DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner

Mijn nieuwe, op maat gemaakte multi-element microfoonarray

33K views 67 replies 24 participants last post by  Justin Zazzi  
#1 ·
Hallo allemaal,

Het is lang geleden dat ik op het forum heb gepost. Af en toe lees ik echter wel een paar van de nieuwe berichten, en een veelvoorkomend thema dat steeds weer opduikt, zijn vragen over systeemtuning. Aangezien dit tenslotte in de eerste plaats gericht is op doe-het-zelvers, wil ik volledig openbaar maken dat ik dit voor de kost doe, en mijn mening over het onderwerp geluidssysteemtuning kan heel anders zijn dan die van veel enthousiastelingen.

Dat gezegd hebbende, aangezien ik onschatbare informatie heb geleerd van veel mensen op dit forum, vind ik dat het alleen maar juist is dat ik iets teruggeef als dat mogelijk is. De methoden en apparatuur die ik gebruik, zijn slechts een van de vele manieren om tot een grotendeels subjectief eindresultaat te komen.

Dus naar de foto's.....

Ik besloot dat mijn vorige methode om 3 microfoons tegelijkertijd te middelen, niet genoeg was om er volledig op te vertrouwen dat ik niet af en toe nog steeds grotendeels "corrigeerde" voor positieafhankelijke afwijkingen, en niet de algemene trends die mijn doel waren. En, voor de goede orde, laat ik aan het begin stellen dat wat ik met deze meerdere microfoons doe, niet is om ze via een mixer bij elkaar op te tellen, zoals velen (niet op dit forum) hebben aangenomen. Dat zou niet werken. Wat hier gebeurt, lijkt veel op een multiplexer die de enkele ingang van een RTA voedt, de software die ik gebruik heeft de mogelijkheid om de meerdere microfoonkanalen in realtime wiskundig te middelen. In tegenstelling tot een multiplexer/RTA-combinatie kan ik met deze opstelling echter in realtime impulsresponsie en fase/groepsvertraging meten. Ik ben onlangs overgestapt van het voornamelijk gebruiken van SysTune Pro als mijn belangrijkste software naar het gebruik van Smaart v8. Ik draai SysTune nog steeds tegelijkertijd naast Smaart tijdens het tunen, aangezien SysTune nog steeds de voorsprong heeft als het gaat om realtime impulsresponsies, die kunnen worden opgeslagen en over elkaar heen kunnen worden gelegd, waardoor het instellen van vertragingstijden van links naar rechts ECHT snel en gemakkelijk wordt. Smaart heeft echter de voorsprong bij het maken van multi-mic-metingen, doelgeneratie en akoestische fase. De smoothing-algoritmen van Smaart (magnitude en fase zijn afzonderlijk instelbaar) zijn absoluut briljant, want het is het enige programma dat ik tot nu toe heb gezien dat de akoestische fase in een auto zo gemakkelijk tot 20k kan oplossen.

Wat ik "doelgeneratie" noem, heb ik een software DSP-opstelling zo gemaakt dat deze permanent deel uitmaakt van mijn metingen op het scherm, zodat ik te allen tijde de fase/magnitude kan genereren van elke crossover-helling/type/frequentie die ik wil, evenals de som van die filters. Deze vrij instelbare doelen worden live in realtime tegelijkertijd naast mijn mic-metingen op het scherm weergegeven, waardoor ik de instellingen voor systeemcrossover, egalisatie en referentiekanaalvertraging snel en gemakkelijk kan optimaliseren voor nauwkeurige fasedata. Het is een ingewikkelde zaak om met woorden uit te leggen, en ik hoop ooit wat video's te maken waarin het proces wordt beschreven.

De interface die ik gebruik is een Behringer x18, die volledig multi-client is, waardoor gelijktijdige toegang vanaf meerdere programma's mogelijk is.

Ik gebruik ook REW en ARTA voor impedantiemetingen. Trouwens, als iemand een Dayton Audio DATS of WT3 heeft, werken deze briljant met ARTA's "LIMP"-programma, waardoor je realtime impedantiemetingen kunt uitvoeren en dingen als variërende FFT-grootte, middeling en door de gebruiker selecteerbare excitatie-signalen kunt opnemen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

#2 ·
Ik zou geĂŻnteresseerd zijn in het zien van een video waarin wordt uitgelegd hoe u de verschillende programma's implementeert en hoe u uw afstemprocedure uitvoert op basis van de gegevens die u via de microfoonarray verzamelt. Weet je, gewoon iets dat je in je vrije tijd kunt doen. ;)

#14 ·
Niick,
Vraag:
Hoe ga je om met faseoverschot en zoveel microfoons?
Bedankt op voorhand
Het snelle antwoord op deze vraag... Smaart v8.

