DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Clipping herzien (met meer bewijs)

14K views 29 replies 8 participants last post by  Sam Spade  
#1 · (Edited)
Clipping opnieuw bekeken (met meer bewijs)
Oké, hier is mijn bewering en zaak opnieuw op een duidelijkere manier geformuleerd en met ondersteunend bewijs. Voor zover ik kan zien, is er een tekort aan goed wetenschappelijk onderzoek hiernaar, maar veel wiskundige theorie. Het spijt me als dit mansplaining is.

Niet om te pronken, maar dit waren de resultaten van de peiling:
280516

Okat misschien is het een beetje pronken :)
Let op: ik heb niet gestemd.

Bewering
  • Als je 2 identieke auto's hebt met twee identieke paren in een passieve luidsprekeropstelling van 100 watt, en de ene auto heeft een versterker van 200 watt, de andere een versterker van 20 watt, welk systeem zal dan waarschijnlijk een driver opblazen? Ik zal deze bewering in eerste instantie doen voor thuis- en autosystemen.
  • Merk echter op dat dit gesprek me heeft doen afvragen of het probleem vaker voorkomt in hifi-systemen voor thuis dan in auto's, omdat auto-hifi vaak actief is, bandpassfilters en elektronische crossovers bescherming bieden, en het lijkt me dat versterkervermogen goedkoper is in auto-audio, in vergelijking met thuis-systemen. Daarom is er een heel segment van auto-audio-opstellingen waar clipping geen probleem is, behalve misschien voor subwoofers. En er zijn veel andere manieren om autoluidsprekers op te blazen.
  • Het concept van clipping en een kleinere versterker die een luidspreker met een hogere rating opblaast, is volledig contra-intuïtief.
  • Ik heb niet alle antwoorden en sommigen van jullie hebben een aantal echt interessante punten naar voren gebracht waarop ik na deze post zal reageren
Veronderstellingen:
  1. Systemen zijn passief
  2. Versterkers hebben geen thermische of clipping-bescherming
  3. Ervan uitgaande dat er een goede installatie in een auto of een hifi-systeem voor thuis is, zal een versterker van 20 watt waarschijnlijk luidsprekers van 100 watt opblazen dan een versterker van 200 watt. Dit komt omdat een kleinere versterker vaak niet luid genoeg zal zijn om de gebruiker tevreden te stellen en ze zullen WAARSCHIJNLIJKER het volume boven 12 uur zetten, en de versterker zal clippen. Zodra een versterker clipt, maakt hij de golfvorm vierkant en houdt hij de conus en spreekspoel stationair, met een stroom die erdoorheen loopt, zonder koeling door beweging. Dit kan vaak zo snel gebeuren dat je de hoorbare vervorming niet eens hoort of dat het kookt voordat je het kunt terugdraaien.
  4. Een versterker van 200 watt te hard in een luidsprekerpaar van 100 watt laten lopen, zal de luidsprekers vervormen, maar die vervorming zal de luidsprekers meestal niet onmiddellijk opblazen, en als je luistert, is er nog steeds beweging voor koeling, en als je geneigd bent, zul je waarschijnlijk het volume terugdraaien tot onder de vervormingsniveaus. Vervorming door te veel stroom van een grote versterker houdt de conus niet stationair, het duurt veel langer voordat de spreekspoel opwarmt, en je hebt een veel langer venster van hoorbare vervorming om de versterker terug te draaien voordat de spreekspoel kookt.
Wat is clipping?
Wikipedia zegt: Clipping is een vorm van golfvorm vervorming die optreedt wanneer een versterker overstuurd wordt en probeert een uitgangsspanning of -stroom te leveren die verder gaat dan zijn maximale capaciteit. Een versterker in clipping drijven, kan ertoe leiden dat deze vermogen uitvoert dat de vermogensclassificatie overschrijdt (Crutchfield zegt dit: Er is een andere, complexere reden waarom spreekspoelen verbranden wanneer ze worden blootgesteld aan overstuurde, geclipte signalen. Een blokgolf draagt twee keer het RMS-vermogen van een sinusgolf met dezelfde amplitude (hoogte). Dus niet alleen vertelt het signaal de spreekspoel om in een positie te springen en te sissen, het doet het met bijna twee keer het vermogen van de maximale capaciteit van de sub. Meestal is het de lijm die de spoeldraad aan de voormalige vasthoudt die als eerste smelt onder alle hitte, en de spoel stort in zijn opening.) Mijn argument over clipping is niet gebaseerd op clipping die meer output veroorzaakt, maar alleen op gelijkstroom en stationaire spreekspoelen. Maar het verdubbelen van het vermogen zou het erger maken.
Waarom subwoofers ontploffen: klap, knal, pop en sis

Het extra signaal dat de mogelijkheden van de versterker overstijgt, wordt eenvoudigweg afgesneden, wat resulteert in een sinusgolf die een vervormde blokgolf-achtige golfvorm wordt.

