DIYMobileAudio.com Car Stereo Forum banner
21 - 40 of 53 Posts
Een gain control wordt gebruikt om de ingangscurve aan te passen aan de uitgangscurve voor maximale ongeknipte output met redelijk weinig ruis. Het hoger zetten van de versterkerversterking (of andere processorversterkingen) zal in feite resulteren in een verminderde output.
 
Uw eerste bewering is correct.

Maar nadat de versterkingen correct zijn ingesteld, vermindert het verhogen van de versterking de output niet, zoals u stelde. In plaats daarvan bereikt het langzaam een plateau en stopt het met toenemen.
 
Ik heb mijn 1200 watt MTX Elite versterker vervangen door een 300 watt MTX xd thunder. De oude versterker werkte prima bij een gain van 0, maar bij de thunder merkte ik dat ik de gain minstens 3/4 moest opdraaien om hem te kunnen horen (er is geen geluid onder 1/2 gain). Ik heb hem bijna helemaal opengedraaid om hem af te stemmen op mijn frontspeakers die werken via de 14 watt per kanaal HU. De HU heeft sub out RCA @ 4v. Er is geen high input switch op de xd versterker dus het is niet zo dat hij is ingesteld voor een high input.
 
Het gebruiken van meerdere versterkers vermindert de RCA-stroomsterkte meer dan de RCA-spanning, correct?
1) Het is "stroom", geen "stroomsterkte".

2) Soort van, ja, maar dat is irrelevant tot het tot uitersten wordt gedreven. Dit zijn geen luidsprekerbelastingen waar we het over hebben: het is een milliampère of twee.

Als je een uitgang splitst over meerdere ingangen, staan alle ingangen parallel en zien ze allemaal dezelfde spanning. Het probleem ontstaat wanneer je te veel ingangen hebt die worden gevoed en hun gecombineerde impedantie daalt tot onder wat de uitgang kan leveren. Effectief kortsluit je de uitgang gedeeltelijk en het zal waarschijnlijk dingen doen als vervormen of een variërende frequentierespons vertonen.

Dit geldt ongeacht de uitgangsspanning van de voorversterker. Een robuustere uitgang hoeft geen hogere spanning te hebben, maar moet gewoon in staat zijn een lagere impedantiebelasting aan te sturen.

Zie het als het verschil tussen een 100W 1-ohm geschikte eindversterker (een lage uitgangsspanning maar in staat tot veel stroom) en een 200W 4-ohm geschikte versterker (hoge uitgangsspanning, maar kan niet zoveel stroom leveren). Als je een 1-ohm sub hebt, werkt deze alleen met de 100W versterker.
 
Wauw. Deze thread is bedoeld om mythen te verdrijven?

Er is hier veel verkeerde informatie!

De ideale bronimpedantie is nul ohm (iemand heeft dit genoemd). De beste bronunits zijn echter 50 ohm, de meeste in het bereik van 200-1k.

Een typische versterker ingangsimpedantie (Z) is 10k-50k ohm per kanaal. Doe de rekensom: met 200 ohm bronimpedantie en 10k ingangsimpedantie, kunt u 10k/200= 50 kanalen aansturen zonder signaalverlies. Maar met 1k uitgangsimpedantie en 10k ingangsimpedantie kunt u slechts 10 kanalen aansturen voordat er signaalverlies optreedt. Voor de SPL-menigte met 30 versterkers...dit is belangrijk! Ze hebben line drivers nodig. Een line driver is niet bedoeld om alles luider te maken, het is simpelweg een stroomversterker voor lijnniveau spanning. Het houdt de uitgangsspanning hoog zodat het honderden versterker ingangen kan aansturen!

Dus waar maken HV-uitgang headunits eigenlijk een verschil?

Het hangt af van hoe slecht uw versterker is.

Denk er eens over na: U brengt de gainverhoging gewoon over naar een andere plek. Als uw headunit stiller is dan uw versterker bij volledige gain, haal dan die HV-uitgang en draai de versterker gain omlaag. Andersom? Bespaar uw centen en behoud die 1V uitgang HU.
 
