DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

EMI/RFI-afschermvel

8.3K views 64 replies 19 participants last post by  RedBullSSG  
#1 · (Edited)
Hallo,

Ik was eerst op zoek naar een sissend geluid. Eerst dacht ik dat ik dit probleem al had opgelost door afgeschermde RCA te gebruiken, maar dat was niet zo.

Ik heb een sissend geluid op de tweeters en kwam er vandaag achter dat mijn Brax DSP en GX2400-versterker bovenop en heel dicht bij de secundaire accu staan, wat het sissende geluid veroorzaakte, maar ik weet nog steeds niet zeker of de DSP of de versterker het sissende geluid veroorzaakte.

Als ik het DSP- en versterkerrack optil, zoals je op foto 1 kunt zien (dus de secundaire accu ver weg van DSP en versterker), verdween het sissende geluid voor 95%. Nadat ik het DSP/versterkerrack neerzette zoals op foto #2 (DSP/versterker staan heel dicht bij de accu) was het sissende geluid veel luider. Het moet dus ofwel de DSP ofwel de versterker zijn die te dicht bij de accu staat.

Ik weet niet of je het EMI, RFI, statisch of iets anders noemt dat dit probleem veroorzaakt. Mijn vraag is: hebben ze een soort afschermingsplaat die ik op of onder het DSP/versterkerrack kan leggen om die statische elektriciteit, EMI of RFI te blokkeren?

Ik wilde die DSP en versterker hoger optillen, maar alle draden waren precies op de juiste lengte afgeknipt, dus ik kan de DSP/versterker niet hoger verplaatsen.

Gelieve advies te geven.

Dank u,

#5 ·
Hier is het --

En het is groot genoeg, waar je misschien zelfs genoeg hebt om een hoed voor jezelf te maken, voor het geval het gesis alleen in je hoofd zit !!! 😂 JK

#7 ·
Hier heb je --

En het is groot genoeg waar je misschien zelfs genoeg hebt om een hoed voor jezelf te maken, voor het geval het gesis alleen in je hoofd zit !!! 😂 JK
Geweldig, ik stond op het punt dezelfde vraag te stellen, ik bestel er nu wat van!

#9 · (Edited)
Ik had een vergelijkbaar probleem in mijn BMW, omdat de primaire accu direct onder de valse vloer zat waar de versterkers waren gemonteerd. Ik gebruikte een 2 farad verstevigingscondensator en al het lawaai verdween.
Bedankt, meneer. Dat stond ook op mijn lijst als ik vandaag niet zou ontdekken wat dit probleem veroorzaakt. Dat wordt mijn volgende stap. Zoals je op mijn eerste foto kunt zien, staan naast de accu een Brax verstevigingscondensator en een Helix condensator, elk 1 farad voor elk van de subversterkers, maar niets voor de hi-, mid-, midbass-versterkers.

#10 ·
Een metalen plaat met een aardingsdraad zou net zo goed moeten werken. Dat type "faraday materiaal" is vooral voor het gemak/de draagbaarheid. Als je een enigszins stationair object probeert af te schermen, werkt plaatstaal net zo goed... Zorg er wel voor dat het niet in contact komt met je accupolen. Misschien wil je dat materiaal ook controleren op geleidbaarheid als je van plan bent het over je accu of iets dergelijks te draperen.

#11 ·
Een metalen plaat met een aarddraad zou net zo goed moeten werken. Dat type "faraday-materiaal" is vooral voor het gemak/de draagbaarheid. Als je een enigszins stationair object probeert af te schermen, werkt plaatstaal net zo goed... Zorg er wel voor dat het niet in contact komt met je accupolen. Je kunt dat materiaal ook controleren op geleidbaarheid als je van plan bent het over je accu of iets dergelijks te draperen.

Als dat materiaal niet werkt, probeer dan wat 12-16 gauge plaatstaal te krijgen om onder de versterker te plaatsen. Als het niet helpt, sluit er dan een aarddraad op aan. Als dat het probleem oplost, zou je een uitsparing in de bodem van je versterkerrek kunnen maken om het permanent te monteren en het vervolgens te bedekken met een dunne plaat abs, zodat er geen kale stalen plaat direct boven je accu zit.
Bedankt, meneer.

