DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

2022 Ram 1500 amp installatie

9.6K views 35 replies 7 participants last post by  Reykert  
#1 ·
Ik heb nog niet eens een versterker gekocht, maar ben aan het uitzoeken hoe ik er een kan installeren om te bepalen of ik het zelf kan doen of dat ik naar een lokale winkel moet gaan. Ik denk dat ik ook een paar speakerdraden van de deuren opnieuw moet leggen. Na het bekijken van een paar video's lijken de basisprincipes van het installeren van een versterker voor mij haalbaar, maar er zijn nogal wat dingen die ik niet begrijp over hoe ik het in mijn specifieke voertuig moet doen, dat een fabrieksversterker heeft.

Nodig:
-Versterker (Audison AP F8.9 gepland, plus ik voeg later een subversterker toe)
-Een verbeterde accu (is dit nodig?)
-Versterker bedradingskit
-PAC AmpPro AP4-CH41 (plus misschien een toslink-adapter? Ben nog aan het leren wat dit is/doet)
-APH CH42-harnas om in de fabrieksversterker onder de bestuurdersstoel te steken, zodat ik geen fabrieksbedrading hoef door te knippen. (Zal ik die draden dan op het harnas rechtstreeks op de versterker aansluiten?)

Uit wat ik heb gelezen, lijkt het er ook op dat de bedrading voor de middentoner van de bovenste deur in het Harmon Kardon-systeem mogelijk van de 6x9 in dezelfde deur komt. Omdat ik van plan ben een versterker/dsp te gebruiken, ga ik ervan uit dat ik nieuwe luidsprekerdraad moet leggen, zodat die luidspreker in de bovenste deur zijn eigen kanaal heeft om af te stemmen van de dsp?

Sorry voor alle vragen, misschien kan ik het het beste naar een winkel brengen, maar dan heb ik gewoon minder geld voor luidsprekers. Bovendien vind ik dit leuk als ik het gevoel heb te begrijpen wat er moet gebeuren. Het geluiddicht maken van de truck kostte een hoop werk, maar het was wel leuk.

#2 ·
Heb je ooit gezegd wat je budget is? Misschien heb je het in een andere thread gezegd, maar welke componenten gebruik je? Ga je voor je front stage voor 2-weg of 3-weg? Actieve of passieve crossovers?

Als het budget het toelaat, raad ik aan nieuwe luidsprekerkabels te gebruiken. Naar mijn mening neemt het veel zorgen weg en geeft het gemoedsrust. Heb je erover nagedacht waar je je versterker(s) monteert? Als ik me goed herinner, heb je een eTorque, dus de ruimte aan de achterwand is beperkt. Montage onder de stoel moet overwogen worden als je van plan bent later een subwoofer toe te voegen.

Het toevoegen van een AGM-accu is een investering, maar het is absoluut de moeite waard. Met een eTorque is dat alles wat je echt hoeft te doen voor het elektrische systeem van de truck. Een degelijke AGM voor deze truck kost ongeveer $350-$400. Die AGM ondersteunt vrijwel alles wat je in de toekomst doet en biedt jarenlange betrouwbaarheid, mits goed onderhouden (wat niet moeilijk is).

#3 ·
Heb je ooit gezegd wat je budget is? Misschien heb je het in een andere thread gezegd, maar welke componenten gebruik je? Voor je frontstage, ga je 2-weg of 3-weg? Actieve of passieve crossovers?

Als het budget het toelaat, raad ik aan nieuwe luidsprekerkabels te gebruiken. Naar mijn mening neemt het veel zorgen weg en geeft het gemoedsrust. Heb je erover nagedacht waar je je versterker(s) gaat monteren? Als ik me goed herinner, heb je een eTorque, dus de ruimte aan de achterwand is beperkt. Montage onder de stoel moet overwogen worden als je van plan bent later een subwoofer toe te voegen.

Het toevoegen van een AGM-accu is een investering, maar het is absoluut de moeite waard. Met een eTorque is dat alles wat je echt hoeft te doen voor het elektrische systeem van de truck. Een fatsoenlijke AGM voor deze truck kost ongeveer $350-$400. Die AGM ondersteunt vrijwel alles wat je in de toekomst gaat doen en biedt jarenlange betrouwbaarheid, mits goed onderhouden (wat niet moeilijk is).
Mijn oorspronkelijke budget was $2.500, maar ik heb al ongeveer $700 uitgegeven aan het geluiddicht maken van de truck. Ik vind het prima om iets meer uit te geven, maar wil het wel in de buurt houden. Momenteel is mijn plan Audison AP F8.9 versterker, SI TM8's, Xcelsus xxm325+xxt30 of AF GB25+GB10 voor een 3-weg setup. Ik zal later een sub en andere versterker toevoegen.