Het is absoluut ongelooflijk krachtig voor dit type systeemafstemming. Auto's, dat wil zeggen.

Smaart v8 gebruikt een smoothing-algoritme dat PRECIES hetzelfde is als frequentieafhankelijke windowing van andere programma's.

De beste manier om dit te beschrijven is om u een meting te laten zien van een tweeter (aangezien dit het worstcasescenario is voor het meten van akoestische fase in auto's), quasi-echoarm gemeten (tijdsgestuurd, gemonteerd op een zeer hoge paal) en vervolgens die meting te overlappen met een van dezelfde tweeter, maar dit keer in de auto. Met de fase-smoothing van Smaart ingesteld op geen of 1/48, is de fasespoor een nauwelijks te onderscheiden explosie van lijnen, zoals je zou verwachten.

Stel nu gewoon de fase-smoothing in op 1/3 of 1/1, en plotseling overlapt de spoor bijna exact bovenop de quasi-echoarme meting.

Nou, tenzij ik je dit in een video of persoonlijk laat zien, is het voor mij erg moeilijk uit te leggen. Nieuwsgierig hoe dit werkte, heb ik de fase-smoothing van Smaart vergeleken met de windowing van SysTune, en jawel, ze zijn hetzelfde. Het verschil is dat het veranderen van de smoothing in Smaart VEEL sneller en niet-destructief is, terwijl het gebruik van windowing (frequentieafhankelijke windowing, dat wil zeggen, niet hetzelfde als gewone, enkele tijdsvensters) in andere programma's vervelend en tijdrovend is. Het andere enorme voordeel is dat Smaart het mogelijk maakt om fasegegevens en amplitude in realtime te middelen. Dus, voor bijvoorbeeld tweeter-naar-middenbereik-crossovers, kan ik mijn referentievertragingen in Smaart instellen om de fase op elke individuele microfoonkanaal nauwkeurig te meten, vervolgens de fasegegevens te middelen en vervolgens daarmee te werken OF ik kan ervoor kiezen om alleen met de middelste microfoon te werken OF ik kan ervoor kiezen om met beide tegelijkertijd te werken, terwijl ik tegelijkertijd kijk naar de minimumfaseversie van de akoestische responsen (via mijn doelgenerator-sporen) in het tijd- en frequentiedomein, live overlapt, op hetzelfde scherm.

Dit was waarschijnlijk een vrij slechte uitleg, er zijn zoveel variabelen dat de enige manier voor mij om dit concept echt effectief over te brengen, via een video zou zijn.

#8 ·
#9 ·
Ik ben momenteel thuis met mijn 2-jarige en we gaan zo een wandeling maken. Ik zal elke vraag zo goed mogelijk beantwoorden als de tijd het toelaat. De vraag over de overschotfase is een goede, net als de vraag over een gesimuleerd hoofd. Ik zal deze en alle andere vragen beantwoorden. Geef me even de tijd, want dit zijn niet bepaald kleine onderwerpen ;)

#13 ·
cool. also, question. i know two others who use a setup like this. why do you want/need the mics in the middle instead of all around where your ears are?
De middelste microfoon wordt, naast het bijdragen aan het ruimtelijke gemiddelde, gebruikt voor alle tijdsgerelateerde aanpassingen. Denk eraan dat real-time IR een meting is die continu wordt bijgewerkt en te allen tijde op het scherm staat. Daarom, bij het instellen van vertragingstijden voor mijn linker midbass in vergelijking met mijn rechter midbass, hoef ik alleen maar de meting van de rechter midbass vast te leggen en deze vervolgens te dempen. Door nu mijn linker midbass te unmuten, kan ik direct zien hoeveel eerder in de tijd deze is dan de rechter. Dan hoef ik alleen maar vertragingstijd toe te voegen aan de linker en te kijken hoe de IR in real-time over het scherm loopt totdat deze precies bovenop de opgeslagen IR van de rechter midbass komt. Dit duurt minder dan 30 seconden om te bereiken, van links naar rechts vertraging instellen. Zolang de microfoon die je voor dit deel van het proces gebruikt je centrale microfoon is (voor mij is dat microfoon #4, de rode) en je de hoogte en de voorwaartse/achterwaartse positie van het hoofd van de luisteraar hebt gemarkeerd voordat je de array instelt (mijn centrale microfoon komt ergens tussen de oren van de luisteraar en de punt van hun neus terecht, ergens in dat bereik), dan zullen de vertragingstijden die je bereikt "correct" zijn.