#16 · (Edited)
Maar batterijen kunnen geen lawaai maken !!! Waar zijn die ontkenners? Nick van Vanguard/Resonix gebruikte Resonix Barrier om hetzelfde probleem op te lossen. Ergens hier is er een draad...

#17 ·
Ik vraag me af of er iets aan de hand is van het feit dat dit probleem de afgelopen jaar drie keer is opgedoken bij een AF-product...

#18 ·
Ik vraag me af of er iets waar is van het feit dat alle drie de keren dat dit probleem het afgelopen jaar is opgedoken, het bij een AF-product is geweest...
Het is niet nieuw voor AF. Ik had Brax 2400 met vreselijke ruis toen ik een andere versterker in een auto had. Ik moest Brax aanpassen om het te repareren.

#20 ·
Goede vondst over de RFI van de batterij, want dat zou de oorzaak kunnen zijn. Je kunt proberen een metalen reflecterende afscherming tussen de batterij en de apparatuur te plaatsen, zoals lood, koper of aluminium. Over het algemeen geldt: hoe geleidender het metaal, hoe beter het EMF/RFI reflecteert. Zorg er wel voor dat je het isoleert, zodat er niets kortsluiting veroorzaakt.

Daarnaast kun je een afscherming maken van PVC, hout, etc. en zowel de boven- als onderkant bedekken met "faraday tape" die je op Amazon kunt vinden. (Soms zou ik zelfs de apparatuur demonteren en de hele binnenkant bedekken met een laag faraday tape en dan een laag gewone transparante tape als isolator.)

Een verstevigingscondensator zou kunnen werken, omdat condensatoren ook filters zijn en mogelijk de stroom op de elektrische installatie normaliseren en RFI verlagen.

#21 ·
Faraday-stof werkt niet. 4 uur besteed aan het proberen het probleem op te lossen, maar geen succes. Een deel van het ruis verdwijnt nadat ik de tweeter rca heb vervangen, maar het is veel stiller als de versterkerrek wordt opgetild.
Ook beide versterker en dsp ongeveer 1,5 inch van het versterkerrek opgetild, maar niets veranderd.

Aangezien faraday-stof niet werkt. Denken jullie dat een plaat metaal zou kunnen werken?

Dank u,

#23 ·
Faraday-stof werkt niet. 4 uur besteed aan het proberen het probleem op te lossen, maar geen succes. Een deel van de ruis verdwijnt nadat ik de tweeter rca heb vervangen, maar het is veel stiller als het versterkerrack wordt opgetild.
Ook beide versterkers en dsp ongeveer 1,5 inch van het versterkerrack opgetild, maar er verandert niets.

Omdat faraday-stof niet werkt. Denken jullie dat een metalen plaat zou kunnen werken?

Bedankt,
Ah verdomme, maar gezien hoe sterk die interferentie is, kan ik begrijpen waarom het niet werkte.

Een metalen plaat zou kunnen werken, maar probeer dat als laatste redmiddel. Heb je geprobeerd al het andere los te koppelen van de versterker (omdat het het apparaat is dat rechtstreeks is aangesloten op je tweeters) behalve de voeding en tweeters en te controleren of het geluid verdwijnt?

In dat opzicht is een test die ik meestal ook doe, het gebruik van een extra stuk draad en het kortsluiten (verbinden) van de buitenste RCA-afscherming van de tweeter-aansturingsversterker en dsp door verschillende combinaties zoals:
-versterker RCA out naar versterker RCA in
-DSP RCA out naar DSP RCA in
-DSP RCA in naar versterker RCA in
zó voort en zo verder..

#22 ·
T
Goede vondst over de RFI van de batterij, omdat dit de oorzaak zou kunnen zijn. U kunt proberen een metalen reflectieschild tussen de batterij en de apparatuur te plaatsen, zoals loodplaat, koper, aluminium. Over het algemeen geldt: hoe geleidender het metaal, hoe beter het EMF/RFI reflecteert. Zorg er wel voor dat u het isoleert, zodat er niets kortsluit.

Daarnaast kunt u een schild maken van PVC, hout, etc. en zowel de boven- als onderkant bedekken met "faradaytape" die u op Amazon kunt vinden. (Soms zou ik zelfs de apparatuur demonteren en de hele binnenkant bedekken met een laag faradaytape en dan een laag gewone doorzichtige tape als isolator)

Een verstevigingscondensator zou kunnen werken, aangezien condensatoren ook filters zijn, waardoor mogelijk de stroom op de elektra wordt genormaliseerd en RFI wordt verlaagd.
Bedankt, meneer.

