DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Systeem voor alle luidsprekers in kleine cabine (Pontiac Fiero met middenmotor voor 2 personen)

15K views 18 replies 8 participants last post by  Cooluser23  
#1 ·
Dacht dat ik dit opnieuw zou plaatsen, voor het geval mensen de sectie "geen domme vragen" niet lezen:

Ik rijd in een Pontiac Fiero (niet lachen)

Ik zou zeggen dat het interieur erg lijkt op een kleine pick-up truck, aangezien de auto eindigt met het verticale glas direct achter de 2 stoelen. De cabine is misschien wat platter en langer, aangezien de stoelen in feite op de vloer zijn vastgeschroefd.

Ik ga misschien een aangepast dashboard maken, maar ter referentie: 5 1/4" componentluidsprekers zouden in de bovenkant van het dashboard passen en tegen de voorruit gericht zijn. (Ik kan grotere gaten uitknippen voor 6 1/2" als een van jullie me ervan overtuigt dat de beloning de moeite waard is)

De B-stijlen accepteren 4"x6" luidsprekers, mocht ik die nodig hebben. (Ik weet nog niet zeker hoeveel ik om een "geluidsbeeld" moet geven, want ik voel me liever alsof ik midden in de actie zit, in plaats van "een concert voor me te bekijken.")

Het dashboard aan de passagierskant is gedeeltelijk hol (behalve de standaard airbox). Veel Fiero-eigenaren zijn erin geslaagd om daar een 8" subwoofer in een aangepaste behuizing te plaatsen. (naar beneden gericht in de voetenruimte)

Mensen hebben gaten voor luidsprekers in de deur gesneden, maar de luidsprekers zouden erg ondiep moeten zijn. (niet zeker of het de moeite waard is)

Niet veel ruimte voor kickpanels, want dat is een voetensteun en de voorbanden zitten erachter.

Anderen snijden de dubbelwandige firewall achter de stoel (middenmotor) uit en installeren daar een ondiepe subwoofer, die tegen de achterkant van de stoel gericht zou zijn. Ik weet niet zeker of het een goed idee is om die route te volgen, daarom plaats ik het hier. (Ik denk dat er ongeveer 2"-3" tussen de firewallpanelen zit + hoeveel ruimte de luidspreker voorbij flush zou uitsteken, waardoor de stoel naar voren zou worden geduwd)

Dit interieur lijkt op die van mij. (Let op de grote middentunnel, daar bevindt zich de benzinetank. Hij is een stuk kleiner dan de foto doet vermoeden, want er is een plastic console met asbakken en een armsteun erboven.)

Image

Deze laten misschien wat beter zien hoe een naakt Fiero-interieur eruitziet:
Fiero History

De muziek waar ik naar luister is alles van vocal trance, country rock, top 40, klassiek, etc.

Ik heb nog geen budget vastgesteld, omdat ik niet weet hoeveel luidspreker ik nodig heb om goed te klinken (voor mij). Tegelijkertijd is mijn auto vrij luid, dus ik weet niet zeker of ik speakers van $4000 ĂĽberhaupt zou kunnen horen. Als ik er een moet instellen, lijkt $2000 (exclusief een hu) redelijk. Ik kan altijd goedkoper gaan. Ik ben ook niet tegen het kopen van gereviseerde/gebruikte apparatuur van leden/vertrouwde bronnen.

#2 ·
Ik kan je niet helpen met het interieur, maar mijn vader had vroeger een Fiero en de op maat gemaakte kist voor mijn firebird paste perfect in de "kofferbak" achter de motor. Ik weet niet zeker hoe het zou hebben geklonken, maar ik wilde het altijd proberen.

Succes! Ik ben benieuwd wat je ervan maakt.

#4 ·
Ik heb dezelfde auto. Ik ben van plan een systeem te bouwen rond een 10" Rockford center sub (in de console), deurpods en componenten in het dashboard. Het zouden 11 speakers moeten zijn als het klaar is. Ik ben nu de versterkerrek aan het ontwerpen, maar heb moeite met het vinden van een aantal van de onderdelen die ik *denk* dat ik wil/nodig heb ... ;)

#6 ·
Terwijl je toch bezig bent, google dan 'Northstar Fiero'. De 32v Caddy Northstar-motoren vallen er bijna in met kleine aanpassingen. Niemand lacht ooit om 350+ pk Fiero's!

