DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Porsche Boxster 981 GTS Morel en Alpine installatie

1 reading
1.7K views 8 replies 4 participants last post by  Muu  
#1 · (Edited)
Ik heb een sound upgrade gedaan in mijn Boxster met een Bose geluidssysteem. Eerst heb ik de standaard head unit geüpgraded met een Carplay set. Dit maakte ook het gebruik van een camera achter mogelijk.

De componentenlijst:

• Alpine PXE-C88-80 DSP-versterker met 6 x 35 watt en 2 x 130 watt
  • Alpine KTA-200M mono versterker 200 watt met 400 watt boost
  • Morel ADMW-9 Kick bass speakers
  • Morel IR-BMW42 two way Component set, midrange direct fit voor 981/982/991/992
  • Standaard Bose subwoofer in het dashboard.

De originele Bose hoofdversterker blijft dus behouden, want met de head unit geprogrammeerd op de Bose setup is er alleen een optische uitgang beschikbaar voor de Bose versterker. De speaker level outputs in de connector op de head unit hebben geen uitgang. De center speaker en de speakers achter zijn verwijderd.
De speakerkabels naar de front mids, front bass en subwoofer zijn doorgesneden en in de high level inputs van de Alpine PXE gevoerd. De outputs van de tweeter/midrange en bass speakers van de Alpine PXE zijn aangesloten op de originele bedrading. Deze versterker is achter de passagiersstoel gemonteerd en haalt zijn stroom van de powerline van de originele Bose versterker die niet veel stroom zal trekken zonder speakers aangesloten. De Alpine PXE is ook rated op 40 ampere zoals de Bose maar met het niet gebruiken van alle speaker outputs en de tweeters die niet veel stroom gebruiken zal het voldoende zijn voor beide versterkers samen. Nieuwe kabels zijn getrokken naar de tweeters omdat ze actief zullen worden aangestuurd in plaats van dat ze op dezelfde output als de front midranges lopen. De originele 13 cm Bose subwoofer is behouden maar wordt nu aangestuurd door een kleine Alpine KTA-200M mono versterker op de plek van de originele Bose subwoofer versterker met dezelfde montagepunten met gebruik van een custom aluminium bracket. De unit is aangesloten op de RCA output van kanaal 5 en 6 van de Alpine PXE. Ook de ground en powerline van de originele subwoofer amp gezekerd op 25 ampere is gebruikt voor de Alpine mono amp die een zekering rating had van 20 ampere. Het is nu gezekerd op 20 ampere in plaats van 25 in de zekeringkast.
De originele tweeters en hun mounts zijn verwijderd van de standaard grill en de meegeleverde Morel MT-250 tweeter mounts zijn aangepast zodat ze onder de originele grill gelijmd konden worden.
De Morel midrange speakers passen direct dus er is wat extra dempingswol toegevoegd omdat ze veel ondieper zijn dan de Bose midranges. Ik heb de Morel IR-BMW42 gekozen boven de Morel IP-BMW42 omdat ze een gevoeligheid hebben van 92 db in plaats van 86 db. Dit betekent dat ik de IP midranges 70 watt moet voeden om dezelfde output te krijgen als 35 watt op de IR midranges. Omdat ik maar 35 watt op de versterker heb en de IP midranges maar 50 watt aankunnen ben ik gegaan voor de 2,5 keer duurdere IR set. Bonus is dan de betere tweeters.
De Morel Woofers zijn gemonteerd in waterbestendige MDF ringen met aluminium waterplaten. Ze krijgen de 2 x 130 watt van de Alpine PXE. De originele speakerkabels zijn gebruikt voor de mids, woofers en sub. De deuren zijn gedempt op de buitenplaat, binnenplaat en deurpaneel. Extra foam is toegevoegd om de binnenplaat en het deurpaneel als één te verbinden.
De remote unit van de Alpine PXE is gemonteerd in de middenconsole in een aluminium bracket bedekt met leer. In de middenconsole is ook een draadloze oplader geïntegreerd in een houten paneel bedekt met hetzelfde leer. Best nice want de Apple carplay zet alle functies van de iPhone over naar de headunit terwijl hij wordt opgeladen. Ook het signaal van een aangepaste Walky Talky headset wordt gemixt naar de Alpine PXE zodat ik mijn maten duidelijk kan horen over de stereo met het dak open!

De sub handelt dus 32 hz tot 71 hz (24 db/oct), de woofers doen 71 hz tot 375 hz (24 db/oct), de mids lopen van 375 hz tot 3500 hz (24/12 db/oct) en de tweeter van 3500 hz en hoger (12 db/oct).

Hier zijn de foto's:

#4 ·
In mijn vorige Boxster 987 had ik een phase linear aliante 10” subwoofer in een gesloten polyester behuizing in de voetenruimte van de passagier. De 981 heeft daar een zekeringkast. Dus de bas is nu erg strak. Maar heeft iemand van jullie een 8” shallow woofer geprobeerd onder de stoel van een 981 of 991? Ik denk dat er niet veel volume is.

#5 ·
Mooi, maar dit zou in de build logs moeten staan

#7 ·
Bouwlogs en projectinstallatiegalerij.
Meer mensen kunnen het daar vinden. Een moderator kan het verplaatsen @naiku