#18 ·
Zo sub'd!! Ik gebruik Smaart V8 al een paar maanden en ben tevreden met de resultaten. Ik gebruik echter maar één microfoon en ben erg geïnteresseerd in het opzetten van een microfoonarray. Een videoserie vergelijkbaar met de aanpak van Kyle Ragsdale zou geweldig zijn voor de groep. Ik realiseer me dat het echter een behoorlijke tijdsinvestering zou zijn. Bedankt voor het delen en "welkom terug"!!

#19 ·
Dus sub'd!! Ik gebruik Smaart V8 de afgelopen maanden en ben blij met de resultaten. Ik gebruik echter maar één microfoon en ben erg geïnteresseerd in het opzetten van een microfoonarray. Een videoserie vergelijkbaar met de aanpak van Kyle Ragsdale zou geweldig zijn voor de bende. Ik realiseer me echter dat het een behoorlijke tijdsinvestering zou zijn. Bedankt voor het delen en "welkom terug"!!
Oh ja man, je MOET naar multi-mic gaan, VOORAL met Smaart. Smaart is, naar mijn mening (en die van vele anderen), absoluut ongeëvenaard als het gaat om multi-mic-opstellingen. Het is de enige software waarvan ik weet dat deze meerdere overdrachtsfuncties tegelijkertijd kan meten, allemaal in realtime, zowel in het frequentie- als het tijddomein, allemaal tegelijkertijd. Alleen beperkt door je verbeeldingskracht en je hardware.

Zit je op het Rational Acoustics Smaart forum? Heb je een van de bèta's gedraaid? Ik ben dol op de nieuwe dataverwerking die met 8.1 komt

#20 · (Edited)
Erg interessant....

Dus als smaart dat allemaal kan, zou het dan?
1. biquads exporteren?
2. convolutie?

Wat voor mij heel geweldig zou zijn, zou zijn om een correctiefilter voor beide kanten tegelijkertijd te kunnen uitwerken. Maar niet slechts één globaal filter, maar 7 filters in totaal voor een 4-weg.

Ik zou het geweldig vinden om elke luidspreker te kunnen meten en correctiefilters te bouwen in IIR en FIR, allemaal vanuit één UI en in staat te zijn om linker- en rechterkanalen voor elk luidsprekerpaar naast elkaar of overlappend te bewerken, zodat ik bij het bewerken van het filter kan zien hoe magnitude en fase overlappen tussen links en rechts. Als dat mogelijk was, zou het zeker veel beter werken aan een correctie tussen kanalen. Ook opnieuw meten tussen correcties om akoestische foutcorrectie te valideren zou fijn zijn zonder je paleis te verliezen en helemaal opnieuw te beginnen.

Het lijkt erop dat hoe symmetrischer een correctie is tussen L&R, hoe beter het systeem klinkt, hoe meer verschillend een correctie is tussen luidsprekerparen, hoe slechter het klinkt.
Ook de fase zo veel gemakkelijker kunnen instellen wat betreft het tijddomein om beide IR's in real time te zien. Wat je zei dat het doet.

#22 ·
Erg interessant....

Dus als smaart dat allemaal kan, zou het dan het volgende kunnen?
1. biquads exporteren?
2. convolutie?

Wat voor mij erg geweldig zou zijn, zou zijn om tegelijkertijd een correctiefilter voor beide kanten te kunnen maken. Maar niet zomaar één globaal filter, maar in totaal 7 filters voor een 4-weg.

Ik zou het geweldig vinden om elke luidspreker te kunnen meten en correctiefilters te kunnen bouwen in IIR en FIR, allemaal vanuit één UI, en de linker- en rechterkanalen voor elk luidsprekerpaar naast elkaar of overlappend te kunnen bewerken, zodat ik bij het bewerken van het filter kan zien hoe magnitude en fase overlappen tussen links en rechts. Als dat mogelijk zou zijn, zou het het werken aan een correctie tussen kanalen zeker een stuk beter maken. Ook opnieuw meten tussen correcties om akoestische foutcorrectie te valideren zou fijn zijn, zonder je paleis te verliezen en helemaal opnieuw te beginnen.

