DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Leg me T-Line uit

1 reading
19K views 47 replies 18 participants last post by  bigfuel11  
#1 ·
Dus ik heb altijd al willen experimenteren met het bouwen van een T-line box, maar weet er eigenlijk niet veel van, behalve dat ze luid kunnen zijn. Ik heb deze ID8v3 D4 waarmee ik wil experimenteren. In de post van iemand bouwden ze naar de Fs van de speakers en mensen reageerden om op te merken dat het niet de parameter was om van uit te gaan. Is er een echt goede calculator? Als iemand me kan informeren over de wetenschap hierachter, zou ik dat zeer op prijs stellen.
 
#2 · (Edited)
Hier is iets. Ik denk dat dit van Brandon Buck komt

UW T-LINE ONTWERPEN
Dit wordt een snelle en eenvoudige inleiding over hoe u een consistente dimensie ÂĽ golf t-line kunt ontwerpen. Er zijn verschillende manieren om t-lijnen te bouwen, maar dit is een uitleg van wat voor mij de gemakkelijkste methode is geweest. Voor het voorbeeld gebruiken we een enkele, hypothetische 15'-driver.
Het eerste dat we van onze sub nodig hebben, is Sd of, bruikbaar zuigeroppervlak. Om dat te vinden, hebben we de diameter van de driver nodig, die wordt gemeten vanaf de apex (midden) van de surround aan één kant van de driver tot hetzelfde punt aan de andere kant. Voor de meeste 15's in de auto is die meting 12,75".
Dan nemen we die meting en halveren we deze: 12,75 Ă· 2 = 6,375
Pas nu de formule πR² toe op dat getal: 3,14 * 6,375 - 6,375 = 127,6
Voor ons doel kan dat getal eenvoudig worden afgerond op 127in².
Sd is ons lijnoppervlak. Lijngebied is wat poortgebied zou worden genoemd in een conventionele geventileerde behuizing, maar aangezien onze doos niets anders is dan één lange poort of lijn... wordt het lijngebied genoemd. Dit nummer kan om een ​​aantal verschillende redenen worden gewijzigd. Ten eerste, als uw ontwerp strikt voor geluidskwaliteit is, zou ik het lijnoppervlak gelijk houden aan Sd, maar als u ruimte moet besparen of een iets meer op SPL gericht vak wilt, kunt u dat aantal met maximaal 40% verminderen zonder ernstige gevolgen voor de geluidskwaliteit. Wat u naar mijn ervaring zult verliezen, is de prestatie aan de bovenkant van het subbasgebied (60-100Hz). Maar dat verlies is minimaal, vooral in een voertuigcabine. Afgezien van de bovengenoemde voordelen, lijkt het verminderen van het lijnoppervlak ook de conuscontrole te vergroten, wat erg belangrijk is voor ons bassheads, omdat we de neiging hebben om onze subs dagelijks te misbruiken. smile emoticon
Vervolgens moeten we de afstemfrequentie van de lijn berekenen. Daarvoor moet u de geluidssnelheid in voet kennen. Dat varieert met de hoogte en andere factoren, maar voor mijn omgeving en omstandigheden is het meestal 1130 voet per seconde, dus dat is wat we zullen gebruiken. U kunt het voor uw omgeving vinden als u wilt, maar voor de doeleinden van wat we doen, is die nauwkeurigheid niet nodig. We zullen onze lijn afstemmen op 30 Hz, wat de meest voorkomende afstemming is die ik gebruik voor dagelijkse builds. De formule is geluidssnelheid Ă· afstemming Ă· 4. Deze formule vertelt ons de lengte van een geluidsgolf bij de afstemfrequentie die we hebben gekozen en dan nemen we ÂĽ van die lengte voor onze doos... vandaar ÂĽ golf transmissielijn.
Voor onze doos: 1130 Ă· 30 Ă· 4 = 9,41'
Om dat om te rekenen naar inches: 9,41 * 12 = 112,92 of rond het af op 113".
Nu het gemakkelijke deel voorbij is, moeten we een manier bedenken om onze 9' lange vierkante buis rond en in de kofferbak of achterbank van een voertuig te krijgen. Daar worden lijngebiedreducties erg handig, want hoewel de lijn niet korter wordt, wordt de bulk ervan verminderd. Als je een grote voetafdruk hebt maar niet veel hoogte, zou ik een doos in slakkenhuisstijl aanbevelen met de sub(s) in het midden naar boven gericht en het lijnuiteinde (poort) naar de zijkant of achterkant gericht, zoals in een kofferbak. Als je een brede maar smalle ruimte hebt voor de doos, zoals de achterbank van een vrachtwagen of achter de achterbank van een vrachtwagen, werkt een gevouwen ontwerp met sub en uiteinde omhoog redelijk goed. Hoe dan ook, je zult een aantal bochten van 90° en/of 180° moeten maken en hieronder zal ik uitleggen hoe ik de lengte van die bochten bereken.
De formule voor de omtrek is πD of 3,14 * diameter.
Voor onze doos gaan we ervan uit dat de lijndimensie 14" breed bij 9" hoog is. Ik kom tot die meting door ons benodigde lijnoppervlak (127in²) te delen door de montagediameter van onze typische 15"-driver (14") voor een hoogte van 9". Wetende dat de lijn 9" hoog is, is belangrijk omdat dat het getal is dat we zullen gebruiken om de lengte van onze bochten te meten. Vervolgens voegen we de dikte van ons constructiemateriaal toe aan dat getal, dat normaal gesproken 3/4" is, dus... 9,75 is de diameter van onze radiusbochten.
Pas nu de formule toe om de lengte van 90° of 180° bochten te vinden...
9,75 * 3,14 = 30,615 of afgerond op 30,6. Dat is de omtrek van onze straal.
Voor 180° bochten, deel dat door 2 voor: 15,3".
Voor 90° bochten, deel door 4 voor: 7,65"
Dus nu hoef je alleen nog maar de lijn te tekenen en die getallen in te voeren in alle bochten die je hebt en ze dan allemaal op te tellen (samen met de rechte lijnen) om de totale lengte van je lijn te krijgen. Voor een eenvoudige doos neem ik normaal gesproken mijn twee meest kritische metingen en begin dan met het rangschikken van mijn lijnen en bochten door het middelpunt van de lijnhuogte totdat ik een opstelling vind die werkt.
Ten slotte, bij het bepalen van golfgeleiders (45°) voor de bochten, meet u gewoon vanaf het draaipunt van de straal in een hoek van 45° naar de gewenste lijnhuogte en meet u vervolgens over de lijn 90° loodrecht om de breedte van uw golfgeleider te krijgen.
 
