DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Eerste keer alarm installeren

4.8K views 42 replies 6 participants last post by  Thee Unforgiven  
#1 ·
Ik heb een VIPER 3105V onderweg.

Ik vraag om alles wat het gemakkelijker en/of beter maakt bij het installeren ervan.
En/of dingen die je NIET moet doen.

Bedankt

#2 ·
Je hebt niet vermeld in wat voor soort voertuig je het installeert.....

Je handtekening zegt dat je in een 01 S-10 rijdt, dus we moeten aannemen dat je het daarover hebt.

Als dat klopt, heb je een module nodig om met de obdII te werken. Ik gebruik persoonlijk altijd een module waarvan ik om de een of andere reden de naam niet kan bedenken (ik wil xk-1 of kx-1 of zoiets zeggen), maar je kunt ook voor de veel duurdere dball2 gaan.

Punt is dat je het zonder die truck niet kunt installeren. Koop een goede krimptang (niet de goedkope die nauwelijks werken (ze MOETEN een mannelijke en een vrouwelijke kant hebben).

Verder is alles voor die truck vrij eenvoudig en overzichtelijk.

#5 ·
Als je alleen de basisfuncties uitvoert, zou je prima moeten kunnen functioneren zonder een module te gebruiken.

De module communiceert in feite tussen het alarm en het voertuig om zaken als deursloten en ramen te bedienen, zonder dat je alle draden via de seriële bus hoeft te zoeken.

Zelfs met de module zou je nog steeds de dikke paarse draad naar de startmotor moeten doorknippen om deze uit te schakelen. Je installatie zou dus heel eenvoudig moeten zijn.

De moeilijkste plek voor een beginner zou ik zeggen, zou waarschijnlijk het pakken van de juiste draad voor de parkeerlichten zijn (wordt weergegeven als aarde als ze uitstaan en warm als ze aanstaan). De rest zal eenvoudig zijn.

#8 ·
3105V is vrij eenvoudig.

BCM bevindt zich onder de radio in het midden van het dashboard.

Alarm Hoofdharnas:
ORANJE - Verbinden met oranje draad op voorgebedrade startonderbrekerrelais
WIT - Wit @ Lt Blauwe connector Pin A5 van BCM Opmerking: Parkeerlicht polariteit jumper op module instellen op (-)
ZWART/WIT - Grijs/Zwart @ Lt Blauwe connector Pin A3 van BCM
GROEN - Bruin @ Paarse connector Pin B4 van BCM & Oranje @ Paarse connector Pin B2 van BCM (Diode isoleert twee afzonderlijke verbindingen)
BLAUW - Niet gebruikt
VIOLET - Niet gebruikt
ZWART - Chassis aarde
GEEL - Roze @ Ontstekingsharnas
BRUIN - Sirene uitgang
ROOD - Rood/Wit @ Ontstekingsharnas
ROOD/WIT - Niet gebruikt

Deurslot harnas:
LICHTBLAUW - Lt Blauw @ Bruine connector Pin A4 van BCM
GROEN - Wit @ Bruine connector Pin A3 van BCM

Startonderbrekerrelais:
Snijd de startdraad van het voertuig doormidden en verbind de twee grotere draden van het startonderbrekerrelais in lijn.
Voertuig Startdraad - Geel @ Ontstekingsharnas

#10 ·
In godsnaam, militair alles splitsen. Gebruik GEEN T-Taps.

Het solderen van datadraden is goed als je ze hebt. (Wat je blijkbaar niet hebt)

Bereid het alarm VOORDAT je het in het voertuig installeert. Demonteer het dashboard, kijk waar je alles gaat monteren (je MOET de brain goed en veilig IN het voertuig monteren). Gebruik een boor om draden te draaien die naar vergelijkbare locaties gaan. Het maakt alles veel schoner en gemakkelijker te installeren. Sluit gewoon ongebruikte draden af.