Bijvoorbeeld, De golfvorm buiten de rode lijn is wat zou worden geleverd bij afwezigheid van clipping, dwz wanneer de versterker voldoende headroom had om het signaal te leveren: Een vergelijking van verschillende methoden voor audio-declipping

280517

Dit is een geclipte sinusgolf, let op hoe deze vierkant is gemaakt:
Wanneer een golf vierkant is gemaakt, blijft de spreekspoel stationair en ontvangt deze gelijkstroom gedurende een bepaalde periode, en spreekspoelen zijn ontworpen om op wisselstroom te werken en te bewegen, zodat er koeling is en ze niet oververhit raken. Ik geloof dat de combinatie van gelijkstroom en een stationaire spreekspoel zonder beweging voor koeling het mechanisme is en hoe clipping een spreekspoel frit.

280518

Gitaar clipping en kleppen
@captainnbuffed Wees erop dat veel van de geluiden die door elektrische gitaren worden geproduceerd, afkomstig zijn van clipping. Hij heeft gelijk. Maar buizenversterkers clippen veel zachter dan solid state, zijn zo geconstrueerd dat ze dit doen, en je krijgt een cool vervormd geluid.

Het is mijn begrip dat buizenversterkers veel zachter clippen dan solid state, en veel minder waarschijnlijk drivers vernietigen.

Anecdotisch bewijs
  1. Dit lijkt er niet toe te doen of het een tweeter of mid of bas is. De eerste opgeblazen driver van een geclipte versterker die ik ervoer, was een 30 watt sansui-versterker die de woofer van een 150 watt sansui 3-weg luidspreker opblies. Ik weet dit omdat ik een 16-jarige was die dacht dat een versterker van 30 watt nooit een luidspreker van 150 watt kon opblazen en ik hem op 11 zette. Tweeters kunnen echter meer kans hebben op ingebouwde bescherming, wat betekent dat ze minder snel frituren dan mids/basdrivers.
  2. 99% van de hifi-klanten aan wie ik apparatuur verkocht, dacht hetzelfde, dwz een kleinere versterker kon nooit een luidspreker met een hogere rating opblazen. We hadden talloze klanten met kleine versterkers die terugkwamen met opgeblazen drivers. Ik had de "pas op dat kleine versterkers kunnen clippen en luidsprekers met een hogere rating kunnen vernietigen" lezing voor elke klant. En het is volledig contra-intuïtief.
  3. Dit is volledig onomstreden in hifi voor thuis
Klasse D
Klasse D-versterkers kunnen clippen en huisluidsprekers hebben vaak bescherming voor tweeters, maar niet voor mid- en basdrivers:

Dus op clippingniveaus zal de digitale eindversterker hoge niveaus van gelijkstroom uitvoeren die naar uw vintage luidsprekers worden gevoerd & DAT (de gelijkstroom) zal de dood van hen zijn. De tweeter heeft meestal een high-pass netwerk, wat betekent dat het een serieschakelingscondensator heeft die gelijkstroom blokkeert, maar de woofer (& zelfs de midrange) heeft/hebben geen serieschakelingscondensator, dus gelijkstroom wordt rechtstreeks naar de driver gevoerd & het zal heel snel beschadigd raken, zo niet onmiddellijk.
Ik hoop dat dit helpt.....

Versterkers in het algemeen
Van Audio Science Review:

"Ik ben een grote fan van Roger Sanders. Hij heeft een zeer op metingen gebaseerde benadering van zijn producten en is van mening dat versterkers soms anders klinken, maar niet om de reden die de meeste audiofielen denken.

om te citeren:
"De meeste audiofielen herkennen gewoon niet wanneer hun versterkers clippen. Dit komt omdat het clippen meestal alleen optreedt op muzikale pieken waar het zeer transient is, en niet optreedt op het gemiddelde vermogensniveau. Transient clippen wordt door de meeste luisteraars niet herkend als clippen omdat de gemiddelde niveaus relatief veel langer zijn dan de pieken. Omdat de gemiddelde niveaus niet duidelijk vervormd zijn, denken de luisteraars dat de versterker binnen zijn ontwerpparameters presteert - zelfs als dat niet zo is.

Peak clipping verpest echt de prestaties van de versterker, omdat de voedingsspanningen en circuits van de versterker enkele milliseconden nodig hebben om te herstellen van clippen. Gedurende die tijd werkt de versterker ver buiten zijn ontwerpparameters, heeft hij enorme vervorming en zal hij niet goed klinken, ook al klinkt hij niet grof vervormd voor de luisteraar.

In plaats van vervorming zal de luisteraar een versterker die pieken clipt, beschrijven als "saai" (als gevolg van gecomprimeerde dynamiek), modderig (als gevolg van hoge transient vervorming en gecomprimeerde dynamiek), "verstopt", "hard", "gespannen", enz. Met andere woorden, de luisteraar zal herkennen dat de versterker niet goed klinkt, maar hij zal de oorzaak niet herkennen als eenvoudige versterkerclipping. In plaats daarvan zal hij waarschijnlijk aannemen dat de verschillen in geluid die hij hoort, te wijten zijn aan een of andere kleine functie zoals feedback, condensatoren, type buizen, biasniveau, klasse van werking, enz. in plaats van gewoon gebrek aan vermogen.