#4 ·
Ja, dat is veeeel te makkelijk en beknopt om te begrijpen. :D
Bedankt SkizeR!

Ik herinner me dat ik er een probeerde te bouwen toen ik ongeveer 16 was.
Er kwam letterlijk geen wiskunde aan te pas. :blush:
Ik probeerde gewoon een foto van een te kopiëren die ik zag.
Ik had een paar Fosgate 8's en dacht: "Het kan niet zo moeilijk zijn"....
Het klonk absoluut verschrikkelijk.

Ach ja, het was leuk, en het enige wat ik verspild heb, was een spaanplaat. Dus ongeveer 10 dollar.:laugh:
 
#5 ·
Deze thread moet vastgezet worden!!!!!

Een punt dat niet is aangestipt over de Fs, je wilt niet lager afstemmen dan dat, dat is wat mij verteld is, maar dat het ook het optimale afstemmingspunt is voor sq en output.
 
#6 · (Edited)
Ik heb het gevoel dat je het over mijn draadje hebt. Die gasten waren FOS, dus ik ben gestopt met reageren op ze. Zoals de persoon boven mij zei, is afstemmen op de Fs de optimale afstemming voor een T-line met betrekking tot SQ en output.

Het is allemaal niet zo moeilijk, ik kan die lange post hierboven samenvatten:

T-line = kwartgolf transmissielijn box

De "lijn" heeft dezelfde oppervlakte als de Sd van de subwoofer en dezelfde lengte als 1/4 van de golflengte van de Fs of de afstemfrequentie.

Je moet minimaal de Sd en Fs van de woofer weten.