Voor het startonderbrekerrelais is GROEN de KEY-ZIJDE, PAARS DE STARTER-ZIJDE

Meestal knip ik de gele en oranje draden door, monteer ik het startonderbrekerrelais en verbind ik ze dan gewoon weer met soldeer of krimpvaten.

Monteer de sirene onder de motorkap naar beneden naar open grond als je kunt, maar niet waar water er gemakkelijk in kan spatten, dit maakt hem zo luid als hij kan zijn.

Bekijk de programmeerfuncties, dit alarm is eenvoudig, maar er zijn een paar handige dingen die leuk zijn om te hebben.

Tot slot, TEST TEST TEST je draden als je het niet zeker weet en test het alarm ALTIJD VOLLEDIG als het eenmaal is geĂŻnstalleerd. Probeer het te activeren.

Monteer ook je antenne correct, ofwel in de linkerbovenhoek van de voorruit of in het midden (ik vind het midden leuk, langs de achteruitkijkspiegel naar beneden). Nadat je alarm is geĂŻnstalleerd, LEER HOE JE HET UITSCHAKELT NADAT HET IS GEACTIVEERD. Veel mensen vergeten deze stap, en in de hitte van het moment als je je fob bent vergeten of als deze leeg is, zal dit een levensredder zijn.

En een laatste tip voor nieuwe gebruikers, de ENIGE keer dat het alarm voorkomt dat je auto start, is wanneer het is geactiveerd en momenteel afgaat OF als er iets vreselijks is gebeurd met de bedrading.

Veel plezier met installeren!

#12 ·
Ik was de installatiehandleiding aan het lezen, iets lastiger dan ik dacht. Ik zal veel vragen hebben als ik hier mee bezig ben.

Een ding dat er stond = monteer de brain niet stevig vast, het zal op deze manier niet goed activeren.

Wat denk je hiervan?
ALS ze te stevig gemonteerd zijn, kan de schoksensor te gevoelig zijn. Ik zet de brain vast met tie-wraps aan een grote bundel draden. Kijk gewoon onder het dashboard en waar er ruimte is uit de weg, hoog.

#14 ·
Het betekent dat je eerst je bedrading moet aanleggen. Knip ongebruikte draad korter, zet dingen met tie-wraps bij elkaar in groepen, etc.

Kortom, alles wat je kunt doen om er minder als een rattennest van draden uit te laten zien VOORDAT je daadwerkelijk begint met het aansluiten van draden in de auto.

Uit mijn ervaring is het een stuk makkelijker om die dingen op een werkbank te doen dan ondersteboven onder een dashboard met minder dan optimaal licht ;)

#22 ·
een probleem. Ik heb de startonderbreker niet aangesloten. Maar ik heb het getest met mijn meter en het staat altijd open. Ik weet nog niet wat daar aan de hand is.
online handleiding
"Problemen oplossen
Startonderbreker werkt niet.

➤ GELE draad is niet aangesloten op echte ontsteking. Het is aangesloten op een accessoirecircuit"

ik heb het op een geschakelde B+. echte ontsteking?

#25 ·
Het alarm wordt geleverd met een voorgebedrade relais dat is ingesteld voor normaal gesloten. De gele draad die van de relaisvoet komt, moet worden aangesloten op 12V geschakeld (ontsteking). Het alarm levert aarde aan de relaisspoel via de oranje draad. Houd het relais in uw hand of leg uw oor er in de buurt. Wanneer u het alarm inschakelt, zou u de relais moeten horen/voelen klikken. De relais is nu "open" en u zou het voertuig niet moeten kunnen starten. Bevestig dat u een solide aarde heeft voor zowel het alarm als de sirene. Dat kan uw sirene probleem verklaren.

#26 ·
ok, ik ben helemaal opnieuw begonnen en heb de lijst in post #8 gevolgd. En ik had alle pin-outs van de BCM.
Ik heb de startonderbreker niet aangesloten en de groene draad was alleen verbonden met de TAN naar B4, omdat ik geen diodes heb om hem ook te verbinden met de oranje B2 (passagiersdeur?). Deurtrigger bestuurder werkt (dacht er niet aan om de passagiersdeur te controleren, Doh).

