DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Signaalverschillen: RCA vs. luidsprekerniveau

41K views 3 replies 4 participants last post by  exmaxima1  
#1 ·
Ik vraag me gewoon af waarom RCA's worden gebruikt in plaats van luidsprekeruitgangen. Vanuit elektrisch oogpunt: hoe verschillen de twee? Uiteraard biedt de RCA afscherming tegen ruis, maar afgezien daarvan kan ik niet zien welke informatie RCA's naar de versterker kunnen sturen die luidsprekeringangen niet kunnen.

#3 ·
Ander probleem is de frequentierespons van de luidspreker- of hoog niveau-uitgangen in vergelijking met de laag niveau-voorversterkeruitgang - uw laag niveau-voorversterker zou een betere/stabielere frequentierespons moeten hebben.

#4 ·
Je zult waarschijnlijk minder vervorming krijgen van de voorversterkerspanning versus de high-level luidsprekeringangen. Hoe kun je garanderen dat je luidsprekeruitgangen niet vervormen als je ze harder zet?;)
Ik ben geneigd te geloven dat luidsprekerniveau-uitgangen beter kunnen presteren dan RCA's om 2 redenen:

1. De meeste moderne luidsprekerniveau-uitgangen zijn gebalanceerd --- geen enkele geleider staat op aarde --- en kunnen mogelijk ruis onderdrukken (common mode rejection). RCA's zijn meestal single-ended en vertrouwen uitsluitend op de kwaliteit van afschermingen voor dezelfde functie.

2. Bij gebruik voor signalen en het aansturen van een veel gemakkelijkere belasting van misschien 200 ohm en NIET een 4 ohm luidspreker, kan de vervorming van luidsprekeruitgangen minimaal zijn. En de lage bronimpedantie van de luidsprekeruitgangen kan daadwerkelijk een betere frequentierespons bieden bij het aansturen van lange kabels. Beschouw het als een buffer op het RCA-signaal.

Als de eindversterker gebalanceerde differentiële ingangen heeft, dan zullen de resultaten (vooral de ruisonderdrukking) beter zijn met luidsprekerniveau-signalen dan bij gebruik van single-ended RCA-signalen.

Ik heb geweldige resultaten op beide manieren gehoord, maar ik ben ervan overtuigd dat luidsprekerniveau-signalen de beste prestaties hebben met de minste kans op problemen in een auto-toepassing. BMW gebruikt deze aanpak al jaren, evenals professionele geluidsapparatuur en Zapco Symbilink.

Matthew