Om de lengte van de lijn te berekenen, moet je de geluidssnelheid delen door de Fs. De geluidssnelheid is 1128 voet per seconde, dus voor 28 Hz, 1128/28 = een golflengte van 40 voet. Deel dat door 1/4, dus een kwart van 40 voet is 10 voet, dus een 28 Hz 1/4 golflengtelijn moet 10 voet lang zijn en dezelfde oppervlakte hebben als de Sd van de speaker.

Als je eenmaal de lengte en oppervlakte van de lijn weet, hoef je alleen nog maar de box te ontwerpen zoals je wilt. Het is vrij eenvoudig en de uitkomst is meer dan de moeite waard.

Dit is de gigantische 25 Hz T-line die ik zou moeten bouwen voor mijn Eclipses. Misschien moet ik hem wel bouwen, aangezien iedereen boxontwerp wil aanbevelen in plaats van driverselectie zoals ik vroeg... sheesh.
 
#48 ·
Ik heb het gevoel dat je het over mijn thread hebt. Die gasten waren FOS, dus ik ben gestopt met ze te antwoorden. Zoals de persoon boven mij zei, is afstemmen op de Fs de optimale afstemming voor een T-line met betrekking tot SQ en output.

Het is allemaal niet zo moeilijk, ik kan die langdradige post samenvatten:

T-line = kwartgolf transmissielijnbox

De "lijn" heeft dezelfde oppervlakte als de Sd van de subwoofer en dezelfde lengte als 1/4 van de golflengte van de Fs of afstemfrequentie.

Je moet minimaal de Sd en Fs van de woofer weten.

Om de lengte van de lijn te berekenen, moet je de geluidssnelheid delen door de Fs. De geluidssnelheid is 1128 voet per seconde, dus voor 28 Hz, 1128/28 = een golflengte van 40 voet. Deel dat door 1/4, dus een kwart van 40 voet is 10 voet, dus een 28 Hz 1/4 golflengtelijn moet 10 voet lang zijn en dezelfde oppervlakte hebben als de Sd van de luidspreker.

Als je eenmaal de lijmlengte en het oppervlak weet, hoef je alleen nog maar de box te ontwerpen zoals je wilt. Het is vrij eenvoudig en de uitkomst is het meer dan waard.



Dit is de gigantische 25 Hz T-line die ik zou moeten bouwen voor mijn Eclipses. Misschien moet ik hem bouwen, aangezien iedereen boxontwerp aanbeveelt in plaats van driverselectie zoals ik vroeg... sheesh.
Image
Ik heb geen idee of mijn opmerking ĂĽberhaupt is doorgekomen, dus sorry als je dit opnieuw ziet.

Waarschijnlijk wel, maar ik wil er zeker van zijn, verdubbelt de SD als ik een sub toevoeg of bereken ik er twee met slechts één sub? Ik wil een beetje gek doen met deze sloopwagen die ik heb opgepikt.
 
#9 ·
r0llin vroeg je om de laagste output of SQ, in de andere thread?
Ik vroeg niet om beide. Ik vroeg om aanbevelingen voor een driver met een lage Fs, en ik wil dat deze is afgestemd op de Fs omdat ik wel om SQ geef.

In wezen is het doel van de transmissielijn om de akoestische of mechanische impedantie te minimaliseren bij frequenties die overeenkomen met de fundamentele resonantie in de vrije lucht van de driver. Dit vermindert tegelijkertijd de opgeslagen energie in de beweging van de driver, vermindert vervorming en dempt de driver kritisch door de akoestische output te maximaliseren (maximale akoestische belasting of koppeling) aan het einde. Dit minimaliseert ook de negatieve effecten van akoestische energie die anders (zoals bij een afgesloten behuizing) terug zou worden gereflecteerd naar de driver in een afgesloten holte.


Dat is het hele punt van het afstemmen van een T-line op de Fs van de driver.
 