Maar zijn mening zou slechts dat zijn - een aanname die volledig niet wordt ondersteund en niet wordt bewezen door enig bewijs. Hoogstwaarschijnlijk zou zijn gok niet de werkelijke oorzaak van het probleem zijn."

dus, ervan uitgaande dat het bovenstaande zinvol is (het lijkt me in ieder geval wel), vraag ik me af of het mogelijk of nuttig is om dit "transient" clippen te meten?
Het kan een datapunt voor lezers opleveren. Maar aan de andere kant, ik denk dat het misschien zinloos is, omdat we mensen waarschijnlijk gewoon moeten adviseren om versterkers te kopen die krachtig genoeg zijn om niet te clippen"
Heeft het zin om te testen hoe versterkers zich gedragen wanneer ze clippen?

Dit suggereert dat transient clippen een driver mogelijk niet vernietigt.

Versterkerspecificaties en clippen
Mijn Hertz HP802 stereo versterkers

Uitgang nominaal vermogen (RMS) @ 14,4 VDC, THD 1%:
2 Ch:
330 W x 2 (4 Ω)
2 Ch: 550 W x 2 (2 Ω)
2 Ch: 800 W x 2 (1 Ω)
1 Ch: 1100 W x 1 (4 Ω)
1 Ch: 1600 W x 1 (2 Ω)
Uitgangsvermogen (RMS) @ 14,4 VDC, THD 10%:
2 Ch:
380 W x 2 (4 Ω)
2 Ch: 630 W x 2 (2 Ω)
2 Ch: 900 W x 2 (1 Ω)
1 Ch: 1260 W x 1 (4 Ω)
1 Ch: 1800 W x 1 (2 Ω)

Dit doet me afvragen, welke THD vormt clipping? Is het meer dan 10% THD? Ik weet het antwoord hierop niet. Ik weet niet hoeveel geclipt signaal een driver kan verdragen voordat hij doorbrandt en ik weet niet hoe ik het moet berekenen, ik ben geen gegevens of berekeningsmethodologie tegengekomen hierover.

Andere ondersteunende info

Bescherming:

Als een luidspreker clipt, kan het fenomeen bijvoorbeeld auditief worden begrepen als vervorming of uitval. Fysiek, als een luidspreker te lang in een clippingtoestand blijft, is er potentieel voor schade als gevolg van oververhitting. Veel luidsprekers hebben echter ingebouwde voorzorgsmaatregelen om clipping te voorkomen, zoals circuits die werken als begrenzers.

Het "soft-clip" circuit wordt al sinds de jaren 80 in luidsprekers gebruikt en beperkt het signaal in de ingangsfase. In aanwezigheid van een ingangssignaal dat bijvoorbeeld 10 dB hoger is dan het gespecificeerde maximum van de luidspreker, treedt het soft-clip circuit in werking om het signaal te beperken en clipping te voorkomen.

Het is essentieel dat een live geluidstechnicus het geluidssysteem zo instelt dat clipping wordt voorkomen, omdat het niet doen ervan schade aan de luidsprekers kan veroorzaken. Wanneer een signaal het punt van clipping bereikt, bewegen luidsprekerconussen niet, omdat het geclipte signaal in wezen een gelijkstroomsignaal is voor de duur dat het de spanningsrailgrenzen overschrijdt. Dit zorgt ervoor dat alle stroom van de versterker wordt gebruikt om de spreekspoelen te verwarmen in plaats van geluid te produceren. Met andere woorden, tijdens de momenten dat het signaal is afgevlakt, is een luidspreker 100% efficiënt in het omzetten van stroom in warmte.

Feiten over clipping:
  • Elk geclipt signaal kan een luidspreker mogelijk beschadigen. Het maakt niet uit of de mixer, versterker of een ander stuk audio-apparatuur het signaal in het systeem clipt. Er kan schade optreden, zelfs als de versterker niet op volle output staat.
  • Ingebouwde luidsprekerbeschermingscircuits kunnen clipping niet detecteren en kunnen daarom schade door clipping niet voorkomen.
  • Een driver kan defect raken door een te kleine versterker te gebruiken. Als een luidspreker is geclassificeerd voor een grotere stroomverwerking dan de versterker, kan de luidspreker doorbranden als de versterker in clipping wordt gedreven.
  • De specificaties voor stroomverwerking van een luidspreker zijn alleen relevant voor normale, ongeclipte bronsignalen.
280519

Meer over de eerste opmerking.

#2 ·
Clipping opnieuw bekeken (met meer bewijs) Pagina 2

Kortom, clipping is wanneer de versterker niet in staat is om een ​​schone sinusvormige golfvormuitvoer te produceren, en in plaats daarvan een golfvorm produceert met platte pieken, of in extreme omstandigheden, een vierkante golfvormuitvoer, die gelijkstroom naar de luidsprekers stuurt in plaats van de verwachte wisselspanning, wat op zijn beurt ervoor zorgt dat er warmte ontstaat over de spreekspoelen van de luidsprekers.

Oorzaken van clipping in een auto-audioversterker:

1. ingangsgevoeligheid (versterking) op de versterker staat te hoog, waardoor de lijnspanning van de head unit de ingangstrap van de versterker overstuurt.
2. Slechte aarding van de versterker, wat onvoldoende stroomtoevoer veroorzaakt voor de voeding van de versterker om de vereiste uitgangsvermogen te produceren.
3. Onvoldoende draaddikte (grootte) voor de hoeveelheid stroomafname en de draadlengte die wordt gebruikt voor de positieve (+) en negatieve (-) stroomaansluitingen op de versterkers.
4. De behoefte aan een grotere dynamo om de vereiste stroom te leveren terwijl de automotor draait, of meer deep cycle-accu's om hetzelfde te doen terwijl de motor uit staat.
5. De mogelijke extra behoefte om de "grote 3"-aansluitingen in de motorruimte van uw auto te upgraden.
6. Oververhitting van de versterker zelf, hoewel dit zeer ongebruikelijk is en meestal duidt op een installatie- of ontwerpfout.
7. Over-egalisatie van het bronsignaal voordat het de ingangstrap van de versterker bereikt, wat overspanning veroorzaakt in relatie tot de versterkingsinstelling voor de versterker.