~JH
a) De Northstars zijn een bedradingsnachtmerrie. (en ik zal het niet eens over mechaniek hebben!)

b) Vanwege het 90 graden V8-blok heb je een adapterkit nodig, die een hoop toevoegt aan de swap. Zie de site van V8 Archie daarvoor.

c) Inderdaad, niemand lacht ooit om een Fiero van 350+ pk, maar je zult het nooit uit een Northstar zien, tenzij je hem aanpast. Rechtstreeks uit de doos maakt de Northstar slechts 300 pk aan de krukas in zijn hoogste vermogen.

Er zijn genoeg andere opties voor motoren. ;) Maar ik dwaal af. Het voorcompartiment van onze auto's is niet zo waterdicht. Het heeft eigenlijk een gat in de bodem van de bandenhouder om het te laten leeglopen. Er is genoeg ruimte om een sub in de vloer van de passagierskant te monteren, of je kunt een paar subs achterin achter elke stoel laten zinken (er zit een kleine luchtspleet in die als brandmuur fungeert).

#8 ·
Ik zou graag feedback en meer ideeën willen zien over welk systeem ik hier met de kleine cabine zou kunnen bouwen.

Zou ik luidsprekers in de deuren moeten plaatsen (niet veel diepte mogelijk, tenzij ik ze in de cabine verleng), of ze tegen de voorruit laten vuren?
(Standaard luidsprekerbehuizing bovenop het dashboard (oorspronkelijk 4"x10") past 5,25" componenten.)

8" sub-behuizing zou onder het dashboard aan de passagierskant passen, naar beneden vurend.

De auto heeft 4"x6" luidsprekers in de B-stijlen, vlak naast de stoelen. Zal die waarschijnlijk verwijderen. Waarschijnlijk geen zin in "rear fill" in een 2-zitter.

#9 ·
Vele jaren geleden hoorde ik een prachtig systeem in een van deze, het had een paar punch (origineel) 8' achter de stoelen en 5,25" componenten aan de voorkant. Het was simpel en echt accuraat.

Ik denk niet dat er rear fill was, maar de cabine zat vol geluid.

Ik zou proberen de installatie simpel te houden en zo nodig meer toe te voegen.

Verzonden vanaf Imperial walker 17a via planetaire datcom server

#10 ·
Oké, laat je ideeën horen..

8" JL Audio w3, of w7 onder het dashboard? W7 zou waarschijnlijk een grotere behuizing vereisen die meer beenruimte zou gebruiken.
Zal de w7 overkill zijn?

Ik hou van het idee van een alles-in-één versterker, omwille van de ruimte. Dus een 5-kanaals of 6-kanaals.

Nog steeds niet zeker over componenten.

#12 ·
Wil je actief gaan of passief blijven? Klinkt alsof je een geweldig geluid kunt krijgen met een simpele two-way front stage, en dan een stevige 8".
Ik sta nog open. Een 2-weg of 3-weg was mijn plan. Nog aan het beslissen of ik 6,5" of 5,25" wil doen.

Moet ik de tweeters ook tegen de voorruit richten? (zie foto van de auto), of moet ik een pod maken om ze te richten?

Maakt het uit of ik de grotere speaker richt? (woofer in 2-weg, midrange in 3-weg)

Heeft iemand ooit zoiets geprobeerd als de Audi Bang & Olufsen speaker pod?

Image

Image

Hoeft niet te bewegen, maar zou wel cool zijn. Of andere pods die uit het dashboard zouden kunnen komen?

#13 ·
Voor SQ.... met TA in uw budget:

Als... vanuit uw normale rijpositie het kick-gebied kunt zien.... zou ik gaan:

6.5 MidBass in kick-gebied (ik weet dat je schreef: "Niet veel ruimte voor kickpanelen, want dat is een voetensteun en de voorbanden zitten erachter.", maar als je van plan bent het dashboard opnieuw op te bouwen, kun je de voetensteun verwijderen.