#8 · (Edited)
Ik vond dat eigenlijk een goede lezing. Het werd echter een beetje modderig aan het einde. Waar komt de 9" hoge lijnmeting vandaan? Als de kamer 14" x 9" is, is dat meer oppervlakte dan de berekende 127 in2. Hoe bepaal je de diepte van de luidspreker in vergelijking met het begin van de lijn? Waarom zou de meting 9,75" zijn als je 0,75" bouwmateriaal gebruikt? Zou het niet nog steeds zijn 9" meting behouden? Waarom geen ruimte besparen met 1/8 golf? (Ik weet niet zeker of het mogelijk is, maar ik vraag het me gewoon af)
 
#10 ·
Hier is een document met alles wat u ooit wilt weten over het ontwerpen van een T-line.
http://www.quarter-wave.com/TLs/Alignment_Tables.pdf

Sterker nog, hier is een link naar een T-line modelleerprogramma. Voer de specificaties van uw driver in en zie uit de eerste hand hoe alle variabelen bijdragen aan de respons.
Download | Leonard Audio

Kortom, luister niet naar mensen die zeggen dat u een TL moet afstemmen op de FS van de driver om de beste resultaten te krijgen. Ze herkauwen gewoon een losjes gecreëerde 'one size fits all'-vuistregel die zich lang genoeg op internet heeft verspreid om overlevering te worden.
 
#13 ·
!

Hier is een document met alles wat je ooit wilt weten over het ontwerpen van een T-line.
http://www.quarter-wave.com/TLs/Alignment_Tables.pdf

Sterker nog, hier is een link naar een T-line modelleerprogramma. Voer de specificaties van uw driver in en zie uit de eerste hand hoe alle variabelen bijdragen aan de respons.
Download | Leonard Audio

Kortom, luister niet naar mensen die zeggen dat je een TL moet afstemmen op de FS van de driver om de beste resultaten te krijgen. Ze herkauwen gewoon een losjes gecreëerde 'one size fits all'-vuistregel die zich lang genoeg op internet heeft verspreid om overlevering te worden.
Bedankt voor de links. Het was gemakkelijk om te verdwalen in de info. :D Ik speelde met de software, maar liep vast toen ik probeerde een model te genereren met de parameters van de luidsprekers. Ik zal contact moeten opnemen met de groep om te zien of iemand me kan helpen. Misschien bekijk ik de software verkeerd? De indruk die ik had, was dat ik de luidsprekerparameters kon invoeren en dat er een ontwerpmodel met theoretische prestatiegegevens zou worden weergegeven.
 
#11 · (Edited)
Het enige wat ik weet is dat t-lines vroeger moeilijk te implementeren waren in de auto, omdat de oudere modelleersoftware uitging van een bijna echovrije omgeving met betrekking tot hun responsplots. Houd nu rekening met de cabineversterking die typisch gebruikelijk is in de auto en er is een grote foutmarge bij het ontwerpen en implementeren van een t-line in de auto.

Anderzijds zou ik een t-line in mijn huis of voor PA in een hartslag gebruiken. Ik denk gewoon dat het aspect van vallen en opstaan voor de mobiele omgeving het niet waard is, en evenmin de grootte-afweging die typisch vereist is voor een t-line. Maar goed, dat ben ik dan. Met betrekking tot car audio ga ik tegenwoordig voor de gemakkelijke weg, omdat ik gewoon niet de wil of de tijd heb om me te wijden aan perfectie in een onvolmaakte audio-omgeving.
 
#14 ·
Het enige wat ik weet is dat t-lijnen vroeger moeilijk te implementeren waren in de auto, omdat de oudere modelleersoftware uitging van een bijna echovrije omgeving met betrekking tot hun responsplots. Houd nu rekening met de cabineversterking die typisch is in de auto en er is een grote foutmarge bij het ontwerpen en implementeren van een t-lijn in de auto.