Nog iets dat ik wil benadrukken; de meeste "4 volt" output head units waar ik mee te maken heb gehad, verschillen niet van hun reguliere "2 volt" tegenhangers. Het is meestal marketing BS op dit punt. Ook het belangrijkste voordeel dat ik vond voor de Audio Control line driver die ik heb, was de ground isolation (verstelbare jumpers binnenin). Het zou de dingen een stuk stiller maken toen het vroeger op oude fosgate power werd geĂŻnstalleerd. Ik heb dat ding nog steeds in de kast, misschien gooi ik het in mijn truck gewoon voor de lol ;)
 
Dit heb ik gelezen van Ray @ LP:
Ik weet niet zeker of je dit kunt afleiden uit de specificaties van de fabrikant, maar door ze te demonteren of naar de schema's te kijken, zoals ik elke dag doe, doen steeds meer radio's dit om geld te besparen, in plaats van een high-end voorversterkersectie te bouwen met een eigen voeding om de hoge uitgangsspanning te krijgen. Het is veel gemakkelijker en goedkoper voor hen om het te stelen van het high-level uitgangssignaal van de audio-ic.

Het probleem hier is dat elke keer dat je het signaal verhoogt, oftewel de spanning of het vermogen verhoogt, en het dan weer verlaagt, ruis in de vergelijking komt. Ook is het bekend dat audio-ic's niet de hoge getrouwheid hebben die je wilt voor SQ. Het is dus niet zo'n schoon geluid als een mooi gemaakte voorversterkerspanningssectie heeft, dat is probleem nummer één. Probleem twee is dat je het signaal hebt versterkt tot 20 volt of hoger via een minder dan ideale set elektronica, dan buffer je de spanning weer omlaag via een goedkope set weerstanden om de spanning te verlagen tot de bruikbare lijnspanning van bijvoorbeeld 3 tot 8 volt. Dit voegt ruis toe, neemt dynamiek weg. Het is gewoon een vervelende manier om wat een high-end signaal lijkt te zijn, heel goedkoop te krijgen voor de fabrikant.

Bijna al je radiofabrikanten gaan dit doen op low- tot middle-level units om een cent te besparen en de low-end audioklant te geven wat hij denkt dat een high-end functie is. Je betere, high-end radio-units zullen nog steeds echte voorversterkersecties zijn die een zeer schoon hoogspanningssignaal produceren.
Kelvin
 
Als je het hebt over de pre-out spanning, bedoelen jullie dan allemaal de totale spanning of de spanning per kanaal... mijn blaupunkt geeft 0,5 volt per kanaal x 4 kanalen.

