DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner
21 - 40 of 182 Posts
Foto's of het is niet gebeurd... :rolleyes:

owns 2018 Audi S5 Coupe Prestige
Discussion starter · #24 ·
Foto's of het is niet gebeurd... :rolleyes:
De nieuwe amp rack update en foto's staan aan het einde van mijn Post #4...

Maar hier is een recap foto van het afgewerkte rack:
Image

Ik heb ook mijn eigen RCA's gemaakt... een beetje vervelend, maar na de eerste paar wordt het gemakkelijker... Ik merkte dat een beetje flux of fluxkernsoldeer een sterke verbinding vrij gemakkelijk maakt.

Geweldige build! Ik weet zeker dat het ongelooflijk klinkt. Ik sta op het punt mijn eigen audio-upgrade te starten op een 2018 A6 met het basissysteem. Vind je dat de standaard luidsprekerlocaties voldoende zijn voor een goede 3-weg SQ-build? De middentoner is degene waar ik me het meest zorgen over maak. Ik dacht erover om de A-stijlen te modificeren met aluminium pods of volledig custom glasvezel, maar als de standaardlocaties naar jouw mening goed klinken, geef ik de voorkeur aan de stealth fabriekslook. Dit is mijn dagelijkse auto, dus het hoeft niet competitiewaardig te zijn, ik wil gewoon dat het echt goed klinkt. Heb je ook nieuwe bedrading door de deuren getrokken? Zo ja, hoe heb je de draden door de stekkers gekregen?

Discussion starter · #29 ·
De voorraadlocaties zijn prima. Ik was bezorgd over het plaatsen van de tweeters in het dashboard (ver weg van de middentonen), maar met de juiste afstemming past het mooi in elkaar. De middenlocatie in de deur is helemaal prima.

Ik zit in hetzelfde schuitje. Dit is een dagelijkse auto... en een van $100.000, dus ik wilde niet met het interieur rommelen. Bovendien zijn stealth-builds cool!

Het mooie van Audi-deuren is dat ze twee afzonderlijke feeds van 16awg door de Molex laten lopen om de midrange en de midbass afzonderlijk van stroom te voorzien. Je hoeft geen nieuwe draad door de Molex te trekken.

Verzonden vanaf mijn SM-G991W met Tapatalk

De voorraadlocaties zijn prima. Ik was bezorgd over het plaatsen van de tweeters in het dashboard (ver weg van de middentonen), maar met de juiste afstemming past het mooi. De middenlocatie in de deur is helemaal prima.
ik heb gekeken naar het nabootsen van de middenlocatie voor mijn auto. De VW van mijn vrouw gebruikt een vergelijkbare opstelling voor de oem 3-weg

Bedankt voor de feedback over de luidsprekeropstelling. Ik ga vasthouden aan de standaardlocaties.
De basisstereo heeft geen middentoner op die locatie, dus ik moet misschien iets fabriceren om hem te huisvesten. U noemde dat u een winkel had om een beugel te maken om de middentoner vast te houden. Heeft dit aan de deurkaart of de deur zelf bevestigd?
Geweldig nieuws over de Molex-stekkers. Ik kan nu componenten achterin gebruiken, omdat ik geen draden hoef te trekken. Ik heb een set Hertz Mille coaxiale en componenten van een vorige build, dus het is geen probleem om "te veel" luidsprekers in de achterste vulling te gebruiken. Zou ze via een passieve crossover laten lopen en afstemmen met Helix DSP. De 3-weg fronten worden actief.
Laatste vraag over de Nav TV Zen V-eenheid. Ik ben er vrij zeker van dat ik de dashboard-hoofdeenheid ga verwijderen om mijn Zen V aan te sluiten. Ik heb geen fabrieksversterker gevonden om op aan te sluiten. Moet ik proberen Zen in het achterste opbergvak (nu leeg) te plaatsen of moet ik het in het dashboard achter de fabriekshoofdeenheid laten en een toslink terug naar DSP laten lopen?