OTOH zou ik een t-lijn in mijn huis of voor PA in een hartslag gebruiken. Ik denk gewoon dat het aspect van vallen en opstaan voor de mobiele omgeving het niet waard is, en evenmin de afweging van de grootte die typisch nodig is voor een t-lijn. Nogmaals, dat ben ik gewoon. Met betrekking tot car audio ben ik tegenwoordig helemaal voor het gemakkelijke pad, omdat ik gewoon niet de wil of de tijd heb om me te wijden aan perfectie in een onvolmaakte audio-omgeving.
Ik waardeer de bagageruimte van mijn auto's, dus T-line zal zeker niet permanent zijn, maar meer een leuk experiment. Zeker, ik heb genoeg projecten, maar nog een zal me niet doden. Als ik eenmaal de kennis heb en er vertrouwen in heb dat ik weet wat ik doe, wil ik graag een paar luidsprekers voor thuis maken. Dat is echt de motivatie voor dit project. Ik gebruik al 10-12 jaar een Philips 5.1 in huis en wou altijd dat ik iets goeds had.
 
#15 ·
Ik heb in de loop der jaren twee verschillende versies gemaakt.
De eerste was een twee 10" versie, ongeveer zo groot als een wasmachine in een Toyota 4 runner. Uiteindelijk gekozen voor een aantal 10w6v1's. Ding werd serieus luid met relatief weinig vermogen. @ 450 watt. Mensen waren geschokt om 2 10's zo luid te horen. Dit was natuurlijk eind jaren 90.

De tweede was een enkele 8" sundown. Een lange smalle. Weer met ongeveer 400w. Denk dat ik hem afstemde op @ 35hz. Best luid, maar deed niet veel boven @ 60hz. Dit was in mijn impala SS.

Als je de ruimte hebt, zijn ze erg leuk. Met stroom die tegenwoordig goedkoop is en kleine behuizingssubs de norm, zijn ze een beetje verouderd. De twee tien inch box die ik had, had gemakkelijk vervangen kunnen worden door een moderne duel 15" behuizing met een klasse d versterker.
 
#16 ·
Ik heb een transmissielijn gebouwd met een paar van die Adire Shiva-klonen die Parts Express verkoopt. (Ik denk dat ze "DVC 12s?" heten?)

Ik was niet echt enthousiast over de box - hier is waarom:

Hoffman's Iron Law gaat bepalen hoeveel output je box genereert. IE, je zou de efficiëntie van een box met een paar dB kunnen verhogen door een transmissielijn te bouwen, maar je kunt de efficiëntie ook verhogen door simpelweg meer boxen te gebruiken.

Dus het komt neer op één vraag:
Wil je vier subs kopen of wil je er één kopen?

Als je goedkoop bent, KUN je de efficiëntie verhogen, maar houd er rekening mee dat een array van gesloten boxen altijd zal winnen omdat ze meer spreekspoelen, meer belastbaarheid en meer verplaatsing hebben.

Kortom, een TL is een manier om meer output uit een enkele woofer te persen, maar een array zal winnen.

Hier zijn enkele voorbeelden van wat ik bedoel:

Image

Hier is de output van vier gesloten twaalfjes in een box van 87,9 liter. (3,1 kubieke voet) De woofers zijn diyma twaalfjes.

Image

Hier is de output van TWEE diyma twaalfjes in een transmissielijn van 87,9 liter. (Dezelfde grootte als de gesloten box, maar met de helft van het aantal woofers.)

Image

Hier is de output van de twee boxen over elkaar gelegd. Je kunt zien dat de respons curve heel erg dichtbij is. Dit is Hoffman's Iron Law - de boxgrootte gaat je output bepalen, niet de uitlijning.

Nu, er zijn natuurlijk veel redenen waarom je een transmissielijn zou willen bouwen:
1) De belangrijkste reden is kosten. Je kunt meer output krijgen van een enkele woofer.
2) TL's, FLH's, BLH's en TH's stellen je in staat om meer output te krijgen met hetzelfde vermogen. Dit is geen groot probleem in een tijdperk van $300 kilowatt versterkers. Maar het *kan* je het voordeel geven als je beperkt wordt door je dynamo. Een real-world voorbeeld hiervan is dat bij elke andere concert die ik de laatste tijd bezocht, er een stroomstoring is, omdat de gebouwen niet in staat zijn om genoeg ampères te leveren om de versterkers van stroom te voorzien.
2) De TL gaat de excursie verminderen, en als je hem heel zorgvuldig ontwerpt, kun je dat gebruiken om de output bij hoog vermogen te verhogen. (De gesloten box zal nog steeds winnen, vanwege lagere compressie van het vermogen, hogere belastbaarheid, etc.)
3) Een enorme factor is dat je deze rare uitlijningen kunt gebruiken om F3's te krijgen die anders onmogelijk zouden zijn. Ik heb bijvoorbeeld ooit een tapped horn gebouwd die tot in de enkele cijfers speelde. Het is vrij eenvoudig om een ​​volledige octaaf onder de resonantie te spelen met een TL, TH, back-loaded horn of bandpass.