Ik heb de fabriekssubwoofer verwijderd, dus er is wat ruimte op de achterwand achter de achterstoel aan de passagierskant. Daar ben ik momenteel van plan om te proberen ruimte te laten voor subs onder de stoel als ik daaraan toe kom. Ik ben van plan een AGM-accu te nemen, maar probeer te beslissen of ik er meteen een nodig heb of dat ik een paar maanden zonder kan, terwijl ik wat meer geld spaar. Geloof me, ik wil alles kopen en het in één keer gedaan krijgen, maar het is al moeilijk genoeg om mijn vrouw zover te krijgen dat ze zelfs de $2.500 uitgeeft aan iets waar ze helemaal de noodzaak niet van begrijpt haha.

#4 ·
Broeder...ik snap het. Geloof me! 😂

Gelukkig is je elektrische installatie solide. Je kunt de investering in de AGM uitstellen terwijl je het systeem opbouwt. Dat gaat ervan uit dat je huidige batterij nog een redelijke levensduur heeft. Als hij zwak is en niet goed oplaadt, heeft dat invloed op de prestaties. Ervan uitgaande dat hij in orde is, kun je de upgrade van de batterij prima uitstellen.

Met de fabriekssubwoofer weg, heb je ruimte achter de achterbank. Dat is een goede keuze voor de versterkers en stelt je in staat om het systeem verder uit te bouwen.

Als je nog niet besloten hebt om dit te doen, sla dan voorlopig het toevoegen van speakers aan de achterdeuren over. Speakers in de achterdeuren zouden geen verstandig gebruik van middelen zijn. Focus op die frontstage. Een sub is belangrijk voor goede prestaties. Zelfs een enkele 10” of 12” zal een grote impact hebben op de algehele kwaliteit van het systeem. Fox-boxen zijn niet zo duur, passen er direct in en kunnen een goed compromis zijn om mee te beginnen. Ik heb er bijna drie jaar een gehad en hij deed het geweldig! Ik had een 12” alpine r-type (duel 4ohm VC) op een 750 watt Rockford mono versterker. Dat zou meer dan genoeg zijn om die zoete lage tonen te hebben die je wilt...vroeger of later. Er zijn waarschijnlijk betere subs dan de alpine die voor de helft van de prijs te krijgen zijn. Een enkele sub met die TM8's zou geweldig klinken!

#5 ·
Broeder…ik snap het. Geloof me! 😂

Gelukkig is je elektrische installatie solide zoals die is. Je kunt de investering in de AGM uitstellen terwijl je het systeem opbouwt. Dat gaat ervan uit dat je huidige batterij nog een behoorlijke levensduur heeft. Als hij zwak is en geen goede lading vasthoudt, heeft dat invloed op de prestaties. Ervan uitgaande dat het in orde is, kun je de verbeterde batterij prima uitstellen.

Als de fabriekssubwoofer weg is, heb je ruimte achter de achterpassagiersstoel. Dat is een goede keuze voor de versterkers en stelt je in staat om het systeem verder uit te bouwen.

Als je nog niet besloten hebt om dit te doen, sla dan voorlopig het toevoegen van luidsprekers aan de achterdeuren over. Luidsprekers in de achterdeuren zouden geen verstandig gebruik van middelen zijn. Concentreer je op die voorste fase. Een sub zal belangrijk zijn voor de juiste prestaties. Zelfs een enkele 10" of 12" zal een enorme impact hebben op de algehele kwaliteit van het systeem. Fox-boxen zijn niet zo duur, passen er direct in en kunnen een goed compromis zijn om je op weg te helpen. Ik heb er bijna drie jaar een gehad en het werkte geweldig! Ik had een 12" alpine r-type (duel 4ohm VC) op een 750 watt Rockford mono versterker. Dat zou meer dan genoeg zijn om die zoete lage tonen te hebben die je wilt... eerder dan later. Er zijn waarschijnlijk betere subs dan de alpine die voor de helft van de prijs te krijgen zijn. Een enkele sub met die TM8's zou geweldig klinken!
Dat is een goede tip over de achterluidsprekers, waardoor ik die sub veel eerder kan krijgen! Ik zal nu Fox-boxen bekijken, waardeer het.