Een veelvoorkomende fout bij beginnende auto-audio-installatie is de neiging van een persoon om een ​​gebrek aan versterkervermogen of het gewenste totale volume van het audiosysteem te compenseren door de versterkingsinstelling op de versterker helemaal naar maximaal te draaien, waarbij de versterking als een volumeknop wordt gebruikt. Zo komen mensen terecht met problemen als doorgebrande versterkers, doorgebrande luidsprekers en feedback, vervorming, dynamo-gezoem en constant hoorbare dreunen van de subs, zelfs bij lage volumeniveaus.
Wat is versterker clipping?

Versterkers en luidsprekers:
Veel mensen stellen de vraag... Kunnen mijn luidsprekers deze versterker aan of blaast deze versterker mijn luidsprekers op. Welnu, de waarheid is dat elke luidspreker door elke versterker kan worden aangestuurd. De enige keer dat er een probleem zal zijn, is wanneer de persoon die het systeem bedient, misbruik maakt. De meeste mensen (en ik bedoel de meeste) drijven hun versterkers ver in clipping. Ik weet wat je denkt... Ik drijf mijn versterker nooit in clipping. Welnu, je moet een van de weinigen zijn. Over het algemeen, als je vrienden hebt die onder de indruk zijn van een hoog volume, drijf je je systeem in clipping.

Clipping:
Tenzij je naar je systeem luistert vanaf een afstand, kun je clippingvervorming pas horen als het extreme niveaus bereikt. Ik weet dat je denkt dat je waarschijnlijk zelfs 0,5% vervormingsniveaus in muziek kunt horen. Welnu, als je op je beste dag naar een testtoon luisterde in een echovrije kamer bij 80 dB SPL, MISSCHIEN. Maar... vanwege het ontwerp van het menselijk oor kun je minimale vervormingsniveaus bij hogere SPL's niet horen. Bij elke SPL boven ongeveer 90 dB overbelasten je oren en kunnen ze de geluidsdruk niet nauwkeurig omzetten in de elektrische impulsen die naar je hersenen worden gestuurd. Aangezien de meeste versterkers meer dan één watt vermogen kunnen produceren en de meeste luidsprekers minstens 88 dB geluidsdruk produceren bij één watt ingang op één meter, is het erg moeilijk om minimale vervorming te horen bij 10, 20, 50 of meer watt. Als je eerlijk wilt zien of je je systeem in clipping drijft, speel dan wat bekende muziek op het hoogste volume dat je het zou afspelen (wanneer je indruk wilt maken op je vrienden) en stap weg van je voertuig (met de deuren open natuurlijk). Mogelijk moet je je basversterkers uitschakelen om naar vervorming in je 'hoogtes' te luisteren. Ik denk dat je verrast zult zijn over de vervormingsniveaus die je hoort. Wees nu eerlijk als je dit kleine experiment doet.

Kortom:
Niemand kan je vertellen of je je luidsprekers zult opblazen met een bepaalde versterker. Ze kunnen je misschien vertellen of een paar luidsprekers een bepaald aantal continue RMS-vermogen aankunnen. Maar... aangezien ze je luistergewoonten of je vermogen om vervorming te horen (of er zelfs maar mee bezig te zijn) niet kennen, kunnen ze je (naar mijn mening) niet echt vertellen of een bepaalde versterker (met jou aan de volumeregeling) je luidsprekers zal opblazen.

Luidsprekerclassificaties

Crutchfield's mening:

Ten eerste, wat is een geknipt signaal?
Het clippen van een signaal, of het vierkant maken van de golfvorm, treedt op wanneer het volume van een bronsignaal de elektronische capaciteit van een circuit overschrijdt. Laten we zeggen dat onze versterker geen signaal kan afspelen dat krachtiger is dan de spanning V1 kan produceren. Als we het volume bij de bron zouden proberen te verhogen, zou de versterker niet meer spanning produceren, maar het signaal vervormen, uiteindelijk in de vorm van een blokgolf.
280520

Pop: een geknipt signaal probeert de conus te snel te bewegen

Je zult merken dat de zijkanten van het geknipte signaal verticaal zijn. Dat betekent dat het signaal de conus van de sub probeert te bewegen van helemaal naar voren (punt E) naar helemaal naar achteren (F) in nul tijd, met de snelheid van oneindigheid. Niets reist zo snel en de sub scheurt zichzelf uit elkaar, of de flapperende conus wiebelt net genoeg om de spoel in de spreekspoelopening van de magneet te klemmen, waardoor de sub wordt gedood.