Image

Image


Hier is het hornresp-model als je ermee wilt spelen. Hornresp kan al deze uitlijningen modelleren. Merk op dat beide boxen hetzelfde wattage krijgen, maar de *spanning* is anders omdat de gesloten box 4 ohm is en de TL 2 ohm, doordat de spreekspoelen parallel zijn bedraad voor de TL en serie-parallel voor de gesloten box. Kortom: hetzelfde wattage, dezelfde boxgrootte, dezelfde output (voor het grootste deel.)

 
#17 ·
Op diyaudio heb ik mijn thread over mijn 15Hz tapped horn bijgewerkt. Zorgt voor een interessante vergelijking met de TL in deze thread.

Lees hier meer: Night of The Living Bassheads - Pagina 9 - diyAudio

(Lees de hele thread als je de tijd hebt.)

Image

In staat zijn om 110dB bij 15Hz te halen is erg leuk voor home theater, en het is nog beter als je het kunt doen met één 12" en 250 watt.
 
#21 ·
Zijn bericht was bot, maar hij heeft een goed punt. Een Tline KAN worden gebruikt om de Q van de behuizing te verminderen.

TBH, een van de ergernissen over de Tline die ik bouwde, was dat hij een beetje te 'beleefd' was.

Maar ik heb in de loop der jaren geleerd dat vervorming eigenlijk best goed kan klinken, en systemen met lage vervorming klinken vaak te 'beleefd'.

Ik heb nooit vervormingsmetingen op mijn Tline uitgevoerd, dus ik kan alleen maar speculeren.
 
#22 ·
Opmerking:

Hier zijn een paar snelkoppelingen die ik gebruik bij het bouwen van behuizingen die de achterwaartse golf gebruiken om de voorwaartse golf te vergroten*:

1) stem de behuizing af op 0,707 van de FS
Of
2) modelleer de woofer in een geventileerde doos en gebruik de FB die de computer je vertelt.

Met behulp van deze regels zul je over het algemeen merken dat een 30 Hz sub een driver wil gebruiken met een FS van ongeveer 42,3 Hz.

* transmissielijn, back-loaded hoorn, geventileerde doos, dual reflex bandpass, tapped horn, etc.
 
#29 ·
Opmerking:

Hier zijn een paar snelkoppelingen die ik gebruik bij het bouwen van behuizingen die de achterwaartse golf gebruiken om de voorwaartse golf te vergroten*:

1) stem de behuizing af op 0,707 van de FS
Of
2) modelleer de woofer in een geventileerde behuizing en gebruik de FB die de computer je vertelt.

Met behulp van deze regels ontdekt u over het algemeen dat een 30 Hz sub een driver wil gebruiken met een FS van ongeveer 42,3 Hz.

* transmissielijn, back loaded horn, geventileerde behuizing, dual reflex bandpass, tapped horn, etc.
Dus ik gebruikte die software die je gisteren linkte en dit is wat eruit kwam. Het werkt vandaag om de een of andere reden niet. Zeg je dat ik de Fs moet veranderen in 0,707? Wat zou de reden daarachter zijn?

BL 7.698
Sd 0.0231
Qes 0.367
Qms 3.572
Rms 3.1221
Re 1.95
Fs 24.7
Vas 0.04389
Mms 0.0718585328870082
Cms 0.000578
Lvc 0.00148
 
#25 ·
Schrik alsjeblieft de mensen niet af die daadwerkelijk geĂŻnteresseerd zijn in deze post. We komen hier bijeen om informatie te delen, en op basis van de verzamelde informatie kunnen we onze eigen idealen vormen. Het maakt niet uit of je denkt dat je "meer gelijk" hebt dan de ander. Misschien voor jou, maar de rest van ons is geĂŻrriteerd door pietluttige, argumentatieve BS.
 