Bedankt

Randy
 
Welnu, de meeste versterkers zijn ontworpen om op vol vermogen te draaien met slechts 200 mV. Wat betreft de opmerking dat "dit niet hetzelfde is als het bedraden van luidsprekers", nou, eigenlijk wel. Hetzelfde gebeurt als met uw luidsprekeruitgangen, en heeft ook dezelfde beperkingen. Uw bron zal x hoeveelheid spanning afgeven, zeg 2V. Welnu, u sluit 10 verschillende bronnen aan, dan krijgen ze allemaal elk 2V, de stroom mag gewoon toenemen via de verminderde weerstand die wordt gecreëerd. Het enige dat die 2V zou laten dalen, is als de weerstand het punt bereikt waarop de stroom uit de bron wordt getapt en begint te "zakken", precies zoals de uitgang van een versterker.. En, "stroom" versus "ampère", nou ja... ampère is een meeteenheid van stroom, dus het gebruik van beide termen werkt prima, imho. Wat betreft klasse d versus klasse a/b. Ik wil erop wijzen dat de efficiëntie, enz. van de 2 vrijwel hetzelfde is met betrekking tot de voeding. U kunt een klasse a/b voeding hebben en deze laten draaien als een klasse d versterker, aangezien wat hem klasse d maakt, is hoe het uitgangssignaal wordt omgezet in een hoogfrequente blokgolf die gemiddeld uitkomt op het laagfrequente signaal. Meestal gebruiken ze meer logisch geregelde voedingen, aangezien de technologie ook iets moderner is, ongeveer dezelfde periode als de d-klasse uitgangstechnologie, maar het werd eigenlijk al voor klasse-d gebruikt. Hoewel het hogere spanningssignaal uw versterker niet anders laat werken, is het meestal de gebruiker die de versterker anders laat werken. Dus, als de gebruiker een schoon hoogspanningssignaal krijgt om mee te werken, en het lager zet, in plaats van een laagspanningssignaal aan te passen aan clipping, enz., dan is het eindresultaat een schonere, koelere, minder geclipt versterkerwerking, hoewel het gewoon de actie van de eindgebruiker is die het effect veroorzaakt, niet de apparatuur. Zoals gezegd, hoe hoger de signaalspanning, hoe minder de ruis met lage spanning zal worden afgespeeld. Dat is het punt van hoge spanning. Er is ook nog een ander bijproduct - ik heb een handvol versterkers gezien/geïnstalleerd/aan gewerkt die ongeveer 3-5 V input nodig zouden hebben op de meest gevoelige gain-instelling om daadwerkelijk het volledige vermogen te bereiken, en zonder dit is het dichtstbijzijnde dat u kunt krijgen, het voeden van een geclipt signaal van de kop. Jaren geleden had ik de ingangs- en biassecties van low-power non-hcca-versterkers aangepast om hun echte potentieel eruit te halen, voordat al deze nieuwe technologie dat 100x ingewikkelder maakte. Als voorbeeld: ik haalde 600 watt uit een alphasonic 2035 (2x35rms@4ohm) totdat het de conussen op een paar old school 4ohm punch 12's verscheurde. Meer recentelijk kwam ik een cadence tegen die niet op vol vermogen kwam met 2v en bass-boost aan. Zorgde voor slecht geluid, dus het systeem werd teruggedraaid naar een redelijke geluidskwaliteit, gain nog steeds maximaal. Op een dag ga ik die truck terugkrijgen en een line driver plaatsen om te compenseren, maar ik dwaal af......lol
 
Is that why they sound like $hit?
Ze klinken niet allemaal als shiz. Naar welke heb je geluisterd? Ik kan je vertellen dat een aantal van de eersteklas versterkers geweldig klonken. Er zijn er een paar die voedingen hadden die niet zo reageerden op de output, wat een beetje modderige output gaf met de fluctuaties in de muziek, en dan is er nog slechte signaalverwerking, maar dat is de fabrikant, niet de klasse d fout.
 
[url=http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/testing-methods.html]NwAvGuy: Testing Methods[/URL]

"HIGH-END BENCH DMM (herzien 4/15): Een verrassend aantal mensen probeert audiometingen te doen met typische draagbare DMM's. En de metingen zijn vaak ernstig verkeerd zonder het zelfs maar te beseffen. True RMS-metingen zijn niet triviaal. In feite moet de meter nauwkeurig het "gebied onder de curve" meten en de tijd ervan middelen - zie True RMS-metingen voor meer informatie. Dit blijkt nogal moeilijk te zijn over een breed frequentiebereik als je een redelijke nauwkeurigheid bij hoge frequenties wilt behouden en niet wilt dat de meting op en neer "jaagt" bij lage frequenties. De feiten zijn dat de meeste DMM's die minder dan een paar honderd dollar kosten en "True RMS" claimen, eigenlijk alleen nauwkeurig zijn rond 60 Hz - d.w.z. netfrequenties. Sommigen zullen sinusgolven nauwkeurig meten over de audioband, maar velen zullen dat niet eens doen. Ik heb een "True RMS" Extech-meter van $150 - een relatief gerenommeerd merk - die bijna 6 dB afwijkt bij 20 Khz in vergelijking met 60 hz op een sinusgolf en een grap is boven 1 Khz op niet-sinusoĂŻdale golfvormen. En echt complexe, snel veranderende golfvormen zoals wit/roze ruis of echte muziek drijven dergelijke meters tot waanzin. Om het goed te doen, heb je dure true RMS-schakelingen nodig en de mogelijkheid om de samplefrequentie en de middeling voor de gemeten golfvorm te optimaliseren. Goede high-end bench DMM's, zoals de Agilent 344xx-serie, laten je deze parameters instellen. Ze lezen ook direct in dB. Ik gebruik een 6 1/2-cijferige Agilent true RMS bench DMM die extreem nauwkeurig en vlak is van 10 hz - 100 Khz voor exacte niveaus en andere metingen. Het heeft een resolutie tot 0,1 microvolt, dus het kan zelfs worden gebruikt om ruis te meten.
 
