DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Een traanvormig kickpaneel maken in FreeCAD????

3.4K views 14 replies 4 participants last post by  diy.phil  
#1 ·
Hoe verzinnen de CAD-mensen dit in hemelsnaam? Ik bedoel, met een liniaal en een passer is het een klusje van 2 minuten, maar ik lijk er niet in te slagen om meer dan 2 uitgesneden "vormen" te maken in Tinkercad of Freecad voor een tweeter en een middentoner, maar het maken van de traanvormige omranding waar beide in zouden zitten, lijkt ongelooflijk moeilijk. Ik ben hier nu ongeveer een week mee bezig, heb veel tutorials bekeken, maar als het geen basisvorm is die met een andere basisvorm is verbonden, hoe doe je dit dan in hemelsnaam?? Freecad lijkt een haalbare methode, maar het is ongelooflijk moeilijk te gebruiken. Ik krijg steeds datumfouten en kan de vormgroottes etc. niet gemakkelijk aanpassen. Ik kan niet geloven dat dit de huidige stand van de CAD-software is. Ik ben niet de domste man die er is, maar man, het lijkt erop dat dingen die heel gemakkelijk zouden moeten zijn, dat niet zijn.
"Maak hier een cirkel met deze diameter. Maak er een met deze diameter concentrisch met de eerste. Maak een cirkel met deze diameter x mm van het midden van de eerste cirkel, en een andere met deze diameter concentrisch. Maak grote stralen rond een deel van de grootste cirkel, maak een andere straal rond de kleinere cirkel, verbind met rechte lijnen."
lijkt op geen enkele gemakkelijke manier te doen

#2 · (Edited)
Ik weet niet zeker hoe ervaren je bent met CAD, maar er zijn verschillende manieren om de vorm te krijgen die je wilt. Het klinkt alsof je een vorm probeert te loften? Werk je ook met oppervlakken of solids? Soms kun je beginnen met een primitieve solid en uitsnijden, en soms is het gemakkelijker om te extruderen, of een combinatie van beide te doen, maar vaak vereist dit het gebruik van constructiegeometrie die op andere vlakken is gemaakt. Ik geef de voorkeur aan Linux, maar als het om CAD gaat, geef ik de voorkeur aan Autodesk Inventor. Ik heb een Dell XPS met Windblows gekocht, speciaal voor Inventor, omdat ik CAD-dingen voor Linux haatte. Het klinkt alsof je splines (of curves) moet gebruiken, maar met curves zou je er zeker van moeten zijn dat ze tangentieel aan elkaar zijn, anders ziet het er waardeloos uit). In Inventor gebruik ik splines en de loft-opdracht. Dat werkt goed voor mij, maar het vereist het gebruik van meerdere, soms veel werkvlakken. Eén ding dat ik echter heb geleerd, is dat voor elke geluste geometrie deze gesloten moet zijn, anders krijg ik elke keer een foutmelding. Sterker nog, dat zijn de meeste van mijn fouten die ik tegenkom. Als je kunt inzoomen op het gebied waar 2 eindpunten elkaar ontmoeten nadat er een fout is opgetreden, is de kans groot dat die eindpunten niet verbonden zijn. Het is slechts een kwestie van het plaatsen van de juiste beperking op de eindpunten en het sluiten van de lus. De loft-opdracht is soms vervelend. Dat gezegd hebbende, ik kan me niet helemaal voorstellen wat je bedoelt met "traanvormige omranding die binnen zou zitten".

#6 ·
Is dit zoiets als wat je zoekt?
View attachment 302480

(ongeveer 2 minuten als de software meewerkt)
Precies dat. Ik heb geen methode die ik gemakkelijk kan vinden in Tinkercar of Freecad om de omtrek van de druppel te maken. Dat gaat niet in op de problemen die ik heb met het toevoegen van lagen, schroefgaten of iets anders. Wat heb je gebruikt om dat te maken en hoe?

Die van mij zien er zo uit:

302485
302486

Ik verlies dan ook de rasterlijnen in Freecad als ik de vorm opvul, dus het is moeilijk te bewerken, en ik kan geen betere manier vinden om dingen uit te lijnen in de eerste afbeelding. Al met al laten deze pogingen om CAD-software te gebruiken me het verschil tussen gebruikers en ingenieurs verachten.
Image
Image

#9 ·
#14 ·
oké, hier is het toch...

Stap A. Zorg ervoor dat de snap naar Endpoint, Quadrant en Tangent allemaal zijn ingeschakeld...
302517

Stap B. Lijn van kwadrant naar raaklijn
302518

Stap C. Een andere lijn van dat eindpunt naar een raaklijn...
302520

Stap D. Een andere lijn van het eindpunt naar een nieuwe raaklijn (die zich heel dicht bij de oude plek bevindt). En dan zijn de oude en nieuwe lijnen vrijwel hetzelfde. Verwijder de oude lijn (grijze kleur). Genoeg iteraties... we zijn klaar! Gebruik de nieuwe lijn.
302521

Stap E. Gewoon wat opruimen. Spiegel de nieuwe lijn en verwijder de onnodige...
302522

De beste wensen daar!