DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Opties voor de constructie van de doos - Epoxyhars?

16K views 32 replies 16 participants last post by  Holmz  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik ben een box aan het bouwen voor mijn 2 Hertz HX300Ds.

Deze komt op mijn boot, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik de juiste materialen gebruikte.

Ik was van plan om de ported box te bouwen met 3/4" mdf en óf de box te coaten met epoxyhars ÓF het mdf te bedekken met 1-2 lagen doek en epoxyhars.

Daarna zou ik de box van vinyl en tapijt voorzien.

Ik zou alle hulp en advies waarderen van mensen die dit type box al eerder hebben gebouwd.

#2 ·
Twee ideeën voor een MDF-box: verzegel hem met een paar lagen primerverf en breng vervolgens een laminaat aan. Als dat spul tientallen jaren op een aanrecht kan meegaan, kan het waarschijnlijk ook voor je boot werken.

Of, als het niet zichtbaar is, kun je hem gronden en de hele buitenkant bedekken met een butyl deadener zoals stinger roadkill of wat dan ook betaalbaar is in jouw omgeving. Aluminium + butylrubber zijn behoorlijk waterdicht.

De ideale boot sub box zou een aluminium plaat zijn. Dat kan veel geld kosten als je het niet zelf kunt doen. Het zou de lichtste, de stijfste kunnen zijn en niet snel roesten, rotten of kromtrekken.

#4 ·
Ik weet niet zeker of het goedkoper is dan hars, maar spuitbare bedliner wordt door een paar mensen gebruikt voor luidsprekers in deuren om ze af te dichten en het lijkt redelijk goed te werken, zou een andere optie kunnen zijn. Ik weet niet zeker hoe goed lijm voor vinyl of tapijt erop zou plakken :p

#6 ·
Ik heb ontdekt dat bedliner van een MDF-box kan afbrokkelen. Het is vrij sterk en hecht goed, maar er kunnen wel chips ontstaan.

Als je de box wilt bekleden met tapijt, zal Nashua Rubber Flashing Tape ($23@Homedepot) deze goed afdichten. Het is erg dun, maar een product op basis van butylrubber dat is ontworpen om houten oppervlakken waterdicht te maken.

Verf, Nashua tape (of demper) en je bent voldoende waterdicht.

Overweeg ook om marine multiplex te gebruiken als je het voor een redelijke prijs kunt vinden.

#10 ·
Ik geloof dat het berkenhout nog steeds een behandeling moet krijgen voor bescherming tegen vocht in de bootomgeving. De epoxyhars die ik heb gebruikt, moest worden geverfd voor UV-bescherming, maar als de kist niet in de zon komt of bedekt is met vinyl/tapijt zoals je zei, zou het goed moeten zijn.

#14 ·
Bedankt lBcivic
Ik heb een lokale plek gevonden die fatsoenlijke epoxyhars levert voor 70 dollar per gallon... best behoorlijk hierboven!
Ook een paar West Marine's in de buurt. Eén bij de Oak Street Bridge en één bij de Granville Bridge.
Ze hebben goede hars en epoxyverf.

#17 ·
Ik werk in de maritieme industrie, je wilt het hout volledig met hars coaten. Daarna gronden en schilderen met een verf zoals brightside van interlux of easypoxy van Pettit. Merk maakt niet uit, maar het verlengt de levensduur in een maritieme omgeving aanzienlijk.