#8 ·
Ik heb een nieuw systeem in mijn 22 ram 1500 12" HK geplaatst. Als je hetzelfde hebt, heb je de pac AP4-CH41 en APHCH42 nodig om verbinding te maken met de Hu. De kabelboom die bij de CH41 wordt geleverd, werkt niet met de nieuwere trucks, daar is de CH42 kabelboom voor, ram heeft de plug-stijl op de Hu veranderd. De pac APH-CH01 kabelboom is degene om de luidsprekerdraden te onderbreken en de oem-versterker onder de bestuurdersstoel te omzeilen. De oem-versterker moet aangesloten blijven, de luidsprekeruitgangen worden met deze kabelboom losgekoppeld. Trek gewoon nieuwe luidsprekerdraad van de versterker naar de bestuurdersstoel en maak je aansluitingen, ik heb een oem-bedradingsschema voor het HK-systeem als je het nodig hebt. De 6x9 deur en deur tweeter zitten op aparte bedrading. Ik heb de tweeter bedrading verlengd naar het deursail en de tweeter in de pod gemonteerd. Zorg ervoor dat je de pac APA-TOS1 krijgt, een schoon digitaal signaal van Hu naar versterker, één kabel om van Hu naar versterker te lopen, zorg ook voor extra lengte op die toslink-kabel, ze houden van mooie brede, vegende bochten. Ik vond een combi-deal op Amazon voor de CH41 en tos1, kreeg beide voor de prijs van alleen de CH41. Ik zou je aanraden om bij de oem-luidsprekerbedrading te blijven, het risico VS de beloning is het werk en de mogelijkheid om de deurstekker of bedrading te vernietigen niet waard.

#9 ·
Ik heb een nieuw systeem in mijn 22 ram 1500 12" HK geplaatst. Als je hetzelfde hebt, heb je de pac AP4-CH41 en APHCH42 nodig om verbinding te maken met de Hu. De kabelboom die bij de CH41 wordt geleverd, werkt niet met de nieuwere trucks, daar is de CH42-kabelboom voor, ram heeft de plug-stijl op de Hu veranderd. De pac APH-CH01-kabelboom is degene om de luidsprekerdraden uit te breken en de oem-versterker onder de bestuurdersstoel te omzeilen. De oem-versterker moet aangesloten blijven, de luidsprekeruitgangen worden met deze kabelboom losgekoppeld. Trek gewoon een nieuwe luidsprekerkabel van de versterker naar de bestuurdersstoel en maak je aansluitingen, ik heb een oem-bedradingsschema voor het HK-systeem als je het nodig hebt. De 6x9 deur en de deurtweeter hebben aparte bedrading. Ik heb de tweeterbedrading verlengd naar het deurzeil en de tweeter in de pod gemonteerd. Zorg ervoor dat je de pac APA-TOS1 krijgt, een schoon digitaal signaal van Hu naar versterker, één kabel om van Hu naar versterker te laten lopen, zorg ook voor extra lengte op die toslink-kabel, ze houden van mooie brede bochten. Ik vond een combi-deal op Amazon voor de CH41 en tos1, kreeg beide voor de prijs van alleen de CH41. Ik zou je aanraden om bij de oem-luidsprekerbedrading te blijven, het risico VS beloning is het werk en de mogelijkheid om de deurstekker of bedrading te vernietigen niet waard.
Dit was ongelooflijk nuttig, bedankt. Ik ben erg blij te horen dat elke luidspreker zijn eigen bedrading heeft, ik was bang om nieuwe draad door de deur te trekken. Als je het bedradingsschema zou kunnen sturen, zou dat geweldig zijn, en tos1 is het!

#11 ·
Graag gedaan. Ik zal vanavond na het werk het bedradingsschema plaatsen en naar de schakelaars kijken, ik weet het niet uit mijn hoofd. Ik weet niets over die versterker/dsp, maar hij heeft waarschijnlijk meer functionaliteit dan alleen gain/fading, dus ja, dat wil je. Ik heb een Minidsp, ik heb een telefoonverlengkabel gekocht die werkt met hun knop, de knop in de zonnebrilhouder in de console boven het hoofd geplaatst en de kabel over de hemelbekleding naar beneden langs de A-stijl getrokken.