De lock/arm knop indrukken = 1 piep = geactiveerd. Lijkt te werken.
De unlock/disarm knop indrukken = 2 pieptonen. Dan gaan de lichten aan, niet knipperend, gewoon aan. En de sirene gaat in een halve toon (bij gebrek aan een betere term) die een beetje ziek klinkt. En hij gaat niet uit. Ik moet op de ARM-knop drukken om hem uit te zetten. Lijkt me vreemd.

Iemand ideeën?

#28 ·
ok, ik ben helemaal opnieuw begonnen en heb de lijst in post #8 gevolgd. En ik had alle pin-outs van de BCM. Ik heb de startonderbreker niet aangesloten en de groene draad was alleen aangesloten op de TAN naar B4, omdat ik geen diodes heb om hem ook aan te sluiten op de oranje B2 (passagiersdeur?). Deurtrigger bestuurder werkt (dacht er niet aan om de passagiersdeur te controleren, Doh) Druk op de vergrendel/inschakelknop = 1 piep = ingeschakeld. Lijkt te werken. Druk op de ontgrendel/uitschakelknop = 2 pieptonen. Dan gaan de lichten aan, niet knipperen, gewoon aan. En de sirene gaat aan in een halve toon (bij gebrek aan een betere term) die een beetje ziek klinkt. En hij gaat niet uit. Ik moet op de ARM-knop drukken om hem uit te schakelen. Lijkt me vreemd.
Omdat je geen diodes hebt, gebruik je gewoon de blauwe (instant trigger input) voor de passagiersdeur. Staat de parkeerlichtjumper op de juiste instelling op de alarmmodule? Je kunt misschien gewoon proberen de (+) parkeerlichtdraad van de auto te gebruiken bij het relaisblok onder het dashboard. De draad is lichtblauw bij het dashboardrelaisblok naast de zekeringkast van het dashboard (de lichtblauwe draad moet ook bij de koplampenschakelaar van de auto zitten). *Vergeet niet de parkeerlichtjumper op de juiste instelling te zetten, afhankelijk van welke draad je in de auto gebruikt. Ik kan geen specifieke reden bedenken voor de onzin van het uitschakelen. De eerste gedachte is aarde, maar je zegt dat het solide is. De tweede gedachte is dat de instelling van de schoksensor moet worden aangepast. Derde gedachte....probeer de parkeerlichtaansluiting los te koppelen, de deuren te sluiten en dan in/uitschakelen.

#30 ·
ok.

ik heb de zwart/witte A3-draad doorgesneden, waardoor het alarm zoals het hoort aan/uit ging.
Maar toen had ik geen knipperende lichten. Het controleren van allerlei dingen hielp niet. Dus testte ik de lt/blu-draad bij de schakelaar. Witte draad werkte eerst niet, testen hielp niet. Toen begon het plotseling te werken. Geweldig, toch? Nee. Correct werken duurde niet lang.
EN, ik zet de sleutel aan, de sirene gaat aan met een zeer gedempte output en gaat niet uit, zelfs niet met draaiende motor. MAAR, ik zet de DRL's uit en de sirene gaat dan uit.
:mad::mad::mad::(:(:(:embarassed::embarassed:

#32 ·
Goed om te horen

Opmerking: Als de sirene klinkt (zwakke output) terwijl de koplamp schakelaar aan of uit staat en stopt wanneer u hem uit of aan zet....betekent dat meestal dat het alarm aarde trekt van het koplampcircuit.

Ik kwam dit vroeger de hele tijd tegen bij Ford's wanneer ik mijn parkeerlichten aansloot voordat ik het alarm aarde. Zodra het alarm geaard is, gaat de sirene voluit totdat deze wordt uitgeschakeld.