#21 ·
Even ter informatie voor jullie in warme staten zoals Texas of degenen die van plan waren een VERZEGELDE glasvezelbehuizing te maken. Gebruik geen epoxyhars. Epoxyhars begint te smelten in de range van 135 (langzaam uithardend) - 160 (snel uithardend) graden, tenzij je hars voor hoge temperaturen gebruikt, waarvoor specifieke uithardingsinstructies nodig zijn, zoals uitharding in een oven. Ik kwam hier ACHTER NADAT ik twee gallons epoxyhars had gekocht. Ik wilde gewoon een paar van die meer fortuinlijke zielen redden. Ja, in de zomer in Texas kan je auto deze temperaturen in de zon bereiken. Wat een verzegelde behuizing betreft, kan deze oplopen tot 80 C of 176 F in de doos door de warmte van de magneet. Ik denk niet dat je wilt dat epoxy op je subwoofer druipt. Sorry, maar je moet ofwel Vinylester (mijn keuze) of Polyester gebruiken voor een aangepaste verzegelde behuizing. Als je in een koudere staat woont, kun je epoxyhars gebruiken voor een verzegelde behuizing, maar alleen als je de subwoofer omdraait (magneet naar buiten). Ik kan dit niet doen met mijn woofers, omdat het ontwerp van de montagering dit niet toelaat.

#22 ·
Het klinkt misschien vergezocht. Maar, na alle hars en het werk dat je in een houten kist zou steken, heb je erover nagedacht om voor acryl te gaan? Je kunt een plaat van 1/2" krijgen voor een paar honderd dollar...

#23 ·
Ik gebruik al jaren Baltisch berkenhout met epoxyhars. Ik heb nog nooit een enkel probleem gehad. Ik heb ook nog nooit gehoord van smeltende epoxy. Epoxyharsen worden gebruikt in veel elektronica die behoorlijk heet worden.

Ik ben het er echter mee eens dat acryl een zeer permanente waterdichte oplossing zou zijn, maar wel duur.

Wat dacht je van het maken van bolvormige behuizingen van glasvezel? Vanwege de vorm zou je ze veel dunner en dus extreem licht kunnen bouwen. Ik herinner me dat jaren geleden iemand bolvormige behuizingen van koolstofvezel maakte die superlicht waren.

#24 ·
Ik gebruik al jaren Baltisch berkenhout met epoxyhars. Ik heb nog nooit een enkel probleem gehad. Ik heb ook nog nooit gehoord van smeltende epoxy. Epoxyharsen worden gebruikt in veel elektronica die behoorlijk heet worden.

Ik ben het er echter mee eens dat acryl een zeer permanente waterdichte oplossing zou zijn, maar wel duur.

Wat dacht je van het maken van sferische behuizingen van glasvezel? Vanwege de vorm zou je ze veel dunner en dus extreem licht kunnen bouwen. Ik herinner me dat iemand jaren geleden carbonvezel sferische behuizingen maakte die superlicht waren.
Mijn dochter en ik hebben een grote BB-8 gebouwd voor een Halloween-decoratie, we hebben papier-maché op een grote oefenbal gesmeerd en vervolgens twee lagen glasvezel. Het is erg licht maar stijf. Ik denk dat als het niet als een puntbelasting werd verdeeld, het mijn lichaamsgewicht zou dragen.

Een probleem met echt lichte subwooferkasten is dat ze de neiging hebben om rond te lopen of te dansen, je moet ze goed vastbinden of vastschroeven, maar dat moet je waarschijnlijk toch al op een boot doen..

De andere lichtgewicht en waarschijnlijk snellere optie zou zijn om een ​​sonotube van binnen en van buiten te voorzien van glasvezel. Je kunt ze in verschillende diameters en lengtes krijgen als je verder gaat dan de grote bouwmarkten. Ze zijn van karton, dus je kunt ze beter goed afdichten, of ze gewoon als vorm gebruiken en het karton verwijderen nadat je ze met glasvezel hebt bekleed.

#27 ·
De pilaren op mijn jeep zijn gemaakt van epoxyharsen en bevinden zich niet alleen in het hete voertuig, maar worden de hele dag blootgesteld aan zonlicht. Helemaal geen problemen. Ik gebruik kwaliteitsspullen van us composites.

#28 ·
Aangezien de thread in 2013 is gestart, zou ik verwachten dat het inmiddels is opgelost.