UW T-LINE ONTWERPEN
Dit wordt een snelle en eenvoudige inleiding over hoe u een consistente dimensie ÂĽ golf t-line kunt ontwerpen. Er zijn verschillende manieren om t-lijnen te bouwen, maar dit is een uitleg van wat voor mij de gemakkelijkste methode is geweest. Voor het voorbeeld gebruiken we een enkele, hypothetische 15'-driver.
Het eerste dat we van onze sub nodig hebben, is Sd of, bruikbaar zuigeroppervlak. Om dat te vinden, hebben we de diameter van de driver nodig, die wordt gemeten vanaf de apex (midden) van de surround aan één kant van de driver tot hetzelfde punt aan de andere kant. Voor de meeste 15's in de auto is die meting 12,75".
Dan nemen we die meting en halveren we deze: 12,75 Ă· 2 = 6,375
Pas nu de formule πR² toe op dat getal: 3,14 * 6,375 - 6,375 = 127,6
Voor ons doel kan dat getal eenvoudig worden afgerond op 127in².
Sd is ons lijnoppervlak. Lijngebied is wat poortgebied zou worden genoemd in een conventionele geventileerde behuizing, maar aangezien onze doos niets anders is dan één lange poort of lijn... wordt het lijngebied genoemd. Dit nummer kan om een ​​aantal verschillende redenen worden gewijzigd. Ten eerste, als uw ontwerp strikt voor geluidskwaliteit is, zou ik het lijnoppervlak gelijk houden aan Sd, maar als u ruimte moet besparen of een iets meer op SPL gericht vak wilt, kunt u dat aantal met maximaal 40% verminderen zonder ernstige gevolgen voor de geluidskwaliteit. Wat u naar mijn ervaring zult verliezen, is de prestatie aan de bovenkant van het subbasgebied (60-100Hz). Maar dat verlies is minimaal, vooral in een voertuigcabine. Afgezien van de bovengenoemde voordelen, lijkt het verminderen van het lijnoppervlak ook de conuscontrole te vergroten, wat erg belangrijk is voor ons bassheads, omdat we de neiging hebben om onze subs dagelijks te misbruiken. smile emoticon
Vervolgens moeten we de afstemfrequentie van de lijn berekenen. Daarvoor moet u de geluidssnelheid in voet kennen. Dat varieert met de hoogte en andere factoren, maar voor mijn omgeving en omstandigheden is het meestal 1130 voet per seconde, dus dat is wat we zullen gebruiken. U kunt het voor uw omgeving vinden als u wilt, maar voor de doeleinden van wat we doen, is die nauwkeurigheid niet nodig. We zullen onze lijn afstemmen op 30 Hz, wat de meest voorkomende afstemming is die ik gebruik voor dagelijkse builds. De formule is geluidssnelheid Ă· afstemming Ă· 4. Deze formule vertelt ons de lengte van een geluidsgolf bij de afstemfrequentie die we hebben gekozen en dan nemen we ÂĽ van die lengte voor onze doos... vandaar ÂĽ golf transmissielijn.
Voor onze doos: 1130 Ă· 30 Ă· 4 = 9,41'
Om dat om te rekenen naar inches: 9,41 * 12 = 112,92 of rond het af op 113".
Nu het gemakkelijke deel voorbij is, moeten we een manier bedenken om onze 9' lange vierkante buis rond en in de kofferbak of achterbank van een voertuig te krijgen. Daar worden lijngebiedreducties erg handig, want hoewel de lijn niet korter wordt, wordt de bulk ervan verminderd. Als je een grote voetafdruk hebt maar niet veel hoogte, zou ik een doos in slakkenhuisstijl aanbevelen met de sub(s) in het midden naar boven gericht en het lijnuiteinde (poort) naar de zijkant of achterkant gericht, zoals in een kofferbak. Als je een brede maar smalle ruimte hebt voor de doos, zoals de achterbank van een vrachtwagen of achter de achterbank van een vrachtwagen, werkt een gevouwen ontwerp met sub en uiteinde omhoog redelijk goed. Hoe dan ook, je zult een aantal bochten van 90° en/of 180° moeten maken en hieronder zal ik uitleggen hoe ik de lengte van die bochten bereken.
De formule voor de omtrek is πD of 3,14 * diameter.
Voor onze doos gaan we ervan uit dat de lijndimensie 14" breed bij 9" hoog is. Ik kom tot die meting door ons benodigde lijnoppervlak (127in²) te delen door de montagediameter van onze typische 15"-driver (14") voor een hoogte van 9". Wetende dat de lijn 9" hoog is, is belangrijk omdat dat het getal is dat we zullen gebruiken om de lengte van onze bochten te meten. Vervolgens voegen we de dikte van ons constructiemateriaal toe aan dat getal, dat normaal gesproken 3/4" is, dus... 9,75 is de diameter van onze radiusbochten.
Pas nu de formule toe om de lengte van 90° of 180° bochten te vinden...
9,75 * 3,14 = 30,615 of afgerond op 30,6. Dat is de omtrek van onze straal.
Voor 180° bochten, deel dat door 2 voor: 15,3".
Voor 90° bochten, deel door 4 voor: 7,65"
Dus nu hoef je alleen nog maar de lijn te tekenen en die getallen in te voeren in alle bochten die je hebt en ze dan allemaal op te tellen (samen met de rechte lijnen) om de totale lengte van je lijn te krijgen. Voor een eenvoudige doos neem ik normaal gesproken mijn twee meest kritische metingen en begin dan met het rangschikken van mijn lijnen en bochten door het middelpunt van de lijnhuogte totdat ik een opstelling vind die werkt.
Ten slotte, bij het bepalen van golfgeleiders (45°) voor de bochten, meet u gewoon vanaf het draaipunt van de straal in een hoek van 45° naar de gewenste lijnhuogte en meet u vervolgens over de lijn 90° loodrecht om de breedte van uw golfgeleider te krijgen.