#26 ·
Schrik alsjeblieft de mensen niet af die daadwerkelijk geĂŻnteresseerd zijn in dit bericht.. We verzamelen hier om informatie te delen, en op basis van de cumulatieve informatie kunnen we onze eigen idealen vormen. Het maakt niet uit of je denkt dat je "meer gelijk" hebt dan de volgende persoon. Misschien voor jou, maar de rest van ons ergert zich aan muggenzifterige, argumentatieve BS
Maar tegen wie praat je eigenlijk? Ik probeer met niemand te ruziën en deze gast duikt op in al mijn threads en probeert **** te starten, dus ik hoop echt dat je niet op mij doelt.
 
#36 ·
Ik zou een getapete hoorn maken voor een t-line.

En je kunt beide simuleren met Hornresp...wat een leuk gratis programma is.
En hier kan ik niet echt veel info over vinden. Hoe ontwerp je een getapete hoorn?
 
#41 ·
Jullie kunnen hier wat betere dan gemiddelde info vinden: TL Design Basics

Maar ik moet ook dit amusante citaat uit 2008 toevoegen?

Ik weet niet eens zeker of ik weet wat een "tapped horn" is, maar dit is wat ik wel weet:

Ik heb mijn hele leven LF-geluidsbronnen bestudeerd en er zijn geen gratis lunches. Niets is ooit een effectieve verbetering in LF-ontwerp gebleken, behalve de Acoustic Lever en dat is gewoon onpraktisch.

Horns bij LF zijn een grap. Er bestaat niet zoiets als een LF-hoorn, tenzij hij zo groot is als een huis. Kleiner dan dat en het is gewoon een poort en poorten zijn doodgestudeerd; serie, meerdere, transmissielijnen, het is allemaal een hoop handgewapper omdat details er gewoon niet toe doen als de golflengtes tien voet lang zijn.

Een hoorn - in het beste geval - heeft een impedantietransformatie van de vierkantswortel van de inlaat- en uitlaatgebieden. Een hendel gaat als het kwadraat van deze gebieden. Dus voor een 2:1 uitgang- naar ingangsgebiedverhouding is de hendel twee keer zo effectief als een hoorn. Tot zover de hoorns.

Het spijt me, maar ik blijf bij mijn overtuiging dat subs eenvoudige bronnen zijn en gesloten boxen geweldig werken. Of als je het chique wilt doen, gebruik dan een bandpass om de HF-vervorming te verlagen en de efficiëntie (een beetje) te verhogen, maar alles daarbuiten is gewoon "in de wind blazen".
__________________
Earl Geddes
 
#43 ·
Ik denk nog steeds dat ze hun plaats hebben, maar ik ben er niet zo zeker van dat de taak van een autosubwoofer op de lijst staat. Misschien als je veel ruimte en een klein budget hebt. Ik ga bandpass voor mijn Mazda.
 
#46 ·
Verandert de wiskunde van een T-Line met het gebruik van 2 woofers in tegenstelling tot één. De meeste threads vermelden alleen het gebruik van een enkele woofer, en niet het gebruik van 2. Dit zou nuttige informatie zijn voor toekomstige beginners die een t-line willen bouwen.
Ik weet vrij zeker dat je gewoon de formule gebruikt die ik in de tweede post van deze thread heb geplaatst, maar dan met de SD van beide drivers. Weet het echter niet zeker.
 
#45 ·
Perfecte draad! Ik wilde al heel lang een t-line (thuis) bouwen, ben alles vergeten wat ik erover wist, en al deze coole nieuwe drivers blijven op de markt komen!

Zou ofwel Tang Band 8" full range of Dayton 8" full range point source gebruiken, een kleine audio research versterker om ze aan te sturen, en ik verwacht er enorm van te genieten! Ik zou zelfs helemaal kunnen gaan en ze er mooi uit laten zien - een primeur voor mij voor thuis speaker experimenten! Een hoge, smalle kast met een enkele 8" driver ziet er ziek uit in mijn hoofd...