#13 ·
Ja, de gain/fader noemde ik de knop. Dat bedoelde ik met meer functionaliteit, het kan misschien afstemmingsslots veranderen, waarbij elke slot een andere melodie is die je hebt ingesteld. Subvolume en hoofdvolume. Als de versterker meerdere ingangen heeft, kun je misschien ook tussen deze schakelen. Het beste is om de handleiding te downloaden en een idee te krijgen van hoe het werkt en wat er nodig is om het te laten werken, een beetje onderzoek kan het proces zoveel gemakkelijker maken.

#14 ·
Ja, de gain/fader noemde ik de knop. Dat is wat ik bedoelde met meer functionaliteit, het kan misschien afstemmingsslots wijzigen, waarbij elke slot een andere melodie is die je hebt ingesteld. Subvolume en hoofvolume. Als de versterker meerdere ingangen heeft, kun je misschien ook tussen deze schakelen. Het beste is om de handleiding te downloaden en een idee te krijgen van hoe het werkt en wat er nodig is om het te laten werken, een beetje onderzoek kan het proces zoveel gemakkelijker maken.
Oh, heel interessant, dat zou heel mooi kunnen zijn om te hebben. De mogelijkheid om te schakelen tussen verschillende opgeslagen melodieën zou nuttig zijn

#15 · (Edited)
Ik heb mijn installatie ook aan het einde van de zomer in mijn Ram 1500 voltooid.

Ik kan netaudio.com ten zeerste aanbevelen voor subwoofers en ik heb ook hun versterkerrek gebruikt dat achter de achterbank wordt gemonteerd.

• Like
Reactions: Ram1220
#16 ·
Ik heb mijn installatie ook aan het einde van de vorige zomer in mijn Ram 1500 voltooid.
Ik kan netaudio.com ten zeerste aanbevelen voor subwoofers en ik heb ook hun versterkerrek gebruikt dat achter de achterbank wordt gemonteerd.
Wow, ik ga dat versterkerrek zeker halen. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik er een kan maken, maar dat is perfect.

Ik zie ook dat je de xxt30 tweeter gebruikt, die ik overweeg. Wat vind je ervan? En was het moeilijk om de xxm425 in het dashboard te krijgen? Ik denk dat ik gewoon de xxm325 ga doen, maar ben wel benieuwd

#19 ·
We hebben demper aangebracht en het tapijt teruggeplaatst en de versterkerrek erover gemonteerd, als ik me goed herinner.

We hebben de aarde op de bout van de achterste bestuurdersstoel gemonteerd.

• Like
#22 ·
We hebben demper aangebracht en het tapijt teruggeplaatst en de versterkerhouder erover gemonteerd, als ik me goed herinner.

We hebben de aarde gemonteerd op de bout van de achterste bestuurdersstoel.
View attachment 419104
Wow, goed gedaan met de demper! Bedoel je met de aarde degene die in lijn ligt met degene die ik rood heb gemarkeerd, maar dichter bij de achterwand (achter de fles)? Heb nog nooit een versterker geïnstalleerd, dus wil er zeker van zijn dat ik een goede aardingsplek kies om te gebruiken met die versterkerhouder.

Attachments

#20 ·
Ik wil je draad niet overspoelen met mijn foto's, maar je een idee geven van de Net audio-behuizing.

Het steekt net voorbij de achterbank uit en sommige mensen vinden dat niet prettig, maar naar mijn mening is er nog steeds voldoende beenruimte.

• Like
#21 ·
Wil je je draad niet overspoelen met mijn foto's, maar om je een idee te geven van de Net audio behuizing.

Het steekt net voorbij de achterbank uit en sommige mensen houden daar niet van, maar naar mijn mening is er nog steeds voldoende beenruimte.
View attachment 419105
View attachment 419106
Al deze foto's zijn nuttig voor mij, dus bedankt. Ziet eruit alsof de behuizing toegang tot de bakken behoudt, wat fijn is. Ik gebruik ze niet vaak, maar wil wel de mogelijkheid hebben haha. Ik ben nog steeds aan het lezen over upfiring vs downfiring, en ported vs sealed om te bepalen wat ik wil, maar op het eerste gezicht heeft Netaudio opties voor al het bovenstaande

#23 · (Edited)
Geen probleem. Net audio biedt zeker elke gewenste optie. Ik wilde gewoon een eenvoudige, schone, afgesloten behuizing, wilde geen bling.