Sizzle: een geknipt signaal vertelt de spreekspoel ook om stil te blijven en op te warmen

De andere delen van een blokgolf, de boven- en onderkant, zijn horizontale lijnen die de tijden vertegenwoordigen dat het signaal de conus vertelt om helemaal naar voren of helemaal naar achteren te blijven. Stroom die door een stationaire spoel stroomt, verwarmt alleen de spoel, die niet eens profiteert van een verkoelende bries door beweging. De spoel brandt meestal door een of meer van zijn wikkelingen, of warmt genoeg op om zijn vorm te vervormen, zodat deze vast komt te zitten in de spreekspoelopening van de magneet.

Er is nog een, complexere reden waarom spreekspoelen verbranden wanneer ze worden blootgesteld aan overstuurd, geknipt signalen. Een blokgolf draagt ​​twee keer het RMS-vermogen van een sinusgolf met dezelfde amplitude (hoogte). Dus het signaal vertelt de spreekspoel niet alleen om in een positie te springen en te sissen, maar het doet het ook met bijna twee keer het vermogen van de maximale capaciteit van de sub. Meestal is het de lijm die de spoeldraad aan de voormalige houdt die als eerste smelt onder alle hitte, en de spoel stort in zijn opening.

Vervorming is de sub-killer
Laag vermogen en een laag volume zullen een sub niet beschadigen, maar vervorming wel. Een geknipt signaal is de ergste vijand van een sub. Het is niet de luidheid die een ondervermogen sub vernietigt, het is proberen basvolume te krijgen door een vervormend signaal harder te zetten dat het doet.

Clipping en tweeter-schade een meer wiskundige uitleg:

Onder normale omstandigheden bevat de meeste muziek geen hoge aanhoudende niveaus van hoogfrequent vermogen. Daarom maakt in normaal gebruik, alles goed, de relatieve delicatesse van de tweeters niet uit. Helaas, ondanks deze algemene waarneming, falen tweeter-eenheden soms. De vraag is: waarom?
280521

280522

Versterker clipping en tweeter-schade

En pro Audio
Dit is een heldere lezing. Ik zal het niet allemaal plakken, maar probeer de URL voor een grondige uitleg.

We krijgen vaak de vraag welke maat eindversterker we aanbevelen voor een bepaald passief (dwz niet-aangedreven) luidsprekermodel. Over het algemeen is de aanbeveling dat u een versterker kiest die vermogen kan leveren dat gelijk is aan tweemaal de continue gemiddelde vermogensclassificatie van de luidspreker. Dit betekent dat een luidspreker met een nominale impedantie van 8 ohm en een continue gemiddelde vermogensclassificatie van 300 watt bijvoorbeeld een versterker nodig heeft die 600 watt kan produceren in een belasting van 8 ohm.

Waarom raden we een eindversterker aan die twee keer zo groot is als de luidspreker? Het korte antwoord is dat een professionele luidspreker van hoge kwaliteit transientpieken kan verwerken die de nominale vermogensclassificatie overschrijden, als de versterker die pieken zonder vervorming kan leveren. Het gebruik van een versterker met wat extra headroom helpt ervoor te zorgen dat alleen schoon, onvervormd vermogen naar de luidspreker gaat.

Voor een completer antwoord publiceerde JBL een Tech Note een paar decennia geleden die meer details geeft over de nadelen van het gebruik van een te kleine eindversterker. Het heet "Gevaar: laag vermogen." Het principe is vandaag de dag net zo geldig als toen de Tech Note voor het eerst werd geïntroduceerd. We wilden echter de inhoud van de Tech Note bijwerken en moderniseren, omdat deze verwijzingen bevatte naar soorten randapparatuur die tegenwoordig niet meer in gebruik zijn, en omdat het geen melding maakte van enkele meer voorkomende items die in de huidige geluidssystemen worden gebruikt. Een voorbeeld is de toevoeging van een uitleg van de tekortkomingen van het te veel vertrouwen op limiters voor de bescherming van de luidsprekers en de verkeerde indruk dat het toevoegen van een limiter het nu goed maakt om een ​​kleinere versterker te gebruiken. Hier is een geavanceerde weergave van de aankomende Tech Note-revisie:

De voedingsrails in een gemiddelde 50 Watt per kanaal huishoudelijke versterker zullen ongeveer 30V zijn. Er zijn 2 voedingsrails +30V en -30V. Dit wordt correct vermeld als + - 30V. Het verschil tussen de voedingsrails is 60V. De luidspreker is telkens door één transistor met één voedingsrail verbonden. De maximale spanning naar de luidspreker kan niet groter zijn dan 30V. Dat is +30V of -30V op een bepaald moment.

Clipping Als het audiosignaal in de railvoeding wordt gedreven, wordt de luidspreker gedurende een langere periode op 30V gehouden. Hoe meer de sinusgolf in clipping wordt gedreven, hoe meer deze van vorm zal veranderen in de richting van een blokgolf. De RMS-formule (piek V x 0,707) voor een sinusgolf is niet langer van toepassing, omdat de spanning naar de luidspreker op 30V blijft, direct omslaat tussen +30V of -30V, afhankelijk van de frequentie. 30V x 30V / 8R = 112 Watt (ongeveer 100 Watt). We kunnen nu zien dat het vermogen naar de luidspreker kan worden verdubbeld door de versterker eenvoudigweg in extreme clipping of overbelasting te drijven. Veel gitaristen drijven hun versterkers 100% van de tijd in geknipte vervorming. Gitaarversterkers hebben meerfasige hoogversterkingsvoorversterkers om de uitgang gemakkelijk in clipping te kunnen drijven. Het vervormde gitaargeluid blijft nu op een constant niveau en wordt beschreven als 'sustain'.