#28 ·
Het ruis kan aanwezig zijn op de andere kanalen, maar de tweeters zijn meestal de meest efficiënte driver in het systeem, dus het zal duidelijker zijn bij hen.

Om goed te troubleshooten moet je heel methodisch te werk gaan van bron tot ontvanger, één component per keer. GL
Ik heb om die reden een reserve set oude tweeters om dit soort dingen te testen.

• Like
Reactions: TonyUsa
#30 · (Edited)
Niet per se - het betekent dat de sis wordt geïnjecteerd door de RCA-kabel, maar niet per se van de DSP.

Sluit de RCA die de sis veroorzaakt opnieuw aan en koppel vervolgens het andere uiteinde los van de DSP - als de sis verdwijnt, dan is de DSP onderdeel van het probleem. Als de sis aanhoudt terwijl deze is losgekoppeld van de DSP, dan pikt de RCA-kabel de interferentie op en moet deze worden vervangen of omgelegd.

Verzonden vanaf mijn SM-G965U met Tapatalk
Bedankt, meneer.
“ander uiteinde loskoppelen van DSP”
Bedoel je het ontvangende uiteinde los te koppelen dat is aangesloten op de DSP waar het signaal de versterker ingaat? Met andere woorden, analoge uitgang van DSP. En laat het andere uiteinde aangesloten op de analoge ingang van de versterker.
Ik denk dat ik dat gisteren al heb gedaan en de sis verdween nadat ik het RCA-uiteinde bij de DSP had losgekoppeld, maar ik zal ervoor zorgen het vandaag opnieuw te proberen.

#32 ·
Als je een onderdeel van de signaalketen hebt geïdentificeerd dat het probleem kan verhelpen, heb je een handelwijze.

Het loskoppelen van de RCA-kabel bij de versterker deed het gesis verdwijnen en als je hem weer aansluit, keert het gesis terug.

Dan ga je naar het andere uiteinde van dezelfde RCA en trek je de stekker eruit: Gesis verdwijnt dan draagt de RCA alleen het gesis, niet de bron.

ALS het gesis aanhoudt met de signaalbron losgekoppeld, dan is de RCA-kabel de bron.

Als het gesis verdwijnt, begin je één kabel tegelijk los te koppelen van de DSP totdat het gesis weer verdwijnt... als je alles loskoppelt en het gesis aanhoudt, trek je de stekker eruit, enz. totdat het verdwijnt.

Verzonden vanaf mijn SM-G965U met Tapatalk
Bedankt, meneer. Zal het morgenochtend als eerste proberen.

#34 · (Edited)
Het is vandaag veel beter door RCA te verplaatsen. Toen ik een haakse rca probeerde te gebruiken, werd het erger, ik weet niet waarom en het lijkt me niet logisch. Het werd ook erger toen rca de versterker naderde of aanraakte, dus toen ik 1/2" berkenhout tussen de versterker en de rca-kabel plaatste, verdween een deel van het ruis, maar ik weet niet zeker of dat kwam door de afstand tussen rca en versterker of door het houten blok dat siste.

Bedankt iedereen hier voor het proberen me te helpen.

#36 ·
Niet veel afscherming op die RCA's of kun je gebalanceerd draaien op die apparatuur?
Nee, helemaal niet veel. Geen balans, ik hoop dat ze dat ook aanbieden. Ik ben dol op het geluid van die kabel. Ik zal ze morgen bellen om te vragen of ze een soort afscherming over hun kabel aanbevelen.
Hier is de kabel. Aanpassen - Silver Streak

#37 ·
#38 ·
Niet veel afscherming op die RCA's
GOEDE vangst...was niet duidelijk op de eerste foto die OP plaatste.

Dat gezegd hebbende, bespaar wat van je zuurverdiende geld en koop een paar van deze hoogwaardige, volledig afgeschermde coaxiale RCA-kabels van Esoteric. Het zijn uitverkoopprijzen op Ebay, maar Esoteric maakte MOOIE kabels...beloof je dat je geen verschil zult horen tussen hen en die $PENDY-kabels die je gebruikt...behalve dat de ruis weg zal zijn!!!

#42 ·
#46 ·