Het lijkt erop dat hoe symmetrischer een correctie is tussen L&R, hoe beter het systeem klinkt, hoe verschillender een correctie is tussen luidsprekerparen, hoe slechter het klinkt.
Ook zou je de fase veel gemakkelijker kunnen instellen wat betreft het tijddomein om beide IR's in real time te zien. Wat je zei dat het doet.
Smaart heeft geen convolutie-engine, nee. Jriver wel, daar ben ik vrij zeker van. Smaart is puur een audio-meettoepassing.

Wat betreft het instellen van je DSP-waarden allemaal vanuit één applicatie, dit kan met Smaart en SysTune, beide met een aantal verschillende pro sound DSP's. Apex en Lab Gruppen komen in me op. De DSP GUI's kunnen toegang krijgen tot de TF- en spectrumdata van de analysesoftware die wordt overgelegd op de parametrische EQ- en Xover-bedieningselementen. Het is best wel gaaf.

SysTune kan IIR-filters exporteren die rechtstreeks vanuit de Virtual EQ-functie van de software zijn gemaakt, maar het genereert geen FIR-filters. AFMG, de makers van SysTune, hebben een software genaamd FIRmaker.

Er is een analysesoftware die veel van deze dingen doet waar je om vraagt, denk ik. Het is van een bedrijf genaamd Wave Capture WaveCapture

Ze hebben "FIR Capture" "Room Capture" "Tuning Capture" en een paar andere. Ik heb nog nooit een van deze software gebruikt, dus ik kan er geen commentaar op geven.

#24 ·
Hier zijn een paar video's die ik gisteren op het werk heb gemaakt, die een nuttig scenario laten zien voor het gebruik van real-time impedantiemetingen met ARTA en DATS v2.

De post hiervoor heeft een aantal video's van het gebruik van mijn afstelopstelling. Ik zal deze links waarschijnlijk een korte tijd laten staan, ze dan verwijderen en ze periodiek vervangen door nieuwe dingen.

Als iemand vragen heeft over het gebruik van akoestische analysesoftware en/of hardware, vraag het gerust, ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden, zolang de vragen maar algemeen genoeg zijn.

Mijn doel is om de sluier van mysterie weg te nemen met betrekking tot succesvolle afstemming van geluidssystemen.

https://m.youtube.com/watch?v=AMU1vXq07ug
https://m.youtube.com/watch?v=yLIHQ6owzCc

#25 ·
Echt super bedankt!! Net klaar met de sub/mid bass alignment en hoewel ik op de goede weg ben met Smaart V8, heb je deze oude hond een paar trucjes geleerd!! Ga zo door... Mijn build zit in een Nissan 370Z en ze is over ongeveer twee weken klaar om in een "autotas" te gaan voor de winter:mad: Dus geen tuning voor mij tot de lente.

Nogmaals bedankt! Ik weet zeker dat ik ook veel van de andere video's zal leren!!

#35 ·
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal te plaatsen, Nick! Dat is een geweldige testopstelling. Bied je vooraf geĂŻnstalleerde afstemmingssessies aan of alleen afstemmingen op werk dat je installeert?
Ik zal ELK systeem afstemmen, of het nu door mij is geĂŻnstalleerd of niet. Vanmorgen heb ik zelfs wat afstandsafstemmingswerk gedaan voor een voertuig dat naar de finale in KY ging (denk ik). Ik ben in Oregon en het voertuig vanmorgen stond aan de oostkust. Dus ja, alles.

#36 ·
Waar gebruik je voicemeter voor in een standaard enkele microfoonopstelling?
Dus, om duidelijk te zijn, ik gebruik voicemeeter niet echt op mijn tuning rig. Ik gebruik het op mijn Windows-tablet en op een paar laptops als een manier om in feite een 8-kanaals audio-interface (ASIO) te hebben die kan worden gebruikt om EKIO (software DSP) te verbinden met REW/SysTune/Smaart/ARTA/wat dan ook. Op deze manier kan men met slechts een computer, verder niets, geen hardware vereist, meten en precies bestuderen hoe verschillende filters zich gedragen in het tijd- en frequentiedomein, hoe de effecten van verschillende hellingen, verschillende vertragingen, enz. de sommatie beĂŻnvloeden, en het geeft me inzicht in het min. fasegedrag van een bepaalde band. Snel en gemakkelijk aanpasbaar.

Het zijn deze metingen van de elektrische filters die met EKIO worden gebruikt die ik gebruik als doelen voor individuele banden op mijn tuning rig (het is gewoon verbonden via mijn Behringer x18 in plaats van Voicemeeter).