Ik gebruik een moderne Nakamichi headunit, een MB-X, met 5 Volt Pre-Outs.
Ik ben van plan om een Nakamichi versterker uit het midden van de jaren 80 te gebruiken voor het actieve deel van de front stage...2 x midrange drivers en 2 x tweeters.

Een zeer gerespecteerde Nakamichi liefhebber en vriend vertelde me dat de Nak versterkers uit het midden van de jaren 80 ontworpen waren voor hun TD cassette headunits uit de jaren 80 en dat ik mogelijk een probleem heb met de ingangsgevoeligheid.

Wat denken jullie?

Als dit het geval is, moet ik dan eerst het signaal naar mijn andere versterker sturen en dan naar de vintage Nak versterker uit de jaren 80, zodat deze een lagere spanning "als laatste in de rij" ziet?

Dank u.
 
Het enige wat ik hieraan wil toevoegen is dat als je een linedriver gebruikt om de spanning te verhogen, deze zo dicht mogelijk bij de signaalbron moet zitten om het signaal-ruisniveau laag te houden. Te vaak zie ik ze achterin, 15 cm van de versterker, en alles wat je nu doet is het ruis versterken dat al is opgepikt.
 
HU~~~~CABLE~~~~AMP
HU~LINE DRIVER~~~~CABLE~~~~AMP

Samenvattend:
De meeste versterkers (alle?) kunnen het volledige vermogen leveren wanneer ze worden gevoed met "normale" of "hoogspanning" lijnsignalen.

Hoge spanningslijnuitgangen verhogen het volume/vermogen NIET als de versterking correct is afgesteld.

Hoge spanningsuitgangen *kunnen* helpen de effecten van *ruis die in de kabel* tussen de HU en de AMP wordt geĂŻnduceerd, te verminderen door het signaalniveau boven het *geĂŻnduceerde* ruisniveau te houden en minder versterking bij de versterkerinvoer te vereisen. Maar afgeschermde kabel zal hier ook helpen.

Echte gebalanceerde differentiële paarverbindingen helpen common-mode ruis die in de kabel tussen de HU en de AMP wordt geïnduceerd, te verminderen. HU & AMP moeten gebalanceerde differentiële uitgangen en ingangen hebben. Het principe is eenvoudig. Identieke ruis wordt geïnduceerd op de + en - draden in de kabel tussen HU & AMP. Het ingangscircuit van de versterker sommeert het + signaal met het geïnverteerde - signaal, waardoor het gewenste signaal effectief wordt verdubbeld en de common-mode geïnduceerde ruis wordt geannuleerd.

Hoge spanningsuitgangen en/of gebalanceerde differentiële verbindingen lossen geen ruisende bron op. Ze lossen ook geen ruisende circuits in een goedkope versterker op.
Ben ik iets vergeten?
 
Ik heb een paar vragen over dit onderwerp:

1: Hoe belangrijk is de line-out impedantie op de head unit met betrekking tot ruis? Ik heb die specificatie nooit helemaal begrepen. Ik gebruik een Eclipse CD8051 waarvan de line-out impedantie lager is dan die van elke andere head unit die ik ooit heb gezien. Maar zoals ik al zei, ik begrijp gewoon de belangrijkheid van de line-out impedantie specificatie niet.

2. Ik heb ook een Eclipse CD8053 zonder de BLA. Ik overwoog om de BLA te nemen, maar ik begon ook te overwegen om mijn versterker te upgraden. Een van de versterkers die ik overwoog, was een old-school Zapco Symbilink-versterker. Alleen voor ruisdoeleinden: zou ik beter af zijn met de BLA en een niet-Symbilink Zapco-versterker of met de Symbilink-versterker en niet de BLA?

Kan iemand mij hier voorlichten?
 
21 - 40 of 53 Posts