280523

En clipping kan enkele voordelen hebben
Image
Image
Image
Image
Een specifiek type vervorming. Als een signaal door een elektronisch apparaat wordt geleid dat niet aan de maximale spannings- of stroomvereisten kan voldoen, wordt de golfvorm van het signaal soms geclipt, omdat het er op een scope uitziet alsof de pieken zijn afgeknipt door een schaar. Een geknipte golfvorm bevat veel harmonische vervorming (zie WFTD-archief harmonische vervorming) en klinkt vaak erg ruw en hard. Clipping is wat er typisch gebeurt wanneer een audioversterkeruitgang overbelast is of de ingang overstuurd is.

Interessant genoeg vermindert lichte tot matige clipping de verstaanbaarheid van sommige signalen, vooral spraak, meestal niet. In feite is aangetoond dat geknipte spraak gemakkelijker te begrijpen is dan normale spraak in lawaaierige omgevingen. Een waarschijnlijke reden hiervoor is de verhoogde hoogfrequente inhoud die gepaard gaat met dit type vervorming, waardoor een signaal meer kan opvallen tussen andere geluiden en ruis. Aphex en enkele andere bedrijven gebruiken dit principe al jaren in hun "exciter"-achtige producten. Door de juiste hoeveelheid vervorming toe te voegen op de juiste frequenties, klinkt een signaal bijna helderder en duidelijker te midden van andere geluiden, waardoor het meer opvalt in een mix.

#4 ·
@gijoe Dit is het met clipping. Clipping beschadigt luidsprekers door overmatig vermogen. De luidspreker ervaart meer vermogen over een periode dan met een schone golf, maar de vorm van de golf zelf is niet wat een luidspreker beschadigt, overmatig vermogen wel. Het onderzoek dat ik heb gedaan suggereert dat beide oorzaken zijn.

Sommige clipping is volkomen onschadelijk, en de meeste systemen zijn zo ingesteld dat er een beetje clipping is bij het luid afspelen van het systeem. Afhankelijk van de frequentie is sommige clipping niet eens hoorbaar. helemaal mee eens

#6 ·
@gijoe Ja, maar een afgekapt signaal van een 20 watt versterker zal niet genoeg vermogen produceren om een ​​luidspreker te beschadigen die is geclassificeerd voor 5x dat vermogen.
Ik weet het niet, ik ken de toleranties niet.

Mensen lijken te denken dat clipping een oneindige hoeveelheid vermogen creëert, en dat clipping elke aangesloten luidspreker zal vernietigen, maar een afgekapt signaal van een 20 watt versterker zal nog steeds geen luidspreker beschadigen die is geclassificeerd om continu 100 watt aan te kunnen.

Clipping creëert geen oneindige hoeveelheid vermogen, en Crutchfield zegt dit:
(Crutchfield zegt dit: Er is een andere, complexere reden waarom spreekspoelen verbranden wanneer ze worden blootgesteld aan overstuurde, afgeknotte signalen. Een blokgolf draagt ​​tweemaal het RMS-vermogen van een sinusoïde met dezelfde amplitude (hoogte). Dus het signaal vertelt de spreekspoel niet alleen om in een positie te springen en te sissen, maar doet dit ook met bijna twee keer het vermogen van de maximale capaciteit van de sub. Meestal is het de lijm die de spoeldraad op de voormalige houdt die als eerste smelt onder alle hitte, en de spoel stort in zijn opening.) Mijn argument over clipping is niet gebaseerd op clipping dat meer output veroorzaakt, maar alleen op gelijkstroom en stationaire spreekspoelen. Maar het verdubbelen van het vermogen zou het erger maken.
Waarom subwoofers doorbranden: klap, knal, pop en sis

#7 ·
@JCsAudio Herinner je je de dagen nog dat je autoradio geen fabrieksgelijke EQ of HP-filters had op de midbass en dat als je hem helemaal opendraaide, alles vervormd was, maar dat als je er urenlang naar luisterde, de speakers niet opbliezen? Hij had gewoon niet genoeg vermogen om de thermische grenzen van de spreekspoel te overschrijden of hem mechanisch te beschadigen. Dat was 8 tot 20 watt clipping! Elke tiener in de buurt die de 1983 Oldsmobile Cutlass Supreme van zijn ouders te pakken kreeg, deed dat, lol.

Dat is echt interessant anekdotisch bewijs en verandert mijn positie. Er moet in ieder geval in sommige gevallen een drempel zijn waarbij een overstuurd versterker een bepaalde luidspreker niet opblaast.