Discussion starter · #32 ·
Je zei dat je een winkel een beugel hebt laten maken om de mid te houden. Heeft dit aan de deurkaart of de deur zelf vastgemaakt?
Ja. De mid is bevestigd aan de deurkaart en de beugel wordt van achter de luidspreker gemonteerd en houdt deze aan de deurkaart.
Geweldig nieuws over de Molex-stekkers. Ik kan nu componenten achterin gebruiken, omdat ik geen draden hoef te trekken.
Ik moet verduidelijken; De VOORDEUREN hebben twee sets draden die erin gaan, voor de mid en midbass. De achterdeuren hebben slechts één set draden, aangezien de mid en tweeter passief zijn in het OEM-systeem. Ik heb een passieve crossover in de achterdeuren geïnstalleerd.
Laatste vraag over de Nav TV Zen V-eenheid. Ik ben er vrij zeker van dat ik de head unit van het dashboard zal verwijderen om mijn Zen V aan te sluiten. Ik heb geen fabrieksversterker gevonden om op aan te sluiten. Moet ik proberen Zen in het achterste opbergvak (nu leeg) te lokaliseren of moet ik in het dashboard achter de fabrieks head unit laten en een toslink terug naar DSP laten lopen?
Je kunt beide doen. Ik koos ervoor om een MOST-kabel naar achteren te laten lopen en de Zen-V daar te plaatsen, alleen om het toegankelijker te maken (voor het geval er iets misging en ik het eruit moest halen). Geloof me, je wilt je dashboard maar één keer uit elkaar halen...

Discussion starter · #33 ·
Ik heb de MOST-kabel besteld bij AliExpress. Je wilt dit ongeveer 3 weken voordat je met de bouw begint doen, omdat het tijd kost om uit China te arriveren.

De kabel die ik bestelde is 13 voet (400 cm). Daarmee komt hij van het dashboardkastje tot aan de achterste wielkast aan de passagierskant van de auto, maar is niet lang genoeg om hem naar de tegenoverliggende hoek van de auto te krijgen. Als het je bedoeling is om de Zen-V in het vak achter de wielkast aan de bestuurderskant te monteren, dan heb je een langere kabel nodig (een kabel van 500 cm zou voldoende moeten zijn). Bovendien is je A6 iets langer dan mijn RS5, dus je zult waarschijnlijk toch een langere kabel willen nemen (misschien 600 cm?).

Je hebt ook een splitkabel nodig. Haal de MOST-kabel uit de achterkant van de head unit. Steek de ene kant van deze splitter in de head unit. Steek de OEM MOST-kabel in de andere kant. En steek je MOST-verlengkabel in de 3e kant. Dit is degene die ik bestelde:

En voor het geval je geen tijd hebt om je Zen-V op dezelfde dag aan te sluiten als waarop je de MOST-kabel aanlegt. Ik zou ook aanraden om een MOST-lus te nemen. Je moet het MOST-netwerk verbonden houden om de auto te laten functioneren. Je zou deze op het einde van je MOST-verlenging (in de kofferbak) aansluiten. Het houdt gewoon het MOST-netwerk draaiende en geeft je de tijd om later terug te komen en het project af te maken. Ik ben een beetje gek en heb de neiging om non-stop te werken, dus ik heb alles op één dag gedaan en aangesloten op de Zen-V in de kofferbak. Maar ik heb er een van deze gekocht, voor het geval dat:

Ik waardeer uw hulp bij die vragen enorm. U heeft me een hoop hoofdpijn en vallen en opstaan bespaard! Ik zal waarschijnlijk de DSP voor de kofferbakbevestiging doen om de servicevriendelijkheid te verbeteren.
Het lijkt erop dat ik de komende maanden een paar leuke weekenden voor de boeg heb. Ik heb nu alle apparatuur in mijn bezit en zal diverse bedrading en geluidsisolatie onderweg krijgen. Ik zal de voortgang posten als de tijd het toelaat. Misschien heb ik onderweg wat vragen. Dit is mijn 2e build in het afgelopen jaar (vorige builds 25+ jaar geleden). Ik zal XT-connectoren gebruiken voor alle interieurspeakers, voor het geval de upgrade-bug me te pakken krijgt. Nadat ik heb gezien wat u in uw auto heeft gestopt, heb ik het gevoel dat dat op een dag zal gebeuren.

Zen V
Helix DSP Pro MK2 met Director
Hertz MPK 163.3 Actief 3-weg
Hertz MPK 165.3 Passief
Phoenix Gold SX 800.4
Links 3-weg en achterste componenten
Phoenix Gold SX 800.4
Rechts 3-weg en achterste componenten
Phoenix Gold 1200.1
2 JL TW3 12” in verzegelde, naar voren gerichte box

*Moet een hi-res speler kopen - TBD

Ik ben dol op mijn Audi. Geweldige auto om zakelijke kilometers mee te rijden!

• Like
Reactions: Superslight
Discussion starter · #35 ·
*Moet een hi-res speler kopen - TBD
Je hebt mooie apparatuur. Ongetwijfeld zal het geweldig klinken!

Ik hou er niet van om met FIIO's of iets dergelijks te rommelen terwijl ik rijd, dus ik heb al mijn muziek geript naar FLAC op een USB-stick en ik gebruik gewoon de Audi MMI om nummers te bedienen / te selecteren.