#29 ·
Geweldig Nick. Ik heb langzaam geleerd om het SysTune-product te gebruiken na instructie van zowel u als John K.

Ik ben weg van de "gemodificeerde" microfoons. Ik zou graag zoiets willen doen om de positionering te vergemakkelijken en de totale grootte/voetafdruk van de microfoonarray die ik gebruik te verminderen. Gaaf idee.

-Steve

#31 ·
Ik heb een paar video's van Nick bekeken, maar heb nog geen gelegenheid gehad om met de software of iets dergelijks te spelen.

Ik ben echter wel benieuwd naar de microfoonarray. Het lijkt erop dat de microfoons die je hebt aangepast voor gebruik in je zeven microfoonarray begonnen als Dayton EMM-6 XLR-microfoons. Je kijkt naar een investering van $350 in microfoons.

Zou het mogelijk zijn om in plaats daarvan de Dayton IMM-6 te gebruiken? Mogelijk zonder de noodzaak om te modificeren? De investering zou dan minder dan $115 voor microfoons bedragen. Voor zover ik weet, gebruiken ze allebei dezelfde 6 mm elektretcondensator. Is de 3,5 mm TRRS-aansluiting een belemmering?

Wat zouden de voor- en nadelen zijn van het gebruik van de goedkopere IMM-6 versus de EMM-6?

#32 ·
Zou het mogelijk zijn om in plaats daarvan de Dayton IMM-6 te gebruiken? Mogelijk zonder aanpassingen? De investering zou dan minder dan $115 zijn voor microfoons. Ik begrijp dat ze beide dezelfde 6 mm elektret condensator gebruiken. Is de 3,5 mm TRRS-aansluiting een belemmering? Wat zouden de voor- en nadelen zijn van het gebruik van de goedkopere IMM-6 versus de EMM-6?
Ik weet dat de EMM-6 fantoomvoeding vereist. Ik ben er vrij zeker van dat de IMM-6 dat niet doet, aangezien dat geen functie is waar ik over heb gehoord bij 4-pins koptelefoonaansluitingen op telefoons en tablets. Ik weet niet veel van microfoons, maar dat doet me geloven dat het niet hetzelfde product is. Maar als je een kalibratiecurve kunt krijgen voor elk van de IMM-6 microfoons die je wilt gebruiken, zou dat een haalbare oplossing kunnen zijn?

#37 ·
1063 Adafruit Industries LLC | Programmers, Development Systems | DigiKey

Hier is een goedkoper alternatief. Vergelijkbare capsule. De capsules voor deze dingen zijn in principe uitwisselbaar, dus je zou hem ook kunnen vervangen door een plattere als dit niet plat bleek te zijn tot 20k.
Ik heb een tas vol van deze op het werk. Ik denk dat ik er 16 van heb gekocht, ze waren zo goedkoop. Dit was oorspronkelijk wat ik zou gebruiken, deze, met wm61a capsules. Probleem was dat ik er wel in slaagde om de fase- en mag-sporen VREEMD dicht bij mijn referentie CSL EMM6 te krijgen, maar de IR-vorm was anders, dus toen ik een enkele sinustoon via een luidspreker afspeelde, hadden de goedkope kleine jongens een afschuwelijke vervorming. Enorme harmonische pieken die bijna zo hoog uitstaken als de grondtoon. En dat ook bij relatief laag volume. Dus ik dacht, laat me eens kijken wat er gebeurt als ik de betere capsule plaats. Zelfde probleem, wat me deed geloven dat het een probleem was van de kleine, KLEINE surface mount voorversterker. (Niet dat er iets inherent mis is met surface mount, natuurlijk niet, begrijp me niet verkeerd) maar hoe dan ook, ik besloot om semi-"echte" microfoons te gebruiken, omdat ik heb ontdekt dat een heel belangrijk onderdeel van wat ik doe, is dat ik vertrouwen kan hebben in je apparatuur en je gegevens, en ik kon dat niveau van vertrouwen niet bereiken dat me in staat stelt om mijn werk goed te doen met die kleine jongens.

MAAR ze hebben nog steeds potentiële waarde voor mij, omdat ik ze voor andere doeleinden kan inzetten. Doeleinden die geen getrouwe metingen vereisen. Zoals misschien bepaalde nagalm, reflectie-onderzoek, denk ik, zoiets misschien. Ik kan deze dingen via een voertuig inzetten en allerlei RELATIEF nauwkeurige gegevens verzamelen (met "relatief" bedoel ik één kleine microfoon in vergelijking met een andere) weet je, om te zien hoe de akoestische energie van het ene punt naar het andere is veranderd. Dat soort dingen misschien.