Het interieur van de Fiero geeft je geweldige PLD's om mee te werken die je zullen helpen in je systeem.

Tweeters in A-stijlen of, afhankelijk van de weergave, misschien ook tweeters in het kick-gebied.

een kleine woofer vooraan, vergelijkbaar met deze:

Image

Image

Als het kick-gebied te klein is, kun je voor een 3-weg gaan en MIDS 3" of 4" in het kick-gebied en MidBass in de deuren plaatsen, zoals ik deed.

Dit is mijn kick-gebied met 3" MID:

Image

Laat me het zo zeggen... wil je auto's ruilen! Ik heb liever een Fiero dan een Yaris voor een SQ-systeem!

D.

#15 ·
Bekijk deze 2 diagrammen die ik heb gemaakt, ... bekijk de verhoudingen en de locatie van de spreker in verschillende auto's.

Heb je de uitdrukking "Zingen op de motorkap" gehoord (zie het podium op de Mustang)

Mijn Yaris:
Image

Deze Ford Mustang profiteert van zijn ergonomie voor een beter podium, net als een Fiero:

Image

#16 ·
Er waren in de jaren 90 een paar systemen gemaakt in Fieros die ik me herinner te hebben gezien in Car Audio & Electronics, Car Stereo Review, en dergelijke. Ik herinner me geen namen of details, maar de voorklep werd bijna altijd gebruikt voor een subwoofer en de output werd door het schutbord geleid.

#17 ·
Er waren in de jaren 90 een paar systemen in Fiero's die ik me herinnerde te hebben gezien in Car Audio & Electronics, Car Stereo Review en dergelijke. Ik herinner me geen namen of details, maar de voorste kofferbak werd bijna altijd gebruikt voor een subwoofer en de output werd door de firewall geleid.
Daarover nagedacht. Ik weet niet zeker of ik de opslagruimte zou willen opgeven. Het is al een premium op deze auto. Ik dacht erover om de reserveband uit de voorkant te halen en deze te bekleden en een tweede kofferbak voorin te hebben, zoals de Porsche Boxster. Het is fijn dat ik in tegenstelling tot echte middenmotor-exoten een verticale kofferbak achter de motor heb. Zelfs met zijn vreemde vorm past er behoorlijk wat in.

#18 ·
Ik wacht op betere afbeeldingen van een "gestript" Fiero-interieur, maar hier zijn een paar ideeën:
Image

Hier zou ik waarschijnlijk een 8" downfiring subwoofer monteren (passagierszijde tegen rechter spatbord):
Standaard had deze locatie een optionele 5"-6" "subwoofer".
Een Fiero-forumlid werkt aan een behuizing die de beschikbare luchtruimte onder het dashboard maximaliseert. Ik kan niet wachten om het af te zien.
Image

Image

Image

Image

De inkeping is er omdat de standaard 4"x10" speaker hier tegen het dashboard gericht is. Afhankelijk van waar ik mijn speakers monteer, kan ik de box ook uitbreiden om deze ruimte te benutten. Ik weet alleen niet zeker of de moeite de kleine hoeveelheid luchtruimte waard is. Ik hoop dat iemand hier kan reageren.

Image

Image

Hier zijn een paar andere oplossingen die mensen voor deze locatie hebben gemaakt:
Image

Image

#19 ·
Een andere optie die ik heb, is het gebruik van een interieur in Ferrari 355-stijl.

origineel:
Image

Fiero-versie:
Image

Meer foto's: Ferrari dashboard in Fiero installatie

Ik heb eigenlijk een dashboard dat lijkt op het bovenstaande, dat stof verzamelt. (Het mist de ventilatieopeningen en de deurkaarten.) Ik overwoog om de tweeters te plaatsen waar de zijventilatieopeningen zitten, en misschien een kleine ventilatieopening te maken die naast de tweeters komt.

Gallardo geĂŻnspireerd dashboard (niet bedoeld om nauwkeurig te zijn):
Image

Dit zou een andere optie zijn, maar de bouwer heeft het nog niet afgemaakt. (zoals je kunt zien)