Ik vroeg me af hoe de SQ van de externe schijven in MMI is, heb het nog niet geprobeerd. Heb de auto een paar maanden geleden gekocht. Ik heb nu Amazon Music HD en het speelt verrassend goed in vergelijking met Sirius XM of zelfs cd's. Er is wat software waarmee ik de downloadbestanden van Amazon kan downloaden. Ik vind het idee leuk om niet met externe spelers te hoeven rommelen als ik een FLAC-bestand van echt goede kwaliteit via mijn MMI kan afspelen. Ik weet niet zeker of de 2018 MIB2-versie net zo goed is als de nieuwe.

Discussion starter · #37 · (Edited)
Weet niet zeker of de 2018 MIB2-versie net zo goed is als de nieuwe.
Als je de Zen-V gebruikt; het haalt gewoon het digitale signaal van je bron (de mijne is een USB) en stuurt het rechtstreeks naar je DSP via Toslink.
Er wordt niets gefilterd of gewijzigd door de MMI. Het is gewoon het platte, onbewerkte digitale audiosignaal dat rechtstreeks naar je DSP gaat.
De MMI is eigenlijk gewoon een middel om je muziekbestanden te bedienen / selecteren. De nieuwere versies hebben betere graphics, maar dat is het dan wel zo'n beetje.

Ik gebruik dit type setup al jaren en het is perfect. Ik heb nooit een externe speler nodig gehad (of gewild).
  • 2012 Audi S4 - Ik gebruikte een mObridge DA1
  • 2015 Audi SQ5 - Ik gebruikte een mObridge DA3
  • 2018 BMW 440i - Ik gebruikte een mObridge DA3
  • 2020 BMW X6M - Ik gebruikte een Helix SDMI25
  • 2021 Audi RS5 - Ik gebruikte een Zen-V
Er is wat software die ik zou kunnen gebruiken om de downloadbestanden van Amazon te downloaden.
Ik heb Tidal en ik gebruik software van derden om de muziekbestanden naar mijn pc te downloaden en ze vervolgens via USB naar de auto over te zetten.

Dat verduidelijkt zeker een paar vragen die ik had over het MMI-systeem. Het lijkt erop dat Audi dacht aan mensen die om SQ geven met externe aandrijfopties. Ik denk dat je me net wat $$ hebt bespaard... Bedankt!!

Hallo @JimmyDee

Net je laatste bouwverslag gelezen.

Mag ik een paar vragen stellen?

1. Hier in het VK is de Helix SDMI25 de goedkoopste optie voor DE MEESTE - Toslink. Is er enig voordeel (anders dan de ingebouwde DSP) om iets anders te nemen? En heb ik het goed dat de SDMI25 maar 2 kanalen uitvoert, niet 4?

2. Als je opnieuw moest beginnen en een beperkt budget had, in welke volgorde zou je dan de componenten prioriteren? Dus de beste en duurste middenspeakers kopen, maar dan misschien een alles-in-één versterker en DSP om wat geld te besparen? Of genoegen nemen met een redelijke componentenset (ik heb momenteel de Focal ES100K), maar dan meer uitgeven aan misschien de Helix DSP en aparte versterkers (ik heb momenteel de Audison APF8.9, wat mooi is, maar de DSP-software is verschrikkelijk in vergelijking met de Helix (had eerder de Up7BMW versterker/DSP))

3. Mijn auto had alleen de S676A 'hifi' optie, die analoge luidsprekerkabels naar achteren en in een kleine versterker leidt. Ik heb die luidsprekerkabels afgetapt om mijn DSP / AMP te voeden. Ik wilde echter de digitale methode proberen (moet alleen uitzoeken hoe ik mijn auto kan coderen naar Harmon Kardon). Zou je zeggen dat digitaal gaan een grote upgrade is? (ervan uitgaande dat je ooit een analoge opstelling hebt geprobeerd)

4. (sorry, laatste vraag). Je hebt uiteindelijk een aantal hele mooie, zeer hoogwaardige speakers, maar heb je ook een aantal van de low-end spullen geprobeerd? Dus de Focal's waar ik eerder naar verwees en zelfs de Audison of Focal drop in 8".

Discussion starter · #40 ·
@jedi-knight83 Eerst en vooral... welk bouwjaar heeft uw Audi? De SDMI25 werkt alleen tot modeljaar 2015 (met MOST 25).
Daarna stapte Audi over op MOST 150 voor zijn nieuwere modellen. U hebt een Nav TV Zen-V-eenheid nodig voor nieuwere Audi's.

Het is VEEL jaren geleden dat ik luidsprekers van lagere kwaliteit heb gebruikt (lang voordat ik DSP's ontdekte)... dus ik kan er niet echt commentaar op geven.

21 - 40 of 182 Posts