Tot slot, als je goed naar de foto's kijkt, bestaat de array eigenlijk uit een combinatie van EMM6's en ECM8000's. Ik denk dat de rode kabels allemaal EMM6 zijn en de grijze kabels allemaal ECM8000, of het is andersom, maar hoe dan ook, er zijn beide. Rode kabels zijn het ene type, grijze kabels het andere.

Wat me bij dit volgende punt brengt, de EMM6 IS NIET dezelfde microfoon als de ECM8000. Na het opensnijden van een heleboel van beide typen, het verwijderen van de voorversterkers en het bouwen van deze array, kan ik je vertellen dat ik PERSOONLIJK, ongeacht wat ik heb gelezen of wat andere mensen hebben gezegd, geen EMM6's meer zal kopen. De ECM8000 is ontegenzeglijk beter gebouwd. Ik realiseer me dat Herb een tijdje geleden op de CSL-website iets had geschreven over het feit dat de ECM8000 niet langer beschikbaar was als gevolg van kwaliteitsproblemen, en ik twijfel er niet aan dat hij dit in feite heeft ervaren.

Maar mijn eigen ervaring, en voor mijn eigen doel, kan ik er veel meer vertrouwen in hebben dat als ik vandaag een werkende ECM8000 heb, hij volgende maand nog steeds zal werken, en waarschijnlijk volgend jaar. Ik heb datzelfde vertrouwen niet over de EMM6. De aluminium buis die van de microfoonbehuizing naar de capsule gaat, is dunner, de capsulepunt is gelijmd en kan er gemakkelijk afgetrokken worden, de draden die aan de achterkant van de capsule zijn gesoldeerd, komen los van de pad bij de kleinste beweging/belasting, de voorversterker is zeer onbeduidend en duidelijk veel goedkoper gemaakt met veel minder surface mount onderdelen in vergelijking met de ECM8000 grotere, zwaardere, omvangrijkere thru-hole voorversterker die is ingesloten in witte krimpkous. De draden die naar de ECM8000-capsule gaan, zijn van een zwaardere maat en breken niet meteen af bij of met de pads.

Hoe dan ook, een eye-opening ervaring om zeker te zijn. Natuurlijk bewaar ik mijn nieuwste CSL EMM6 in zijn koffer met het droogmiddelpack voor gebruik als kalibratiereferentie, en het zal mijn referentie blijven totdat ik het me kan veroorloven om een betere, echte microfoon van laboratoriumkwaliteit te kopen om als referentie te gebruiken. Maar wat betreft verdere microfoons voor arrays/algemeen gebruik, ECM8000's voor mij alsjeblieft. Ik maak mijn eigen kalibratiebestanden voor elke microfoon nadat de array is geconstrueerd, dus ik heb geen behoefte aan een gekocht kalibratiebestand.

Ik ben ook geneigd om een paar Rational Acoustics RTA420 microfoons uit te proberen, om te zien hoe ze zijn gebouwd.

Ik denk dat de moraal van het verhaal is dat, alleen omdat een microfoon ERG vergelijkbaar lijkt, zoals in het geval van de ECM8000 en de EMM6, dit niet per se betekent dat het hetzelfde is, opnieuw gebrandmerkt. In dit geval is het dat zeker niet.

#34 ·
Betreffende de microfoons...

De behringer ecm8000 gebruikte vroeger de Panasonic WM-60 electret. Dat werd stopgezet en vervangen door de Panasonic WM-61A electret. Dat werd ook stopgezet. Beide zijn echter vrij gemakkelijk te vinden op eBay. Er is daar nu een veiling voor 8 @ $17.

Als je op een van de bovenstaande termen googelt, vind je veel verschillende discussies over mogelijke vervangingen. Je kunt ook informatie vinden over Linkwitz's mods voor de electrets die een hogere SPL bij lagere vervorming en een lagere noisefloor mogelijk maken:
System Test

Je kunt je eigen kleine microfoonarray bouwen van die electrets en jezelf een aanzienlijke hoeveelheid geld besparen met een beetje doe-het-zelf inspanning.

Google is hier je vriend, want er is veel info over de Panasonic electrets. FWIW, diezelfde electrets worden gebruikt in tal van opnamemicrofoons (zelfs mijn binauralen gebruiken ze).
https://www.google.com/#q=Panasonic+WM-61a

Hope it helps!