#8 ·
@miniSQ Ik zag dit zojuist...Sam heeft andy's commentaar toegevoegd aan de "domste dingen ooit gehoord in car audio". We hebben een echte Koontz in onze handen met deze DA. Sam zegt: mijn bijdrage van vandaag in een gesprek over de vraag of een 20 watt of 200 watt versterker een 100 watt luidspreker eerder zal opblazen: "Als de aanname is dat de luidsprekerbeoordeling accuraat is en dat de versterkers zo hard mogelijk worden aangestuurd, dan is het antwoord simpel. De 20 watt versterker zal de luidsprekers NOOIT NOOIT opblazen. Nooit. Wat er ook gebeurt. Nooit. Ik vond Koutz best leuk, hij was vermakelijk :) Dit was ongepast en een slecht oordeel. Ik heb me oprecht verontschuldigd in de andere thread en doe dat hier nogmaals.

#9 ·
@jtrosky Het klinkt alsof amp clipping een luidspreker alleen kan beschadigen als de RMS-waarde van de versterker gelijk is aan of hoger is dan de RMS-waarde van de luidspreker en je de versterker in clipping drijft. Klopt dat?

In mijn ervaring en als hifi-verkoper heb ik kleine versterkers grote luidsprekers zien opblazen.

Wat als de versterker- en luidsprekerwaarden dichter bij elkaar liggen dan in Sams voorbeeld, zoals een 90W-versterker en een 100W-luidspreker, zou clipping van de 90W-versterker een luidspreker van 100W kunnen beschadigen (aangezien de waarden veel dichter bij elkaar liggen dan in Sams voorbeeld)?

Ik heb geprobeerd dit uit te zoeken, maar zonder succes.

Ik ben oprecht benieuwd, want er is duidelijk veel tegenstrijdige info...

Ja, dat is er, daarom ben ik de thread in de eerste plaats begonnen. :)

#10 ·
@JCsAudio Moeten liefhebbers zich zorgen maken over het clippen van versterkers in car audio, en vooral bij een actieve opstelling? Ik denk van niet, behalve voor de monoblock-versterker en misschien de versterker die de mid-bass driver aanstuurt, waar het er echt toe doet. Stel je HP-filters correct in op basis van de mogelijkheden van je luidsprekerdrivers en wees voorzichtig met de subwoofer, dan komt het goed.[/I] Je hebt het hier waarschijnlijk goed aangepakt, behalve dat ik vermoed dat veel opstellingen nog steeds passieve x-overs hebben. We zouden een poll kunnen doen :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:🤣🤣🤣🤣

#15 · (Edited)
Sam. Ik zie dat je de trollenargumenten van de andere threads persoonlijk opvat. Laat het los, man. Neem het zoals het is. Dit consumeert je onnodig. We hebben een paar goede gesprekken gehad samen. Leun achterover en ontspan. Het is oké om het collectief oneens te zijn, ook al was je oorspronkelijke bedoeling duidelijk...

Ge0
Bedankt geo, deze reactie is ontstaan toen ik een paar dagen wat tijd over had. Ik wilde gewoon mijn zaak duidelijk uiteenzetten, wat ik de eerste keer niet heb gedaan. Het is allemaal oké, ik lees, onderzoek en schrijf voor de kost. Sommige mensen brachten een paar goede punten naar voren waardoor ik iets in twijfel trok waarvan ik zeker was. En het is alleen maar beleefd om daarop te reageren, en ze maakten me nieuwsgierig. Het blijkt, voor zover ik kan beoordelen, dat clipping luidsprekers minder beschadigt dan ik dacht, maar een kleine versterker kan een hoger geclassificeerde driver vernietigen wanneer deze wordt geclipt.

Ik was op zoek naar gedegen wetenschappelijk onderzoek, maar vond er geen, dus het is allemaal anekdotisch en beweringen van experts.

#14 ·
Good god man, nobody wants to read all of that. So, you win, I guess...
Hij houdt er gewoon van om zichzelf te horen spreken, of zichzelf te zien schrijven, of zichzelf goed te zien schrijven. Ik las onlangs een spreekwoord of gezegde (ik weet niet meer waar), dat zoiets zei als de man die het meest spreekt, is de grootste dwaas. Ik dacht aan Sam toen ik het las.

#18 ·
OK. Zo werkt het. Ik heb geen idee meer hoe ik hier foto's kan plaatsen.

Als je de golf knipt, worden er harmonischen toegevoegd. Die harmonischen zijn VEELVOUDEN van de grondfrequentie, dus het is een hogere frequentie-inhoud die aan de grondtoon wordt toegevoegd.

We gebruiken roze ruis (of een andere vergelijkbare ruisvorm) bij het testen van luidsprekers omdat het lijkt op de frequentieverdeling in muziek. Een pinking filter is een 3dB/octaaf laagdoorlaatfilter. 3dB is 2X vermogen.

Dus, als we onze versterker kalibreren om het nominale vermogen van de luidspreker te leveren met behulp van een sinusgolf, dan wordt bij het inschakelen van de roze ruis die op 0dB is opgenomen, slechts 20Hz met dat vermogen weergegeven - laten we het 20 watt noemen.

Bij 40Hz is het niveau 10 watt. Bij 80, 5 watt. Bij 160, 2,5 watt. Bij 320, 1,25 watt. Bij 640, 0,625 watt. Bij 1280, 0,3125 watt. Bij 2560, 0,15625 watt. Bij 5120, 0,078125 watt. Bij 10240, 0,0390625 watt. En bij 20k zal het 0,01953 watt zijn.

Dus, in onze luidspreker met een passieve crossover bij 2k, hoeft de tweeter slechts ongeveer 0,2 watt te verwerken om ervoor te zorgen dat onze luidspreker een vermogen van 20 watt heeft.