Ik gebruik mijn bakken voor detailbenodigdheden en andere diverse spullen. Ik heb erover nagedacht om de bak aan de passagierskant te gebruiken voor een speciale 2-kanaals versterker voor de 8's, omdat de V Eight dsp naar mijn mening gewoon niet genoeg vermogen levert.

#26 ·
Ik sluit me aan bij de Netaudio-behuizingen. De mijne steekt niet voorbij de achterbankbodems. Wees ook voorzichtig en neem de maten van dat Netaudio-versterkerrek. @darylrsv4 heeft niet de extra etorque-accu achter zijn stoel zoals ik. Ik weet niet zeker of je een etorque hebt.

View attachment 419110
De mijne heeft wel de etorque. Het lijkt erop dat het versterkerrek stopt voordat de accu begint, maar dat moet ik even bekijken, bedankt. Die behuizing ziet er geweldig uit, het lijken de juiste keuze voor subwoofers te zijn.

#28 · (Edited)
Ten eerste heb ik je het verkeerde onderdeelnummer verteld voor de luidsprekerkabelboom, APH-CH03 is wat je nodig hebt, NIET APH-CH01. Schakelaars op de CH41, als je de toslink-uitgang gebruikt, schakelaar 1 op de aan-positie, alle andere uit. Dit geeft je gongen en alles werkt zoals af fabriek. Download de handleiding voor de CH41, er is een proces om hem in de truck te programmeren, zet de HU en het dashboard pas weer in elkaar als het klaar is en werkt. Net onder de HU in het dashboard is er een perfecte plek voor de CH41, wikkel hem in dun schuim en zet hem op zijn kant, alsof hij ervoor gemaakt is.
Ik ben het eens met netaudio, 2 12'' dayton audio rss315ho-4 verzegeld zonder zittingverhoging, oerdegelijke bouwkwaliteit. Wees ervan bewust dat je een beperkte hoeveelheid ruimte hebt voor de luidsprekerhoogte zonder een zittingverhoging, de meeste favoriete subs op dit forum passen niet.
HK bedradingsschema hieronder.

Attachments

#29 ·
Ten eerste heb ik je het verkeerde onderdeelnummer verteld voor de luidsprekerkabelboom, APH-CH03 is wat je nodig hebt, NIET
APH-CH01. Schakelaars op de CH41, als je de toslink-uitgang gebruikt, schakelaar 1 op de aan-stand, alle andere uit. Dit geeft je gongen en alles werkt zoals in de fabriek. Download de handleiding voor de CH41, er is een proces om hem in de truck te programmeren, zet de HU en het dashboard pas weer in elkaar als het klaar is en werkt. Net onder de HU in het dashboard is een perfecte plek voor de CH41, wikkel hem in dun schuim en zet hem op de rand, alsof hij ervoor gemaakt is.
Ik ben het eens met netaudio, 2 12'' dayton audio rss315ho-4 verzegeld zonder stoelverhoging, oerdegelijke bouwkwaliteit. Houd er rekening mee dat je een beperkte hoeveelheid ruimte hebt voor de luidsprekerhoogte zonder stoelverhoging, de meeste favoriete subs op dit forum passen niet.
HK bedradingsschema hieronder.
Ik waardeer dit enorm, het heeft me net een hoop hoofdpijn bespaard en veel vragen beantwoord!

#30 ·
Waar hebben jullie de Conductor gemonteerd?

#33 · (Edited)
Ik heb de mijne tussen de bekerhouders gemonteerd. Ik moet @Turb0Yoda bedanken, want hij had de houder gemaakt en binnen 24 uur in mijn handen. Het helpt dat hij ongeveer 35 mijl van me vandaan woont.

Dit zou een tijdelijke houder moeten zijn, maar ik heb eigenlijk geen reden om hem te veranderen.

#35 · (Edited)
Ik vond je optie beter @saltyone, maar moest genoegen nemen met de bekerhouderlocatie toen we mijn installatie deden met de aanhangerrem daar.

Ik geloof dat de Conductor groter is dan de JL DRC.

• Like
Reactions: saltyone