heeft.

#7 ·
Ik zou verder kijken naar de bedradingsschema's van uw Uconnect-systemen. Bedradingsschema's die ik heb gezien, tonen een volledige analoge signaaluitgang van de HU naar de versterker. De versterker die bijvoorbeeld in de 2014 Ram wordt gebruikt, toont versterkte luidsprekeruitgangen en extra uitgangen die niet worden gebruikt en die mij "pass-through" lijken te zijn.

Sommigen hebben me verteld dat het niet kan en dat het het bussysteem zou verstoren, maar iedereen die dat tegen me heeft gezegd, heeft het nog nooit geprobeerd op deze nieuwe units of op hetzelfde bussysteem. Alle bedradingsschema's die ik zie, geven me geen reden om te denken dat de Uconnect HU die de versterker voedt, kan worden afgetapt, het is tenslotte dezelfde radio die ik gebruik zonder het Alpine-systeem en ik ga rechtstreeks van de achterkant van mijn HU naar mijn DSP en ontvang een volledig signaal.

Wat betreft de cleansweep en een DSP, ik zou het niet aanraden. Het zou een extra apparaat zijn dat je niet nodig hebt en problemen kan veroorzaken met de DSP die het signaal probeert te vormen. Deze HU's zijn vrij schoon en vlak met een lichte stijging in het lagere bereik, een DSP is alles wat je nodig hebt.
Ja, er is een volledig signaal vóór de fabrieksversterker.....maar.......je hebt een DSP nodig met een afstandsbediening en volumeregeling.

#10 ·
De clean sweep kan multi-channel OE-systemen niet terugbrengen naar een basis "stereo" signaal dat DSP's nodig hebben. Niets daarbuiten kan dat.

Als je om de een of andere reden de multi-channel decodering van de OE-systemen wilt gebruiken, dan heb je een processor nodig met minimaal 5 onafhankelijk handmatig verwerkte ingangskanalen (1 center, minimaal 2 voor links/rechts voor, 2 achter indien van toepassing, en een sub). Er mag geen optelling zijn van de center en achter naar links en rechts voor als je een 'stereo' setup wilt hebben. Je kunt alleen de linker- en rechterkanalen optellen (indien nodig). Dan kun je elk kanaal weer plat maken en opnieuw EQ'en om het aan te passen aan de nieuwe luidsprekers en/of eventuele nieuwe montageplaatsen. Persoonlijk houd ik niet van OE multi-channel setups, of welke OE setup dan ook. Ze doen afbreuk aan het beeld en de staging om een beter klinkend, luider systeem te hebben voor meerdere stoelen. Ze omzeilen ook de limieten van kleinere luidsprekers met beperkte low-end prestaties. Het is gewoon een grote puinhoop.

Je andere optie, als je kunt, is om de multi-channel processing (dwz logic7, PLII, "surround", etc) op de headunit uit te schakelen en een eenvoudiger stereosignaal van de benodigde kanalen naar een OEM integratieprocessor te sturen. Daarna kun je elk systeem ontwerpen dat je wilt, alsof je een basic aftermarket head unit had om mee te beginnen.

Ik zou voor een JBL MS-8 gaan als je een multi-channel setup wilt zoals je nu hebt.
Als ik begrijp wat je zegt, is dat dan niet waar JL's CL-SSI voor is? De SSI gebruikt je voor-, achter- en sub-ingangssignalen en telt ze op tot een full range 4 "kanaals" high level output die je vervolgens aansluit op de cleansweep die vervolgens het signaal zal verwerken en de frequentiegebreken zal opvullen en een "plat" full range signaal zal produceren.

Ok, dit is wat ik van plan ben voor mijn 200. Ik heb een set Alpine Type R componenten die ik wil gebruiken voor mijn front stage. Ik wil het centerkanaal behouden, voornamelijk voor imaging. Ik koppel de luidsprekers in de achterdeuren los en ik heb een set Alpine Type R 6x9 co-ax's voor de achterste plank, en een 8" Alpine Type R sub (heb nog niet helemaal besloten waar de sub zich zal bevinden. De heersende gedachte is in de voetenruimte aan de passagierskant weggestopt onder het dashboard).

De fabriek Alpine-versterker is volgens Directwire een echte 10-kanaalsversterker. Dus mijn luidsprekers worden actief overgestoken. Vandaar mijn behoefte aan optelmogelijkheden. Na het bekijken van een nogal informatieve video over RF 3sixty.3, lijkt het erop dat het de optelling en frequentieherstel zal doen die de cleansweep en SSI zullen doen. Ik vind de 3sixty.3 leuk omdat ik mijn laptop erop kan aansluiten voor handmatige aanpassingen. De MS-8 wordt allemaal gedaan via een klein scherm en dat vind ik niet leuk.

Ik bedoel, het is een Chrysler 200. Ik ben niet van plan om er duizenden dollars tegenaan te gooien, maar ik zal de investering doen in de juiste DSP, want dat is iets dat ik van voertuig naar voertuig mee kan nemen.