Als je de versterker zo erg knipt dat de golf vierkant is, gaat al die hoogfrequente inhoud die wordt toegevoegd direct door de crossover en vernietigt de tweeter. Omdat de tweeter is ontworpen om het deel van het spectrum te verwerken met programmamateriaal waarvoor hij verantwoordelijk is.

Dus, je zult de tweeter doden. Maar de woofer zal voor altijd spelen.

Met de 200 watt versterker die tot zijn volle 200 watt wordt aangedreven, krijgt de tweeter 10X het vermogen, of ongeveer 2 watt. Als de tweeter is ontworpen om 0,2 watt te verwerken, dan zal de 200 watt versterker hem doden door muziek af te spelen zonder clipping. Hij zal ook, als hij tot zijn volle vermogen wordt aangedreven, waarschijnlijk de woofer doden omdat hij 10X het vermogen levert dat de luidspreker aankan.

Dus, als we het hebben over multiway luidsprekers met passieven, aangedreven door hetzelfde versterkerkanaal, dan wordt de tweeter in beide scenario's gedood. Als we het hebben over het opblazen van een enkele driver met een versterker die minder dan ongeveer 2X het WERKELIJKE vermogen van de luidspreker aankan, dan is de verschrikkelijk geknipte 20 watt versterker geen probleem.

#19 ·
Sam,
Je hebt vuur in je ogen en passie, maar behalve wat manie zie ik alleen maar beweringen en discussie over wat het is.

Men zou dit in een uur kunnen uitwerken in een elektronicalab op de middelbare school. En bijna iedereen zegt dat je geen scope moet gebruiken, maar gewoon op het gehoor moet afstemmen.

Zou je op sommige van deze threads een beetje gas terug kunnen nemen?

• Like
Reactions: Sam Spade
#22 · (Edited)
Sam,
Je hebt vuur in je ogen en passie, maar behalve wat manie zie ik alleen maar beweringen en discussies over wat het is.

Je zou dit in een uur kunnen uitwerken in een elektronicalab op de middelbare school. En bijna iedereen zegt dat je geen scope moet gebruiken, maar moet afstemmen op het gehoor.

Kan men een beetje gas terugnemen op sommige van deze threads?
Ik heb helaas geen manie, het is best leuk.

Ik probeerde gewoon wat kwalitatief onderzoek te vinden, wat me niet lukte, en wat respect te tonen voor de goede en interessante punten die door andere mensen werden gemaakt. En @GotFrogs punten doen me nadenken over @JCsAudio's punt over 1983 Oldsmobile Cutlass Supreme die door tieners in de hele VS naar clipping werd gereden. Misschien hadden ze full-range drivers maar geen tweeters, zodat ze de klappen konden verdragen?

Dus wat je zegt @GotFrogs is dat clipping dat mid/woofer-luidsprekers opblaast een mythe is, en dat de home hifi-drivers, behalve tweeters, die dood terugkwamen met typisch 30-60 watt RMS in 8 ohm, die 100-200 watt luidsprekers aanstuurden, waarschijnlijk een andere fout hadden?

#20 ·
En daarom MOET u de tweeter loskoppelen wanneer u de versterking instelt met de scope of de DD-1 en een 0dB sinusgolf track--omdat de tweeter 100 watt continu niet aankan en daar ook nooit voor bedoeld was, ondanks de rating. Het is bedoeld om een deel van een bepaald spectrum te verwerken wanneer het niveau van het luidste deel van het spectrum (20Hz) is gekalibreerd op 100 watt.

#26 ·
Als je de clipping hebt zoals in de cartoon wordt getoond, wordt er geen gelijkstroom naar de tweeters gestuurd.
Wat er gebeurt, is dat de blokgolf bij bijvoorbeeld 1000 Hz een frequentiedomeinrepresentatie heeft die niet langer een 1000-toon is, maar de hele harmonische expansie tot oneindig... maar meestal even harmonischen bij 2, 4, 8 en de oneven harmonischen en 3k, etc.

Daarom kan de clipping worden benaderd met de laagfrequente inhoud in de muziek, en dan is de MR en hogere frequentie-inhoud als een hek bovenop dat, en het slaat tegen de rails en verandert het in een brandslang van hoogfrequente harmonischen van een blokgolf.

In een auto gebruiken mensen normaal gesproken een DSP, en er is geen clipping van de muzikale inhoud in het bereik van 3-20 kHz... tenzij ze de gainstructuur opvoeren.

In een thuisinstallatie is het vaak gebruikelijk om een subwoofer toe te voegen en een hoogdoorlaatfilter op de hoofdluidsprekers te installeren om die grote laagfrequente zwellingen en rollende golven te verwijderen.
Zelfs mijn 35 jaar oude luidsprekers hebben bi-amp-ingangen op hun passieve XO-ingangen, en er is een sub die gewoon plug-n-play is om de lage frequenties van de hoofdluidsprekers te ontlasten.

Dat gezegd hebbende, zelfs als je naar een 250W-versterker gaat, zal iemand hem nog steeds op 11 zetten.
Dat deel is gewoon gebruikelijk en de reden waarom we ofwel een gainknop hebben of de kinderen uit de buurt van de stereo houden.